Kylvätska

Görel

Trådstartare
Moderator
Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det är olika sorters till olika sorters motor och att man kan förstöra motorn om man använder fel. Detta har jag aldrig hört talas om så jag googlade. Hittar dock inget om det när jag söker på kylvätska volvo v40. Hade han fel eller är jag bara usel på att googla?
 
Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det är olika sorters till olika sorters motor och att man kan förstöra motorn om man använder fel. Detta har jag aldrig hört talas om så jag googlade. Hittar dock inget om det när jag söker på kylvätska volvo v40. Hade han fel eller är jag bara usel på att googla?
Han har inte fel. Men egentligen är färgen bara färg. Det finns som jag förstått det två sorter etylenglykol och propylenglykol. De båda mår inte bra av att blandas. Biltema har någon universalgrej som de säger kan blandas med båda sorterna.
 
Man kan väl blanda blått och grönt men aldrig rött? Ska man ha billigaste basic standard så köper man blått. (=min gammelbil)
Rött kan behövas om man har någon kravspec på att bilen vill ha det, annars köper man inte det om man inte vill flåda sig med onödigt dyra saker.
Så har i alla fall jag förstått det.
 
Jag jobbar på bensinmack om än så i Australien. Det spelar inte jättestor roll på vilken färg du använder. (I äldre bilar)
Grön är den allmänna billigaste....

Det viktiga är att inte blanda. Har du grön i nu så köp grön. Har du röd så fyll på med röd. Vill du byta färg så töm ur resten av vad du har nu innan du fyller upp.
Är det snustorrt redan så fyll på med vad du vill.

Grön är standard, alla andra färger är något bättre än de andra


Obs. Jag är ingen mekaniker. Läs i boken.för din bil vad som krävs. Det jag skrev ovan.är vad jag blivit lärd. Om du har en dyr ny bil, definitivt läs i boken först lol
 
Tack för svar, jag köpte grön på Biltema.

I min handbok till bilen står dessvärre inget om kvaliteten.
 
Tack för svar, jag köpte grön på Biltema.

I min handbok till bilen står dessvärre inget om kvaliteten.

Enklast för hitta rätt glykol är att gå in på tex Biltemas hemsida och söka via bilens reg nummer. Om Biltema då säger röd men det är blå eller grön i behållaren så är det någon ägare innan dig som gjort fel. Fast i grunden spelar det ingen roll då glykolen ändå gör sitt jobb och skyddar motorn från kyla och korution. Huvud regeln är att man inte blandar röd, blå eller grön glykol. Fast blå glykol ändrar gärna färg till grön efter ett tag så om man är osäker byt ut all gammal kylarvätska med ny av valfri färg.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 118
Senast: Korven
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: EmmaW
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 556
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp