Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Jag håller med. Men.

Varför skulle omsorg och relationer anses som något odelat positivt? Det beror väl på sammanhanget? Olika företag behöver olika ledare. Och varför skulle det vara kvinnligt? Eller manligt? Får inte en man ha sk kvinnliga egenskaper? Eller tvärtom? Och varför bryr vi oss ens om att sortera egenskaper på det sättet?
 
Beslutsamhet och mod låter som användbara egenskaper.

I övrigt så tycker jag man ska ignorera allt snack om att kvinnor måste "bli som män". Som om alla män med ledaregenskaper vore stöpta i samma form.
Jag har noll erfarenhet av bolagsstyrelser. Däremot har jag varit med i styrelser i ideélla föreningar, så jag vet åtminstone lite mer än noll om styrelsearbete - även om jag inte gör några jämförelser i övrigt.
Men min absoluta övertygelse är att alla ledningsgrupper är som vilka arbetsgrupper (eller idrottslag) som helst; de blir som allra bäst om blandningen av människor med olika egenskaper, med olika erfarenheter får ta en aktiv del i arbetet.

Exempel: Det råder ingen tvekan om att Zlatan är Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna. Men en klonad Zlatan i elva exemplar i samma landslag hade blivit ett komplett fiasko, och hade inte vunnit matcher ens i Division 3.

Så jag tycker absolut att rätt människa med rätt kompetens ska placeras i olika bolagsstyrelser.
Men i bolagsstyrelsernas arbete med att i populera sig själva, ska man för sin egen skull sträva efter att finna olika typer av rätta människor med rätt kompetens, med sina respektive olika bakgrund och erfarenheter.
 
Synnerligen kontraproduktiv skulle jag vilja säga. Som sagt, de gör ju knappast ett bra jobb utan bara reproducerar samma gamla vanliga åsikter från sina gamla vanliga invanda miljöer ur överklassen.
Jag tycker det är ytterst beklagligt att kvinnor "behöver bli som män" för att anses vara kompotenta, när sk kvinnliga värden står för det som är positivt, nämligen omsorg och relationer.
Om omsorg och relationer är kvinnligt är jag synnerligen okvinnlig. Jag dricker visserligen inte ens fina ölsorter länge och har inget hår på bröstet, men nog sjutton är jag beslutsam, stark och har mod. :cautious: Glöm inte handlingskraftig. ;)
 
@Kattennizze Jag fick höra en gång för hundra år sen - av kvinnor - att skulle jag jobba som chef så fick jag lov att klippa av mig håret. Sanslöst. Det gick lika bra att chefa i långt hår. Så länge det finns kvinnor som anpassar sig till nåt slags manligt ideal istället för att vara sig själva så kommer vi ju ingenstans.
 
Om omsorg och relationer är kvinnligt är jag synnerligen okvinnlig. Jag dricker visserligen inte ens fina ölsorter länge och har inget hår på bröstet, men nog sjutton är jag beslutsam, stark och har mod. :cautious: Glöm inte handlingskraftig. ;)

@Mia_R, nu har du slarvat med testosterondrinkarna igen. Håret på bröstet måste tillbaka annars blir det inget inflytande!
 
Bli som män betyder att man som kvinna förknippas med den könsroll som är skapad för mannen, dvs de egenskaper som man förknippar med en "riktig" man. De egenskaperna brukar omfattas av manlig styrka, beslutsamhet, mod, rikligt med hår på bröstet, inget känslopjuck samt öldrickande.
Och viktigast: förakt för kvinnor. Det är den manliga egenskapen som gör att kvinnor som tar sig till toppen inte tar med sig sina kvinnliga kompisar från handels/golfklubben. Det fungerar inte att vara en i det manliga gänget och samtidigt hålla andra kvinnor om ryggen.
 
Jag håller med. Men.

Varför skulle omsorg och relationer anses som något odelat positivt? Det beror väl på sammanhanget? Olika företag behöver olika ledare. Och varför skulle det vara kvinnligt? Eller manligt? Får inte en man ha sk kvinnliga egenskaper? Eller tvärtom? Och varför bryr vi oss ens om att sortera egenskaper på det sättet?
Ja, jag vill då sannerligen inte dela in egenskaper som manliga och kvinnliga, det är så trist, tråkigt, och jävligt orättvist. Det är så synd bara att vi alla lever och påverkas av ett samhälle med de normerna och värderingarna.
 
Har senaste dagarna fått höra att det är få kvinnor inom logistik/transport för att vi hellre vill vara hemma med barnen (av läraren). Samt blivit ombedd att sluta kackla som höns (av lärare och manlig elev). Samma manliga elev frågade "humoristiskt" när vi kommer tillbaka från rasten vad vi har vår tupp. Han har också flikat in på tal om få tjejer inom transportbranchen att tjejer inte kan köra lastbil eller backa. Personen har själv inte körkort men det är ju bara en lapp inte ett bevis på att han inte kan köra.

Vad ska man säga..
 
Nu menade jag effekt på beteendet, men visst känns det bättre att vi sagt ifrån även om det påverkar våra chanser att få referenser från utbildningen.
 
Och viktigast: förakt för kvinnor. Det är den manliga egenskapen som gör att kvinnor som tar sig till toppen inte tar med sig sina kvinnliga kompisar från handels/golfklubben. Det fungerar inte att vara en i det manliga gänget och samtidigt hålla andra kvinnor om ryggen.

Jag vet inte om det är förakt alla gånger. Det kan nog vara ren egoism också.
 
Såklart det har effekt. Ju fler som sätter ner foten desto bättre.
Jag har gjort mig väldigt obekväm väldigt många gånger, och jag sover ganska bra på min kudde.

Dessutom. Att vara tyst har effekten att den som pratat "skit" tror att de andra tycker att det är roligt och accepterat. Så funkar det för dessa personer, allt som inte är aktivt motvals, tolkas som att det de gör är superbra och uppskattat. En sned självbild blir bara snedare.
 
Har senaste dagarna fått höra att det är få kvinnor inom logistik/transport för att vi hellre vill vara hemma med barnen (av läraren). Samt blivit ombedd att sluta kackla som höns (av lärare och manlig elev). Samma manliga elev frågade "humoristiskt" när vi kommer tillbaka från rasten vad vi har vår tupp. Han har också flikat in på tal om få tjejer inom transportbranchen att tjejer inte kan köra lastbil eller backa. Personen har själv inte körkort men det är ju bara en lapp inte ett bevis på att han inte kan köra.

Vad ska man säga..
Jag tycker ni ska anmäla till utbildninsansvarige hur den här personen uppför sig för han låter helt inkompetent och direkt olämplig på sin post, gemsorterare i ett källarförråd låter som en mer lämpad karriär. Visst, ni kommer få skit, men det får ni ju redan och problemet med honom som utbildare måste upp till ytan och ut i ljuset. Troll dör av solen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 599
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 964
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp