Sv: labbefråga
Calazirya skrev:
aha glömde att cillamuffin också har en Labbe
Hallå! Glöm inte lilla jag!!!
Fast jag har bara en "vanlig" labbe, varken jakt- eller utställningslabbe. Tror hon är en DP om man kollar bakåt i stamtavlan, men jag har inte så bra koll på det där.
Vad är det för utmärkande skillnader mellan vanlig labrador och jaktlabrador förutom utseendet?
Har alltid tyckt att labradoren verkade så tråkig men har nu insett att labben är en väldigt mångsidig hund.
Labben är långt ifrån tråkigt! Fastän våran bara är köpt till sällskap betyder inte det att hon bara gått och drällt på korta promenader på dagarna. Hon är nu 9 år och det är full fart (fast inte om det är för varmt...).
Vi sysslar med apportering (bollar, pinnar, saker inne), agility (inga tävlingar, bara tränandet fast dock inte längre pga. artros), lydnad (hon går i stort sett alltid lös) osv.
Så trots att hon inte fått arbeta i ordets rätta bemärkelse så gäller det att en labbe får arbeta.
Dels för att hålla formen (finns alldeles för många feta labbar med ledfel), dels för att må bra psykiskt!
Vet nu att jag skrev att många feta labbar har ledfel och att jag ovan skrev att vi fått lägga agilityn åt sidan pga artros. Ville bara förtydliga att det är åldersförändringar, inte för att hon varit/är fet!