Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

"Alla avelshundarna hos Hööks labradoodle är friska. Ingen av dem bär på någon av dessa sjukdomsgener. Testerna är dyra om man vill vara säker på att resultaten är pålitliga, vi betalar 3200kr per hund för DNA testerna."

3200 kr för att testa en tik som kan ge 5-10 valpar på minst 50k styck kan val knappast ses som dyrt :angel:
 
Kort då. Avelsdjur testas enligt https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/fragor-och-svar/hur-testas-hundarnas-halsa/. Valpen får sedvanliga intyg från veterinärbesiktning, gjorda vaccinationer. Nu om två veckor innan valpen är ett år så gör veterinär en noggrann klinisk besiktning och ett besiktningsintyg. Troligen adderar jag en röntgen ED.
Hitta detta i länken

"Friska föräldrar får friska valpar"​


Detta kan inte bli mer fel, friska linjer ger friska hundar. Inte spelar det någon roll om tiken eller hannen är frisk om hälften av kullen dom kommer ifrån är sjuka.
 
Hitta detta i länken

"Friska föräldrar får friska valpar"​


Detta kan inte bli mer fel, friska linjer ger friska hundar. Inte spelar det någon roll om tiken eller hannen är frisk om hälften av kullen dom kommer ifrån är sjuka.

Någon där har missat den mest grundläggande genetiken helt och hållet :banghead:

Skillnaden mellan genotyp och fenotyp. Inidvidavel funkar inte när det gäller de flesta sjukdomar som är polygena eller har okänd genetik. Det blir nästan lika mycket slump som om man inte gör några tester alls. Därför måste avelshundarnas kullsykon också testas och inte enbart avelshundarna. Inget om detta framgår på denna "uppfödares" hemsida.
 
Hitta detta i länken

"Friska föräldrar får friska valpar"​


Detta kan inte bli mer fel, friska linjer ger friska hundar. Inte spelar det någon roll om tiken eller hannen är frisk om hälften av kullen dom kommer ifrån är sjuka.

Men precis!!

En hund som bär på ett recessivt anlag för en sjukdom är frisk. Får den valpar med en hund som bär på samma anlag, BOOM - 25% sjuka valpar /statistiskt sett.)
 
Visst gör Hööks vinst på sin löpande verksamhet. Samtidigt har dom också tidigare investeringar som löpande tas på resultaträkningen. Ärligt - jag har empati med kennlar som inte kan få ut ett pris som gör att de kan få ett överskott av sin verksamhet. Ideellt är snyggt men det är inget fel att bygga upp buffert, tillåta investeringar, meritera om det behövs och generera vinst.

Inom de flesta raser anser man det negativt om hundaveln styrs av ett vinstintresse. Då kommer det garanterat kompromissas mer med andra delar så som hundarnas välmående (mentalt och hälsomässigt) och rasens framtid.
 
" Varje hund som är planerad att få valpar hos oss på Hööks Labradoodle bedöms därför väldigt noga. Både hälsa och mentalitet bedöms. Hundarna testas i olika situationer för att se om han/hon är miljöstabil, nyfiken, social, intresserad av samspel med människor, trygg i kontakt med andra hundar m.m."

Vad är det för tester/bedömningar som görs?
 
Någon där har missat den mest grundläggande genetiken helt och hållet :banghead:

Skillnaden mellan genotyp och fenotyp. Inidvidavel funkar inte när det gäller de flesta sjukdomar som är polygena eller har okänd genetik. Det blir nästan lika mycket slump som om man inte gör några tester alls. Därför måste avelshundarnas kullsykon också testas och inte enbart avelshundarna. Inget om detta framgår på denna "uppfödares" hemsida.
Låter mycket klokt. Gissar att det inte regelbundet sker för alla raser inom SKK utan baserat på erfarenheter från rasen - eller?
 
Låter mycket klokt. Gissar att det inte regelbundet sker för alla raser inom SKK utan baserat på erfarenheter från rasen - eller?
Jo man testar så många individer man kan, jag har exempelvis en jakthund, förväntningen från uppfödaren var att jag ska röntga honom och starta minst ett jaktprov. Inte för att han kommer att gå i avel utan för att man ska kunna ser hela bilden med syskon och släktingar och kunna följa upp mönster. Det är en av de viktiga grejerna med just rasavel, att det finns tillgång till alla hundar, jag kan kolla upp röntgenresultat i mängder av led. Det gör att man kan få fram en frisk ras och betydligt snabbare kan sätta stopp på en linje som kanske ger hd problem eller liknande.
 
Inom de flesta raser anser man det negativt om hundaveln styrs av ett vinstintresse. Då kommer det garanterat kompromissas mer med andra delar så som hundarnas välmående (mentalt och hälsomässigt) och rasens framtid.
Jag förstår att den kulturen råder inom svensk avel men det behöver inte betyda att ett intresse att generera vinst automatiskt betyder en sämre avel. Jag fortsätter länka exempel. Nu vet jag att WALA & SKK jobbar olika men nyfikenhet och byte av erfarenhet utvecklar en verksamhet
https://www.labradoodle.se/hunduppfodare-skane/medlem-av-wala/
https://www.wala-labradoodles.org/star-program
 
Jag förstår att den kulturen råder inom svensk avel men det behöver inte betyda att ett intresse att generera vinst automatiskt betyder en sämre avel. Jag fortsätter länka exempel. Nu vet jag att WALA & SKK jobbar olika men nyfikenhet och byte av erfarenhet utvecklar en verksamhet
https://www.labradoodle.se/hunduppfodare-skane/medlem-av-wala/
https://www.wala-labradoodles.org/star-program

Jag förstår verkligen inte. Vad tycker du att SKK ska lära sig av dessa exempel? Och vad är de exempel på, enligt dig?
 
Låter mycket klokt. Gissar att det inte regelbundet sker för alla raser inom SKK utan baserat på erfarenheter från rasen - eller?
Jag skulle säga att det beror på uppfödare (och delvis även ras). Storpudeln jag har idag har både mentala problem och HD problem, men hon kommer från en uppfödare där det inte är särskilt mycket fokus på att testa mer än föräldrarna och då bara det som är nödvändigt - vilket gör att kunskapsläget om resten av släkten är väldigt låg. Däremot finns det andra uppfödare inom storpudel där det är mycket vanligare att de flesta/alla individe i en kull röntgas, ögonlyses, och gör BPH. Sedan är det väl vissa raser där det sådana uppfödare är vanligare, t.ex. vissa brukshundsraser
 
Låter mycket klokt. Gissar att det inte regelbundet sker för alla raser inom SKK utan baserat på erfarenheter från rasen - eller?

Det sker absolut i många raser. I min egen ras röntgas cirka 80 % av alla hundar som föds i Sverige och cirka 75% gör en mentalbeskrivning. Flera uppfödare har så gott som 100% röntgat och MH-beskrivet bland sina uppfödda hundar. Alla dessa resultat är officiella för vem som helst att se i SKK:s databas. Resultaten skickas inte in av själva uppfödaren/ägaren utan av de som utför röntgen eller mentalbeskrivning.

Det finns absolut raser där utvärderingen av hälsa och mentalitet är för dålig och troligen främst sker på avelsdjur och det är inte sällan dessa raser också har problem med hälsa och/eller mentalitet.
 
Jag förstår att den kulturen råder inom svensk avel men det behöver inte betyda att ett intresse att generera vinst automatiskt betyder en sämre avel. Jag fortsätter länka exempel. Nu vet jag att WALA & SKK jobbar olika men nyfikenhet och byte av erfarenhet utvecklar en verksamhet
https://www.labradoodle.se/hunduppfodare-skane/medlem-av-wala/
https://www.wala-labradoodles.org/star-program

Jag tycker SKK kan förbättra mycket men jag hoppas sannerligen inte att de tar efter någon av detta...

SKK har också en massa fina ord och policys precis som WALA. Skillnaden är att SKK också har ett system för att på riktigt kunna tillämpa en del av detta genom en offentlig databas och standardiserade tester och beskrivningar. Det syns inget av det på WALAS hemsida när jag tittar där lite snabbt. Sen borde de definitivt lägga mer krut på områdena hälsa, mentalitet och hållbara populationer på ett sätt som gynnar alla raser i längden, dvs inte bara ord utan även och krav.
 
Senast ändrad:
Du kanske har rätt. I takt med en mängd påhopp, insinuationer, diskussion om begrepp och så vässas klimatet. Det är klart att det som sker utanför SKK är kontroversiellt men att kalla duktiga uppfödare anslutna till WALA för oseriösa och valpfabriker - det är inte fair. Min ALD har en snygg inramad stamtavla med tillräckligt många led av föräldrar bakåt som jag har kollat tillsammans med uppfödaren som har tillgång till avelsregister. Visst - jag har inte själv inloggningsuppgifter till databasen men samtidigt finns en stor öppenhet inom WALA och SKK ligger åtskilliga år före med datahantering.
Men varför gör man inte databasen öppen om man vill vara seriös?!
 
Men varför gör man inte databasen öppen om man vill vara seriös?!
This!
Så kan valpköparna ta större ansvar när de väljer uppfödare också, då blir det snart rätt klart vilka som faktiskt engagerar sig, och större press på dem som inte gör det att göra så.
Istället för att titta på hur många "stjärnor" de fått från moderorganisationen för att de varit extra duktiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp