L

**Lina**

Vad ska kvoterna ligga på i ett bra grovfoder?

Såg ett avsnitt av Hästliv där de pratade med en foderrådgivare från Krafft och hon sa att smrp/Mj-kvoten skulle ligga mellan 5 o 6 men efter ha läst ett antal trådar här blir jag tveksam. Det verkar som att den allmänna uppfattningen är att den kvoten ska vara högre än så..? :confused:

Ca/P-kvoten, melllan vilka värden ska den ligga?

Om man har en bra balans mellan Ca o P och om man ger tillräckligt med grovfoder så att de täcker upp hästens mineralbehov, när har värdena sjunkit så mycket att man bör ge extra mineraler?
 
Sv: Kvoter!

En rekommendation är för "normalhästen" en kvot i hela foderstaten på ca 6. Den kvoten är satt med marginal, dvs det skulle inte skada att fodra denna "normalhäst" med en kvot som var ca 5. Att många människors hästar står på högre kvoter tror jag dels beror på att vissa hästar faktiskt inte är normalhästar ( :angel: ;) ) och sen faktiskt på att vissa människor vill ta i lite extra "för säkerhets skull". Ett bra grovfoder tycker jag skulle vara ett med kvot på ca 6, men ett grovfoder med för hög kvot blir ju billigare att kompenmsera för än ett grovfoder med för låg kvot, eftersom proteiner ofta är dyrare än energi.

Ca/P-kvoten bör vara över 1,2, och kan vara så hög som uppåt 2 utan att jag skulle oroa mig. De har fodrat hästar i försök med mycket högre kvoter än så utan att det har visat sig vara skadligt för hästarna.

Din sista fråga förstår jag inte, om man kan ge grovfoder så hästens mineralbehov täcks är det väl bra...
 
Sv: Kvoter!

Hur räknar man fram de oilka kvoterna? Undrar över alla kvoter man behöver räkna på när man sätter en foderstat? vad ska man räkna på, vad ska de ligga på?
 
Sv: Kvoter!

Jag blev lite fundersam när jag läste analysresultatet från ett välkännt analysföretag med liknande namn ;)

Där stog rekommendationer på värden för hö/hösilage. Användbara värden var för en "vanlig häst" skulle MJ ligga på 7,7-8,5MJ & Smp mellan 25-50?! Idealvärdena ca 40Smp & 8MJ. Det är ju trots allt bara en kvot på 5?

Man kan med andra ord få kvoter så låga som 2,9. Det står inget om kvoter och för oinsatta hästägare som bla mina stallägare som köper in höet låter ju höet som det är idealiskt. (8,7MJ, 38Smp kvot 4,3)

Är inte det missvisande??
 
Senast ändrad:
Sv: Kvoter!

Dom har nog tänkt att man ger nåt kg havre/färdigfoder också till, inte bara hö.
 
Sv: Kvoter!

SMrp/MJ = kvot ca 6
Ca/p = kvot ca 1,2-2

Om SMrp/MJ får en kvot på högre än 6 uppemot 9-10 så gör det inget om proteinet kommer från grovfodret (det är farligt om det kommer från kraftfodret)

Ca/P-kvoten får man justera med hjälp av andra tillsatser för att få till kvoten 1,2-2.

Som någon skrev tidigare så är det inte mineralerna som sjunker i värden, utan vitaminerna. På våren är det mindre vitaminer kvar än på hösten.
 
Sv: Kvoter!

allroundhästarna skrev:
SMrp/MJ = kvot ca 6
Ca/p = kvot ca 1,2-2

Om SMrp/MJ får en kvot på högre än 6 uppemot 9-10 så gör det inget om proteinet kommer från grovfodret (det är farligt om det kommer från kraftfodret)

Ca/P-kvoten får man justera med hjälp av andra tillsatser för att få till kvoten 1,2-2.

Som någon skrev tidigare så är det inte mineralerna som sjunker i värden, utan vitaminerna. På våren är det mindre vitaminer kvar än på hösten.
:bow: Tack!! Jag har beställt Plancks bok, men i mitt gravidsus är jag ngt. kolaaktig i hjärnan :smirk: , svårt at lära sig nya saker då.... :o
 
Sv: Kvoter!

allroundhästarna skrev:
SMrp/MJ = kvot ca 6
Ca/p = kvot ca 1,2-2

Om SMrp/MJ får en kvot på högre än 6 uppemot 9-10 så gör det inget om proteinet kommer från grovfodret (det är farligt om det kommer från kraftfodret)

Ca/P-kvoten får man justera med hjälp av andra tillsatser för att få till kvoten 1,2-2.

Som någon skrev tidigare så är det inte mineralerna som sjunker i värden, utan vitaminerna. På våren är det mindre vitaminer kvar än på hösten.
:bow: Tack!! Jag har beställt Plancks bok, men i mitt gravidsus är jag ngt. kolaaktig i hjärnan :smirk: , svårt att lära sig nya saker då.... :o
 
Sv: Kvoter!

Här finns en bra sida: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/index.cfm?Call=foder
och det är Christina Planck som har skrivit stor del av det, de övriga forskarna har även bidragit med kunskap där.
Foderstatsprogrammet som finns där är till stor del utifrån Plancks "forskning" och inte från någon fodertillverkare.
Jag använder den sidan till mycket (eftersom att jag är snål och därför inte KÖPER boken :D ;) )
 
Sv: Kvoter!

HannaZ skrev:
Det är vitaminerna som försvinner med lagringstiden, inte mineralerna.

Så om jag har ett hö med en Ca/p-kvot på 1.3 och om jag ser till att hästen får tillräckligt många kg för att täcka upp mineralbehovet så behöver jag alltså inte ge några extra tillskott någon gång? Men däremot kanske extra vitaminer senare i vinter???
 
Sv: Kvoter!

Precis.


Fast sen så tycker jag att det kan vara en idé att ge nåt extra mineralfoder, för att hästen ska få i sig spårämnen som inte analysen förtäljer något om. Detta eftersom våra jordar blir allt mer utarmade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 889
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp