Bukefalos 28 år!

Kvot 0.11!!!!

Sv: Kvot 0.11!!!!

Precis som tidigare sagts ,här ser man verkligen vikten av att ta en grovfoderanalys.Vilken tur att du gjorde det.Jag hadde för några år sedan ett hö med en kvot på 2.6 och tyckte då att värre än så kan det nog inte bli.tydligen hadde jag fel.
Eftersom du bor där du bor blir jag lite nyfiken brukar det vara svårt att få hö med ok kvot?

Vi brukar ha tvärtom problem på det vi köper.... För HÖG kvot till våra relativt lättfödda hästar... Senaste vintrarna har det legat på kring 8 MJ och över 60 smrp det vi köpt. DOCK det jag gjorde själv sommaren innan, hösilage, enbart timotej insått, slaget på midsommar (=tidigt här) hade exakt en kvot på 6. Så om det hade blivit slaget en månad senare (=vanligt man slår hästehöet här den tiden) hade det haft katastrofalt dåliga värden.
 
Sv: Kvot 0.11!!!!

Vi brukar ha tvärtom problem på det vi köper.... För HÖG kvot till våra relativt lättfödda hästar... Senaste vintrarna har det legat på kring 8 MJ och över 60 smrp det vi köpt. DOCK det jag gjorde själv sommaren innan, hösilage, enbart timotej insått, slaget på midsommar (=tidigt här) hade exakt en kvot på 6. Så om det hade blivit slaget en månad senare (=vanligt man slår hästehöet här den tiden) hade det haft katastrofalt dåliga värden.

Den höga kvoten är inte problemet med de lättfödda, utan MJ.

Jag har en kvot på över 8. Det är inga problem på de lättfödda om MJ ligger låg. Har 5.7 i MJ/g foder.

8 MJ/kg foder skulle vara katastrof för lillponnyn, oavsett kvot.
 
Sv: Kvot 0.11!!!!

Den höga kvoten är inte problemet med de lättfödda, utan MJ.

Jag har en kvot på över 8. Det är inga problem på de lättfödda om MJ ligger låg. Har 5.7 i MJ/g foder.

8 MJ/kg foder skulle vara katastrof för lillponnyn, oavsett kvot.

Helt rätt! Men med hö, som vi oftast köper, diffar inte MJ så mycket i och med att TS ligger samma. Mitt stora kallblod (finsk häst) lyckas lägga på hullet av hög kvot även om MJ ligger "lågt" *pust*. Han verkar vara superduktig på att ta tillvara ALLT och omvandla det till fett. Men billigt blir det ju förstås :D
 
Sv: Kvot 0.11!!!!

Färgen säger inget om näringsvärdet...

Nej tyvärr gör det ju inte det. När man köper och inte har en aning om vad som är insått, när det är slaget, hur det är gödslat och hurudan mark det är så är det nog svårt att gissa! Lättare med åren för producenten själv att gissa än för köparen som bara ser produkten.
 
Sv: Kvot 0.11!!!!

:eek: Jisses! Och så jag som tyckte jag hade dåligt hö när jag hade 9 g SmRP/kg foder! Och då hade jag 2 st unghästar av rasen ardenner att föda oxå. En 1-årig hingst och en 2-årig valack. Men ditt är ju horribelt!!!!:eek: Ja, tur att det börjar gå mot vårtider.
 
Sv: Kvot 0.11!!!!

:eek: Jisses! Och så jag som tyckte jag hade dåligt hö när jag hade 9 g SmRP/kg foder! Och då hade jag 2 st unghästar av rasen ardenner att föda oxå. En 1-årig hingst och en 2-årig valack. Men ditt är ju horribelt!!!!:eek: Ja, tur att det börjar gå mot vårtider.

Vi tyckte vi hade jättedåligt det år vi hade 32 g SmRP/kg foder... Nu har perspektivet ändrats. :crazy:

Det är underbart att bara ha en häst att köpa foder till så det blir inte oöverkomligt dyrt de här månaderna och det är också underbart att tillgången på framförallt lusern är god, det är enkelt att köpa hem säckar.

Största nackdelen just nu är att det tar ju sin tid att vänja in hästarna på sina nya foderstater så det blir en par veckor med på tok för lite protein, om jag insett att så här svagt hö varit möjligt hade jag varit snabbare med analystagandet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 240
Foder & Strö Hej Vad säger ni om dessa värden av årets skörd torr hö Råprotein per kg foder g 139 Smältbar råprotein g 103 Omsättbar energi 9,4...
Svar
1
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp