Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Väntar bärgare. Idag är folk så jävla hetsiga i trafiken. Det kostar inte många kronor med assistans försäkring.
Jag tänker att det beror mycket på var man befinner sig. Byter jag själv däck på en halvtimme men det kan ta två-tre timmar eller mer att vänta på bärgning plus allt besvär på det byter jag hellre själv. Om jag kan.
Men man gör såklart som man vill. Oavsett förlitar jag mig inte på att random karl ska dyka upp och komma till räddning. :) Det skulle eventuellt kännas farligare än att stå ute i trafiken. 😅

Jag tycker det är roligt att byta hjul men skulle aldrig komma på tanken att göra det längs med vägen om man inte lyckas drabbas vid en p-ficka.
Jag håller helt med dig. Har kört förbi plats där lastbil svept med sig mannen i familjen bara minuter tidigare som jag fick läsa om sedan.

Däremot går det finfint att rulla fram sakta på även helt punkterat däck en hyfsad bit, så en avfart, mack eller p-ficka kan man se till att hitta. Om man dessutom inte är rädd om fälgen (ändå byta) kan man köra nästan oändligt långt på det.

För mig är det kunskap och verktyg som bilförare ska ha, oavsett om man sedan använder dem för de 2 årliga planerade bytena eller ej. På samma sätt som man ska kunna fylla på olja, tanka drivmedel, kolla däcktryck och kolla andra väsentliga vätskor.

De som stannar i en sådan situation antar jag ofta gör det för att de vet att de kan hjälpa till. Annars stannar man väl inte.
På 50-talet kunde en kvinna inte skilja sig och behålla sin sociala ställning, och sina barns sociala ställning. Det vet du väl?

Dessutom var ju praktiskt taget alla män sådana, det var ju så kulturen var. Det var ju bland annat därför folk faktiskt var feminister, för att påverka samhället, vilket vi ju är väldigt glada för.

De som stannar i en sådan situation antar jag ofta gör det för att de vet att de kan hjälpa till. Annars stannar man väl inte.
Ah svarade på fel svar. Ok. Ja så kan det absolut vara. Jag hade ju inte stannat kanske om det var uppenbart problem med däck :)

Men om det var en enslig väg så kanske man skulle stannat ändå och erbjudit telefon, om man inte precis hade läst om vägpirater.

Jag har valt att bo i hyresrätt just för att intresset att greja hemma är obefintlig. Jag vill kunna klara mig själv.

Jag fick förvisso hjälp att borra ett hål i taket för att kunna få upp min taklampa. Hade kunnat lösa det själv, men då jag inte har verktyg så fick verktygsinnehavaren fixa det.

Man säger ju ofta lite slarvigt att man byter däck där man byter hela hjulet. Byta bara däcket, inklusive balansering, har ju inte de flesta utrustning för hemma. Men att kunna byta ett hjul med punktering kan jag tycka är viktig kunskap. Jag skiftar alltid mellan vinter- och sommardäck själv, men mest för att det är ganska roligt.
Tyvärr har ju tex jag inte ett reservhjul i bilen, vilket irriterar mig (jag vet i teorin hur man skiftar däck (har faktiskt sett pappa byta hjul en gång när vi fick punktering när jag var 12, det är enda gången jag sett honom göra det.) och äger typ grejs för det + har fälgkors oftast i bagaget). Så jag är ju hänvisad till ngn gegga i en gammal sprejburk och ett telefonnummer till Falck eller vad de heter numera.

Jag kan helt ärligt inte ens fixa en punktering på en cykel, jag har som mål att lära mig nästa gång jag får en -om jag har tid och lyckas begripa hur man köper en slang :cautious: (finns så många olika) (jag kan fixa bromsarna och byta trampor och allting sådant). Min man hävdar att han kan men jag har aldrig sett honom göra det. Jag får lasta ungens o min cykel i bilen och köra till reparatör. Helt ärligt, i min släkt är både män och kvinnor helt värdelösa på att reparera mekaniska prylar.

Jag håller helt med dig. Har kört förbi plats där lastbil svept med sig mannen i familjen bara minuter tidigare som jag fick läsa om sedan.

Däremot går det finfint att rulla fram sakta på även helt punkterat däck en hyfsad bit, så en avfart, mack eller p-ficka kan man se till att hitta. Om man dessutom inte är rädd om fälgen (ändå byta) kan man köra nästan oändligt långt på det.

För mig är det kunskap och verktyg som bilförare ska ha, oavsett om man sedan använder dem för de 2 årliga planerade bytena eller ej. På samma sätt som man ska kunna fylla på olja, tanka drivmedel, kolla däcktryck och kolla andra väsentliga vätskor.
Tack för info! (det ska jag nyttja om det händer)

Men va? Jag kan då knappt byta däck, men det kan då verkligen varken min man eller kusin heller.

Vad är detta att män skulle vara så himla duktiga på att gräva gropar och skifta däck :rofl:

Klart att många män är starkare än många kvinnor men så himla många män som släpar i kolmilan kan spänna märren för plogen och kan meka en bil finns väl ändå inte.

(och varför skulle de ha utrustning i bilen? Utrustning i bilen kommer väl ändå inte när man föds?)

Jag känner nog inte en enda man i min generation som kan byta hjul. Nu är jag uppväxt i storstad, och de flesta jag umgås med är högskoleutbildade tjänstemän. Det har helt enkelt inte funnits behov av att sköta fordon eller gård som jag kan tänka mig finns i större utsträckning på glesbygden. Det finns väl en anledning till att det på sina håll kallas "fjollträsk" och även om jag invänder mot ordvalet av uppenbara skäl så klart att det stämmer att män här arbetar mindre med kroppen, i en stad packad med tjänstemän.

Att de på gruppnivå är fysiskt starkare kvarstår givetvis och jag har som sagt inga problem att be om hjälp med tunga lyft. Eller rättare sagt, jag behöver sällan be eftersom de flesta män jag umgås med har egna ögon och förmåga att dra slutsatser.

Jag känner nog inte en enda man i min generation som kan byta hjul. Nu är jag uppväxt i storstad, och de flesta jag umgås med är högskoleutbildade tjänstemän. Det har helt enkelt inte funnits behov av att sköta fordon eller gård som jag kan tänka mig finns i större utsträckning på glesbygden. Det finns väl en anledning till att det på sina håll kallas "fjollträsk" och även om jag invänder mot ordvalet av uppenbara skäl så klart att det stämmer att män här arbetar mindre med kroppen, i en stad packad med tjänstemän.

Att de på gruppnivå är fysiskt starkare kvarstår givetvis och jag har som sagt inga problem att be om hjälp med tunga lyft. Eller rättare sagt, jag behöver sällan be eftersom de flesta män jag umgås med har egna ögon och förmåga att dra slutsatser.
Ja precis samma som här :)

De män jag känner är högskoleutbildade tjänstemän, både i min ålder, yngre och alla äldre manliga släktingar inklusive farfar och morfar (hädangågna).

De är dock precis som du säger ganska ofta fysiskt starkare . Och jag får automatiskt hjälp med tunga lyft numera och kan lätt få några gropar grävda (om jag vill ha en lite sämre grop än jag själv kan fixa och har kroknat, tung lera.).

Men när jag var 23 var jag sjutton den starkaste också om det gällde jämnåriga (pappa o farmor lärde en bli stark), kände vekare män då än nu. Skulle en soffa upp vid en flytt så bar jag och en stark väninna upp den medan div pojkvänner fick bära typ kuddar för de hade dåliga ryggar och vad som.

Senast ändrad:
Men punktering? Jag har kört bil i ett antal decennier, och aldrig fått punktering.
Jag har fått :) men det var ett litet hål och gick att köra på. De lagade däcket genom att proppa igen hålet bara på däckverkstaden. Och som sagt pappa fick när jag var 12. Men jag tror det var vanligare förr.

Jag lyssnade på ett poddavsnitt nu på morgonen som handlade om den nya feminismen, eller snarare den historielösa anti-feminismen som de kallar den (Påverkarna). Jag tycker den var intressant på många plan och pratar om hur heroin-chic fått ett nytt uppsving och male gaze tagit mark igen. Hur unga pratar om att ta makten över sina kroppar men det vi ser är samma patriarkat som styr, och hur objektifieringen av kvinnor fortsätter att hålla oss portade från styrelserummen i näringslivet. Jag bara kom att tänka på den nu, apropå könsroller. Så länge traditionellt manliga sysslor anses finare så känns det inte som vi kommer så långt, och jag tycker mig se det här på Buke också även om det förändrats lite med åren. Det är bättre att vara "redig" än "feminin", eller omvårdande.

Jag såg dokumentären "Priset män betalar" där Jan Emanuel pratar om vikten av könsroller och att det är rimligt att män hugger i och bär säckar med sand eftersom de är starkare. Eller att de kan försvara familjen. Jag kände lite, med snälla Jan, hur ofta behöver vi kvinnor hjälp med att bära säckar med sand? Hur ofta behöver vi bli försvarade? De enda som passerar utanför vårt hus är pensionärer med sina småhundar. Om det enda en man kan bidra med i mitt liv är sin fysiska styrka så snälla bespara mig ett förhållande. Jag har bröder om jag behöver hjälp med tunga lyft, vid behov, och jag riskerar hellre den minimala risken av ett överfall än att leva ihop med en muskelknutte som inte anser att han har mer att bidra med, men som däremot anser att jag har en massa "kvinnliga egenskaper" som gynnar honom.

Jag tänker att det beror mycket på var man befinner sig. Byter jag själv däck på en halvtimme men det kan ta två-tre timmar eller mer att vänta på bärgning plus allt besvär på det byter jag hellre själv. Om jag kan.
Men man gör såklart som man vill. Oavsett förlitar jag mig inte på att random karl ska dyka upp och komma till räddning. :) Det skulle eventuellt kännas farligare än att stå ute i trafiken. 😅
Men när bärgare inte gör jobbet på 70 väg utan tma bil, Räddningstjänsten riskerar varje gång bli påkörda är inte jag intresserad att byta däcket på förarsidan på vägen.

Men punktering? Jag har kört bil i ett antal decennier, och aldrig fått punktering.
Jag tror jag är uppe i 1514 sedan 1994. Räknade noga till 13, men sen lite mindre noga minnen.

Buke mindes bättre, så 14 var rätt svar (en till sedan detta skrevs):

"Jag har kört bil i 30 år och haft 13 punkteringar (på privat bil). Samtliga 13 utom en hände 2000-2007 när jag jobbade som utvecklare av däcktryckssystem. Sen var min ödeskvot fylld. Vanligast har spik, skruv eller hästskosöm varit.
"

Jag lyssnade på ett poddavsnitt nu på morgonen som handlade om den nya feminismen, eller snarare den historielösa anti-feminismen som de kallar den (Påverkarna). Jag tycker den var intressant på många plan och pratar om hur heroin-chic fått ett nytt uppsving och male gaze tagit mark igen. Hur unga pratar om att ta makten över sina kroppar men det vi ser är samma patriarkat som styr, och hur objektifieringen av kvinnor fortsätter att hålla oss portade från styrelserummen i näringslivet. Jag bara kom att tänka på den nu, apropå könsroller. Så länge traditionellt manliga sysslor anses finare så känns det inte som vi kommer så långt, och jag tycker mig se det här på Buke också även om det förändrats lite med åren. Det är bättre att vara "redig" än "feminin", eller omvårdande.

Jag såg dokumentären "Priset män betalar" där Jan Emanuel pratar om vikten av könsroller och att det är rimligt att män hugger i och bär säckar med sand eftersom de är starkare. Eller att de kan försvara familjen. Jag kände lite, med snälla Jan, hur ofta behöver vi kvinnor hjälp med att bära säckar med sand? Hur ofta behöver vi bli försvarade? De enda som passerar utanför vårt hus är pensionärer med sina småhundar. Om det enda en man kan bidra med i mitt liv är sin fysiska styrka så snälla bespara mig ett förhållande. Jag har bröder om jag behöver hjälp med tunga lyft, vid behov, och jag riskerar hellre den minimala risken av ett överfall än att leva ihop med en muskelknutte som inte anser att han har mer att bidra med, men som däremot anser att jag har en massa "kvinnliga egenskaper" som gynnar honom.
Jo men du vet, vi behöver bli försvarade ifrån män....

Håller med! Backlash igen.

Jag misstänker starkt att vi nu överarbetat påverkan på kvinnor och faktiskt måste fokusera på mannen/pojken också tyvärr :D på förskolor osv.

Alla från Skolverket till förskolan pratar om att förändra flickor/påverka kvinnor till att välja det "manliga" och är kvar i det förflutna men så som det ser ut idag vore det tror jag absolut nödvändigt att påverka män till att välja det "kvinnliga".

Dvs kvinnan/flickan ses alltid som problemet, det som ska fixas och förändras och påverkas och stöttas. Kvinnan ska in i STEM, kvinnan ska in i akademia osv.

Men helt ärligt kan man inte lägga allt ansvar på flickor och kvinnor och det är nog det som inte fungerar nu, att man gjort det.

Man måste kunna lägga ansvar på pojkar/män, att helt enkelt anstränga sig och inte bara retirera från platser de börjar anse vara feminina iom att hälften kvinnor kommer in på platsen. För till slut finns inga platser kvar. (När man retirerat från konsten, litteraturen, juridiken, hela kulturen hela akademia, alla hantverk som kock, alla djur som häst och hund.)

Dvs (manliga och kvinnliga) Aftonbladet kolumnister måste sluta "få en dotter och bli feminist" de måste börja "få en son, se in i hans fantastiska ögon, vilja den underbara söta bebisen allt väl, vilja att han ska få ha samma möjligheter som en flicka, och inse att de nu är feminist!"

Folk måste bli superlyckliga över att få en söt pojkbebis och tänka att nu har de en minimee och de kan klä upp sig tillsammans och leta supergulliga bebiskläder till sin son och se fram emot att pyssla o mysa tillsammans. :) (och hugga ved och sådant också såklart, precis som man gör med en liten tös)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Förhållandetråden
  • Vad gör vi? Del CCXXIII
  • Secret Santa 2025

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat