Labbe eller golden?

H

Halli

Vad skiljer egentligen labbe och golden mentalt?
Om man vill ha en okomplicerad hund att köra agility och bruks med (på medelnivå) samt naturligtvis som stallkompis, vilken borde stämma bäst? Kan självklart tänka mig lite jakt också men det är inte därför jag skaffar hunden utan det är snarare för hundens skull i så fall - jag har ingen erfarenhet av den biten så det är ju lite svårt att säga hur mycket vi skulle pyssla med det.

Jag vet att labbarna fäller MYCKET, hur mycket fäller golden? Det är naturligtvis inte någon stor faktor men kanske skall bakas in i bedömningen.

Och hur är det med hälsan på labbe kontra golden?

Rent utseendemässigt gillar jag golden bäst men det är absolut inget som avgör.

Sv: Labbe eller golden?

är rätt oinsatt i raserna, men som info: golden fäller också massor... svägerskans bästa kompis har en, och hon dammsuger dagligen pga allt hår överallt.... den enda andra golden jag har umgåtts med fällde också massor nu när jag tänker efter. tror iofs att jag blivit lite bortskämd iom att jag själv har strävhårshundar, som alltså inte fäller :D
jag hoppas du hittar en underbar kompis, oavsett vilken ras det blir :)

Det är en fråga om tycke och smak! Goldens är (generellt) lite mjukare/förigare/försiktigare än labbarna som gärna far fram som bulldozers. Men undantagen är många! Jag föredrar labbar alla gånger och har faktiskt inte ens tänkt tanken att jag skulle vilja ha en golden. Andra är tvärtemot. Så i slutändan handlar det om vad DU gillar, vilken personlighet som passar dig bäst, och framförallt om du får tag på en hund ur de linjer som du gillar.

När det gäller hår är dock goldens att föredra. Deras päls hamnar som tussar som är enkla att plocka upp. Labbehår verkar ha en repellerande effekt på varandra, och sprider sig i ett jämnt lager över hela golvet ;)

Jag kan bara jaktvarianterna. Jaktlabbar är generellt lugnare, mjukare och har större förmåga att fokusera. Jaktgoldens brukar vara livligare och showigare. Som jakthund föredrar jag alla gånger jaktlabrador, men som brukshund skulle jag välja golden.

Jag har en golden, och föredrar dem före labbarna :p
MEN jag har aldrig ägt en labbe och kan därför inte
vara helt objektiv.

Det är mkt päls överallt när hon fäller,
men det händer 2ggr/år så det överlever man!

Vår tik är väldigt mån om att vara till lags, alltid.
Pigg och glad, leker gärna om hon blir inbjuden till sånt.
Hon har inte läst rasbeskrivningen så noga,
att apportera fåglar är ingen höjdare alls!
Däremot är hon supertaggad när hon får göra
eftersök eller gå spår, det är verkligen hennes grej!
Väldigt enkel i lydnad och är lättmotiverad till att
lära sig nya saker.

Jag har en Golden hane på snart 8 månader och ska åka och hämta en 9 veckors labrador hane imorgon :love:

Så ännu kan jag bara uttala mig om golden.

Han är lätt ha med att göra, positiv till allt, lugn och lättlärd.

Jag har inte upplevt att han har fällt så mycket, han fäller en del när han är nybadad, men det är över på någon dag.

Av de jag träffar i jobbet så upplever jag labradoren som stabilare och golden som räddare. Rädd för golv, rädd för ljud etc.
Men det kanske bara är där.

Jag har bara haft goldens, som jag tycker är en väldigt trevlig ras, men jag kan iaf svara på pälsfrågan. Liksom cillamuffins uppfattar jag goldens hår mer lätthanterligt eftersom det mer blir tussar av det. En labbes hår hamnar liksom överallt, skilda från varandra, medan en goldens tussar ihop sig och är lättare att hantera.

De goldens jag haft (en tik och en hane) var lättlärda, hade mycket will to please (framförallt tiken) och älskade att arbeta med vad jag än hittade på åt dem. Mycket positiva och glada hundar.

Tillägg: har till skillnad från hemlig inte märkt av några rädslor hos mina hundar. De var orädda och med på det mesta.

Senast ändrad:

*KL*
Hmm, det här blev jag ju inte så mycket klokare av. Vad det är svårt att välja ras! Men det är kanske så att båda raserna skulle passa och man kan gå på magkänslan?

Ja jag tycker du ska gå på magkänslan. Träffa massa golden och labbar och bilda dig en uppfattning vad du uppskattar och tycker är mindre bra.

Jag har själv golden och har svårt att tänka mig någon bättre ras. :D Jag hoppas jag har små valpar till sommaren. :love:

Vill du läsa mer om mina hundar så är mitt kennelnamn samma som mitt användarnamn här.

:o Nu när jag läste vad jag skrev så lät det som reklam. Det var inte alls meningen. Utan var mer för att se vad jag och mina hundar pysslar med.

Ingen fara, jag tog det inte så. Har minsann varit inne och kikat :laugh:.

*KL*
Jag har hört en del om att jaktgolden är ofta är stressade och ljudar och att det rent av är svårt att få tag på en bra jaktgolden som "håller ihop" under arbete (jämfört med jaktlabbe)?

Är det helt kört att få köpa en jaktgolden (eller labbe) av en bra uppfödare om man inte är mer insatt i jakt och inte satsar stort på tävling?
Jag förstår verkligen att uppfödarna är kräsna, det skulle jag också vara, men jag tror säkert att jag skulle kunna ge hunden ett gott liv.
Eller är det lika bra att rikta in sig på någon slags dp-variant där uppfödarna säkert är lika måna om sina valpar men kanske har lite lägre krav?

Vår jaktgolden användes visserligen inte till jakt, men var inte alls stirrig eller lättskrämd på något vis. Tvärtom var hon en mycket självständig dam som bara skällde när det kom besök, eller om hon satt fast och såg vilt.

Eller är det lika bra att rikta in sig på någon slags dp-variant där uppfödarna säkert är lika måna om sina valpar men kanske har lite lägre krav?

Nu har jag bara erfarenhet av golden, men min förra dp-golden var hyperenergisk (en pina att leva med - en dröm att träna med) och min nuvarande golden som är rena jaktlinjer är en riktig soffpotatis som gillar agility och kan tänka sig att gå ett viltspår när hon känner för det men annars helst lullar runt med en pinne i munnen.

För att göra det ännu värre kom båda från samma uppfödare. :D

My point, gå mycket rekommendation om det är en jakt/dp-golden du vill ha. Träffa många hundar (kolla på goldenklubben och SSRK för att se när det är träffar och prov) och gå på linje, och inte nödvändigtvis uppfödare när du söker hund. En bra uppfödare har förmodligen hyfsat homogena hundar men skillnaderna kan ändå vara stora.

Jag föredrar golden före labbe då mitt intryck är att golden är lite mer mjuk och villig att följa än en labbe. Sen fullkomligt avskyr jag den feta labbepälsen.... :o

*KL*

Vad svårt det här var men jag tycker ändå att jag är inne på rätt hundtyp även om jag velar mellan raserna.

Jag har fått för mig att labbe kan vara lite... envisa och nonchalanta på något vis. Lydiga och föriga men ändå rätt egensinniga. Det gäller i alla fall de jag känner/känt bäst och de har varit av dp-eller jaktlinjer.

Jag har upptäckt att det finns en hel del jaktgoldenkennlar inte alltför långt bort och de flesta hade träningar/träffar för sina valpköpare, jag skall nog kolla om man kan få komma och titta och "känna på" hundarna. Inte för att jag inte kan tänka mig att åka långt för rätt hund men så här i forskningsstadiet tycker jag att det är skönt att inte behöva åka genom hela landet...

Så här har jag uppfattat det som:
Labbe är generellt något bättre mentalt och mindre stressig, där känns det ändå som att om man verkligen försöker sätta sig in i linjerna så kan man även få en bra golden.

Labben är generellt bättre jaktligt men det spelar ingen roll då jag mest vill hålla på med jakt för hundens skull, inte för att vinna SM.

Till bruks och lydnad är golden snäppet bättre men labben är något bättre på agility?

Pälsmässigt fäller båda ganska mycket men labben har lite värre päls då den är mer barrig. Ingen viktig punkt för mig.

Hälsomässigt ligger de ungefär lika.

Utställning passar ingen av jaktvarianterna till men det spelar ingen roll för mig öht.

Labben är något envisare??? På gott och ont...

Hjärtat klappar nog liiite mer för golden även om labbe också känns bra.

Så ja, jag får ta och se om jag inte kan träffa lite goldens och labbar för att se vad som känns mest rätt. En nära släkting skall köpa jaktlabbe nästa år så då kan jag ju få en del input från henne.

Jag upplever att goldens är bättre på lydnad och agility medan labben är en stjärna i spåret. Labbarna är mer självständiga (på gott och ont) och jag tycker de är lite stadigare mentalt också. En del jaktgoldens är så gasade att de inte riktigt håller ihop. Visst är de häftiga och showiga, men det blir svårt att få någon jämn kurva på prestationerna. Några av dem är dessutom lite svåra att bara ha som sällskapshundar på icke träningstid. Skotträdsla förekommer vilket är lite katastrofalt på en jakthundras. Jag tror att labbarna har lite mer problem med armbågarna än vad goldens har, så var noga med det. Dock känner jag till en golden som har problem med ryggen (samma typ som schäfrar får, i ländryggen) eftersom den är för lång och inte är anpassad till den hundens något häftiga rörelsemönster. Det är också något att tänka på, för långryggade goldens hör inte till ovanligheterna.

För mej är ju valet så klart enkelt! Jag tycker du skall välja en bra labbe :D

Min erfarenhet är att en golden med nog mycket "driv" för att orka jobba längre pass ofta får problem med att "hålla ihop" rent mentalt. De är dessutom - som jag upplever det - ibland lite för mjuka - både socialt och miljömässigt - vilket kan skapa problem i lite jobbigare miljöer eller vid arbeten med flera hundar/förare.

Labbarna å sin sida kan vara lite för mycket "egna företagare" ibland och kan behöva påminnas om att jakt är ett team-arbete. Däremot brukar de vara coolare för miljöer, vid jakt i större grupper osv.

Sedan upplever jag att labbarna har mer "humor"!
Min ena tik har vid två jakter "stulit" redan apporterat vilt från en annan förare då det blev för långt mellan gångerna hon fick apportera skjutet vilt :D

Vad gäller päls och fällningar så visst fäller de... Men har man bara vita strumpor på fötterna så brukar merparten av håren fastna där! ;)

/Swat

Jag är inte insatt i de raserna men mitt intryck säger så här:

Golden blir på grund av sin flamsighet trötta fort och blir ännu flamsigare och då går det inte att få kontakt med den utan man får avbryta eftersom det blivit för mycket för den rent huvudmässigt.
Nog att den är en riktigt glad hund men det blir ofta för mycket tycker jag.

Hade jag fått välja mellan dem hade jag troligen valt en labbe eftersom de flesta är coolare och för jag inte skulle orka med en flamsig hund. De kanske inte har lika mycket will to please men med godis eller mat så brukar det inte vara problem :D
De är glada men inte lika flamsiga som jag upplever det. Det bästa med dem är att det är vanligt att de visar tänderna för att le om man kommer :D

*KL*
Meeen, vad svårt ni gör det :).
Ni får hemskt gärna PMa om varifrån era hundar kommer, vare sig ni är nöjda eller mindre nöjda med dem.

Jag får väl helt enkelt se till att träffa både labbar och golden och se hur det känns. Inser nu att jag vill att det skall luta åt golden men så kan man ju inte tänka... Men jag får erkänna att jag hakat upp mig lite på det där med labbarnas självständighet, är det å andra sidan min hund så kanske jag inte retar mig på det. Det finns ju onekligen egenskaper min nuvarande hund har som jag skulle irritera mig på om hon vore någon annans;).

Goldens som är mer åt dp-hållet, håller de ihop bättre fast de kanske inte har riktigt lika mycket arbetslust? Eller vad skiljer egentligen en dp från en jaktavlad:confused:?
(Labbe är dock absolut inte avskrivet.) Ni får hemskt gärna tipsa om bra kennlar till båda raserna!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 686
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 831
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 200
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka