tezzie82

Trådstartare
har nu hittat en kyllingekärra som jag ska kolla på imorgon :bump: det är en 91:a som har nya axlar, handske, golv, väggar mm och ett bra pris! ni som har kört en sådan, hur tycker ni att dom är att dra? trivs hästarna i dom? det är en boggie med fronturlastning. jag har nästan bestämt mig för den, ska bara kolla och känna på den lite först. vill gärna höra vad ni andra tycker för jag har aldrig kört en sådan förut. åh vad spännande det är :D förra transporten var en gammal trane enaxlad så det blir förhoppningsvis stabilare och trevligare för hästen med denna.

Sv: kyllinge?

kom på en sak till... totalvikten är 1400kg. vet någon om man kan sänka den till 1340kg? och isf hur mycket kostar det? min bil får bara dra 1340 på B-kort(sambons får dra 1500kg). jag vill kunna köra med min ifall den andra pajar eller så.

Jag hade nog inte räknat med att väga ner släpet, dels p g a lastviktsminskningen (hur mycket får du lasta på 1400 kg?) dels p g a de ändrade reglerna.

Jag har ingen egen men brukar hyra en kylinge med fronturlasning, tycker den är superbra, hästen trivs bra i den också och jag älskar fronturlastningen då min häst gärna vill gå fort ut när hon måste backa. Sen kan man öppna upp vid fronten så kan hon stå i släpet på tävlingar så slipper man betala för en spilta (typ när man åker fram och tillbaka på en dag alltså). Hon är som nöjd när hon får titta ut. :)
Skulle absolut köpa en sån om jag hade råd. Men å andra sidan behöver jag aldrig laga el fixa den så jag vet ju inte hur hållbar den är.

lastvikten är 760kg. jag har en liten kille på 147cm och ca 450kg så det räcker till :)
var kan man läsa om reglerna för detta?

Vår släpmeckare väger inte längre ner släp, han hävdar att det krävs så mycket att han inte längre kan hantera det. Vissa släp går heller inte att väga upp eller ner.

Om ni löser det med en av bilarna hade jag avstått från att mecka med nedvägning. Be att få väga släpet innan ni köper det, så du vet hur mycket den väger utöver vad pappret visar.

lite trådnappning.

Var hittar man regler m.m. för uppvägning/nedvägning? Kan man prata med tillverkaren och dom kan hjälpa en med det?

Är intresserad av möjligheterna att väga upp vårt Boj Bravo 06a.

Tillverkaren är den absolut bästa att göra uppvägningen, det är meckigt att göra själv.

Ring Boj, vi använde en av deras rekommenderade verkstäder när vi vägde upp. De gjorde jobbet, det blev däckbyte och byte av handske, totalt runt 10 000 kr med besiktningen.

Jag har en sådan.

Jag och hästarna gillar.

Skaffa BE istf att mecka med lastvikten. Bättre och billigare i längden och inte så svårt.

Kylinge är kvalitét, jag har en 98 och älskar den! Den enda nackdelen med mitt är att det är så tungt att jag bara kan lasta en häst, hur jag än gör.

jag har idag ringt vägverket som sa att det gick att väga ner detta släpet. ringde då bilprovningen och det som jag skulle göra var att antingen byta alla däcken eller byta kulhandsken. glömde dock fråga vad det kostar:confused: så ring till bilprovningen och fråga.

jag har idag ringt vägverket som sa att det gick att väga ner detta släpet. ringde då bilprovningen och det som jag skulle göra var att antingen byta alla däcken eller byta kulhandsken. glömde dock fråga vad det kostar:confused: så ring till bilprovningen och fråga.

Sen måste du ha intyg från tillverkaren och ett bromsberäkningsintyg.
Själva besiktningen kostar 650kr.
enklast ta kontakt med tillverkaren eller dess återförsäljare så hjälper dom dig, absolut enklast så.

tack. det ska jag göra. ska dock vänta ett tag för vi har ju en bil som kan dra denna men den är ju lite opålitlig :angel: men längre fram blir det nog så om man inte byter bil.

Kylinge skriver ut intyg på äldre släp längre.

Kanske 91 fungerar, 88/89 gjorde det inte... :mad:

(Jag försökte i höstas).

Menar du INTE skriver ut intyg?

Det är fler som har problem med just intygen, vi hade det med ett tidigare släp. ÅF ville inte utfärda några intyg, det var en -98.

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 021
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Ja, finns det hästar som blir oroliga av att åka brett? Jag är ingen van transportör av hästar (än så länge), och vi har bara...
Svar
2
· Visningar
1 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka