Kycklingvingar

Sv: Kycklingvingar

Klart man inte ska, men när man hanterar kyckling ska man ju vara jätteförsiktig och tvätta händerna noga efteråt osv. Trodde det berodde på risken för salmonella... Att ge hunden rå kyckling låter fel i mina öron då...

Hundar löper lika stor risk att få salmonella som människor som äter just salmonellasmittad kyckling.

Jag har inte läst de andra inläggen bara TS.
Men det är INTE ok att ge kycklingvingar.

Du ska tänka på regeln FÅGEL; FISK; FLÄSK är förbjudet med ben, själva köttet går bra. Det kan skära sönder tarmarna!!! Det är så fina o små små vassa ben inte bra...Alla på F är förbjudet!

Nej, det är inte farligt eller förbjudet. Det är en gammal myt. Benen ska dock ges råa. Mjuka råa ben är lättsmälta för hundar då de har en mycket högre saltsyrenivå i magsäcken. När de sedan skiter blir bajset ganska "kalkigt".
Man ska dock inte ge en hund som är van vid torrfoder ben "bara sådär". Är magen van vid att inte behöva jobba på ett naturligt sätt så behöver benen introduceras långsamt för att det ska komma tillrätta med det. Man kan även ge vom eller hjärta eller liknande till benmåltiden för att underlätta matsmältningen ytterligare.

Hur är det med bärande ben då? T. ex. kycklinglår? Hörde någon säga något om det men vet inte alls om det handlade om tillagade eller inte.

Just kyckling och tex kanin samt fisk kan du ge hela djuret (utom möjligen skallen). Du kan även ge revben av tex lamm och kalv, men dessa är inte lika lätta att smälta!

Bärande ben på ko brukar ju hundar inte lyckas tugga sönder, men skulle de det hade jag tagit bort benet. Bärande ben är mest till för "gnag" och om de vill komma åt märgen. :)

Det var visst campylobacter som man aktade sig för när man hanterade kycklingen, men om många ger vovvarna rå kyckling och det funkar så är det kanske bra. Det är ju det de äter i det vilda. Rått kött alltså. :)

Det var visst campylobacter som man aktade sig för när man hanterade kycklingen, men om många ger vovvarna rå kyckling och det funkar så är det kanske bra. Det är ju det de äter i det vilda. Rått kött alltså. :)

Svensk producerad kyckling har väldigt låg salmonella förekomst. "Svenska slaktkycklingar är också, tack vare det svenska salmonellakontrollprogrammet, i princip fria från salmonella." (SVA) Fodret som produceras till kycklingarna måste enligt lag kontrolleras med prover en gång i veckan och även värmebehandlas. Sedan tar man prover på kycklingarnas träck (sk. sockprover) x antal gånger årligen med distriksveterinären närvarande.

Gäller även för campylobakterna som minskat.

Jag är inte ett dugg hysterisk,ska mycket till för att jag ska bli det!
Men kan jag undvika vissa saker som jag vet kan orsaka skador så gör jag det,allt går inte att undvika och risker får man ta.

Och jag kan(jag behöver inte ge) undvika att ge min hund kyckling och jag kan även undvika att hon tömmer fodertunnan(genom att lära henne att det gör man inte).

Min hund får även rå mat,och även märgben och har säkert ätit rester av både det ena och andra självdöda djuret som jag ej har sett(som vilken normal hund som helst)

Jag har inte lindat in henne i bomull..

Allt handlar om sunt förnuft,visst risktagande och även att undvika vissa risker..

och jag kan(jag behöver inte ge) undvika att ge min hund kyckling och jag kan även undvika att hon tömmer fodertunnan(genom att lära henne att det gör man inte). varför undvika mat som är helt naturlig för hunden?

min hund får även rå mat,och även märgben och har säkert ätit rester av både det ena och andra självdöda djuret som jag ej har sett(som vilken normal hund som helst)

allt handlar om sunt förnuft,visst risktagande och även att undvika vissa risker..läs mrs inlägg igen...

1010101010101010

Men hon tycker det är en risk. Hunden mår knappast dåligt av att inte äta rå kyckling. Hon skriver ju även i sitt inlägg att hon ger annat rått kött.

Kan inte se vad som är så fel med att undvika vissa saker, även om det inte är någon nödvändighet att göra det.

Min hund får även rå mat,och även märgben och har säkert ätit rester av både det ena och andra självdöda djuret som jag ej har sett(som vilken normal hund som helst)

..

Men inget på F eller? Fälthare, finkar och fölungar...

Jag anser att det hör ihop eftersom Movi uttryckt sina åsikter ang F-ben tidigare. Det besvarades med fakta och vidare svarar då Movi om återigen om riskerna som man kan läsa i hennes första inlägg = sprida myten vidare..

Men då förstår jag mer ditt svar iaf!

Det där var lite onödigt, myt eller ej den har uppkommit av en orsak. Har talat med flera veterinärer som anser att det är en alldeles för stor risk att ge fågel, fisk o fläsk ben till hundar då dessa kan ställa till stora problem o skador. Rått eller tillagat.

´Det är inte förbjudet enligt den meningen men det är djur på F o då är det lättare att koppla ihop med ordet förbjudet. Snälla sluta anmärka ord.

Jag ger mina hundar råa märgben från älg, många tycker säkert det är samma sak men dom är väldigt svåra att få flisor från o ja jag har hört att många blir sjuka men mina har inte blivit det utav syran som finns i benen. Om man vill ge eller inte får man bestämma själv det här var väl en tråd om sina erfarenheter gällande kycklingben??!!

Visst diskussionsforum är det, men att skriva sin åsikt som om det vore den enda sanning utan att kunna backa upp det med ny forskning och fakta är väl lite galet kanske?

Det där var lite onödigt, myt eller ej den har uppkommit av en orsak. ??!!

Mytens utformning lämnar ju en del åt fantasin, eller förväntas man förstå att det bara är vissa F-ben som det bildats myter om?
Påminner mig för övrigt om ramsan Fina fräcka flickor får F-musli till frukost....

kl

Mina föräldrar matar sina jämthundar med matrester bla kyckling då. De äter också älgben. Min mamma tillagar kött och rester som inte går att använda som "människoföda" som sedan hundarna äter. Det är den maten som hundarnas kost består till största del av alltså matrester, älgben och annat från älg + lite torrfoder. Hundarna mår toppenbra och jag tror att det är bättre för hundarna att äta naturlig mat istället för att köpa billigt torrfoder där den största delen består av kolhydrater och spannmål som inte är naturligt för hundarna.

Enda problemet är att hundarna blivit lite överviktiga vissa perioder då det är rätt fet mat. Men väldigt friska och välmående hundar har det varit!

Jag har inte läst de andra inläggen bara TS.
Men det är INTE ok att ge kycklingvingar.

Du ska tänka på regeln FÅGEL; FISK; FLÄSK är förbjudet med ben, själva köttet går bra. Det kan skära sönder tarmarna!!! Det är så fina o små små vassa ben inte bra...Alla på F är förbjudet!

Du skrev förbjudet. Enligt vem då undrar jag då.

"Det där var lite onödigt, myt eller ej den har uppkommit av en orsak. Har talat med flera veterinärer som anser att det är en alldeles för stor risk att ge fågel, fisk o fläsk ben till hundar då dessa kan ställa till stora problem o skador. Rått eller tillagat"

Då är vi där igen, du får hemsk gärna PMa namn på de veterinärer som sagt det eller visa på nån foskning som säger att det skulle vara skadligt att ge hunden råa F-ben. :)

Glim, Jag blir irriterad när man presenterar sin åsikt som fakta. Thats it. Man får ge sin hund precis vad man vill, vill man inte ge kycklingben, så spelar det mig, ingen som helst roll.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
586
Senast: Sel
·
Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
834
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31