Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Sällskapshund och terapihund. Ursprungliga syftet hittar vi på 80-talet. Conron ville hjälpa en kvinna med en ledarhund som hennes allergiske make inte skulle få besvär av. Efter lite pyssel lyckade Conron till slut föda upp tre stycken "labradoodles" var av kvinnan fick en. Detta väckte intresse från olika håll och avelsarbetet startade. Hööks som var tidiga i Sverige har en bra sida med frågor och svar. https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/
Om du vill veta mer om Labradoodle som servicehund så får du söka information på nätet
Om nu dessa hundar var så fantastiskt bra som servicehundar varför fortsätter då alla aktörer inom ledarhundsverkasamhet med renrasiga pudlar och labbar?
 
Låter mycket klokt. Gissar att det inte regelbundet sker för alla raser inom SKK utan baserat på erfarenheter från rasen - eller?

Det är här man som valpköpare kan skilja agnarna från vetet om all information finns offentlig. Man kan välja en kull där inte bara avelsdjuren utan även deras syskon/tidigare avkommor är noga utvärderade. Man kan också välja en uppfödare som är noga med utvärdering av kullarna som tas.

Inte bara veterinärbesiktning och ev ögonlysning(beroende på ras) som valpar, det är obligatoriskt inom SKK. Utan någon som redan vid första kontakten informerar om hur viktigt det är att hunden man köper röntgas när den fyllt 1 år och mentalbeskrivs - det finns uppfödare som ordnar egna MH:n för att underlätta detta.
Riktigt seriösa uppfödare redovisar alla dessa resultat på sin hemsida, både bra och dåliga, inklusive annat som kan vara bra att veta, t ex diagnoser som inte finns i SKK Avelsdata.

Hittills har jag inte sett någon doodleuppfödare redovisa kullar på detta sätt, det är bara gulliga bilder och ord som beskriver vilka mysiga hundar det är men som egentligen inte säger något alls.

Det krävs inte någon avancerad databas när det gäller en enda ras eller en enda uppfödares hundar. Det är bara att fota/scanna och lägga upp bilder på intygen från röntgenavläsning, ögonavlysning och BPH. Det borde både uppfödare och klubb kunna göra.
 
Hitta detta i länken

"Friska föräldrar får friska valpar"​


Detta kan inte bli mer fel, friska linjer ger friska hundar. Inte spelar det någon roll om tiken eller hannen är frisk om hälften av kullen dom kommer ifrån är sjuka.

Om det där stämde hade många raser inte haft några problem med t ex HD eftersom man haft avelsprogram med krav på fria höfter under lång tid. Det finns en anledning till varför man övergår till index...
 
Tycker ingen av raserna är lämpade för det arbetet och särskild inte dobermann då tror jag helt ärligt en tjock utställningsrottis passar bättre då många av dom faktiskt mer påminner om labbar.
Håller med. Samtidigt tror jag det kan finnas fler dobermann som servicehundar än labradorpudlar, och jag skulle helt ärligt hellre köpa en dobermann till uppdraget om jag skulle välja mellan den och den andra. Var rottis bland alternativen skulle det bli den. Inte labradorpudeln.
 
Hm. Min storasysters man, min lillsysters pojkvän samt två vänners pojkvänner är alla allergiska mot hundar men reagerar inte alls på varesig Tinja eller Asni.

Är de egentligen magiska doodles?? :nailbiting: Jag som kan svära på att jag borstat och dammsugit upp massor med päls de fällt! :cautious::angel:

De reagerar alla däremot extremt illa på Benji, labradoren. :p
 
Nej, det du skrev var inte alls ett försiktigt litet inlägg, det får du stå för tycker jag. Det var ett rätt sturskt inhopp i diskussionen som åtföljdes av länkar och påståenden många av oss inte instämmer i, det är klart att du får motsvar.
Vi har helt uppenbart olika uppfattning om vad som räknas som en klockren och tydlig stamtavla och seriös uppfödare. Testprotkoll vet jag inte ens vad det är.

Det folk motsäger sig är ju inte korsningens vara eller icke vara per se, utan hur handeln, syftet och marknadsföringen hanteras.
En blandras har ingen stamtavla, inte ens din.
Vad är det för omfattande testprotokoll?
Förlåt - stamträd avsåg jag - men jag har har ramat in den och satt upp den på väggen i arbetsrummet - därmed blir det en tavla för mig
 
Hm. Min storasysters man, min lillsysters pojkvän samt två vänners pojkvänner är alla allergiska mot hundar men reagerar inte alls på varesig Tinja eller Asni.

Är de egentligen magiska doodles?? :nailbiting: Jag som kan svära på att jag borstat och dammsugit upp massor med päls de fällt! :cautious::angel:

De reagerar alla däremot extremt illa på Benji, labradoren. :p
Ja, det skiljer ju på vad man är allergisk mot hos hunden. Ungarnas kompis när de var små var allergisk, men klarade sig fint under vistelserna hos oss med våra schäfrar så länge de inte slickade hennes händer. Då var det kört. Men hon hade inte astma utan fick "bara" kliande ögon rinnande näsa.
 
@GOTGULD du skrev "Förlåt - stamträd avsåg jag - men jag har har ramat in den och satt upp den på väggen i arbetsrummet - därmed blir det en tavla för mig" (jag lyckas inte citera direkt)

Varför i hela fridens namn ramar man in och sätter upp något sådant på väggen?
Jag tycker att det är en absolut klockren symbolism för det vilseledande som labradoodle-kennlarna och de associerade föreningarna sysslar med.
 
Ja, det skiljer ju på vad man är allergisk mot hos hunden. Ungarnas kompis när de var små var allergisk, men klarade sig fint under vistelserna hos oss med våra schäfrar så länge de inte slickade hennes händer. Då var det kört. Men hon hade inte astma utan fick "bara" kliande ögon rinnande näsa.
De är alla allergiska mot olika saker. Mjäll, saliv, urin, proteiner i pälsen.
 
@GOTGULD du skrev "Förlåt - stamträd avsåg jag - men jag har har ramat in den och satt upp den på väggen i arbetsrummet - därmed blir det en tavla för mig" (jag lyckas inte citera direkt)

Varför i hela fridens namn ramar man in och sätter upp något sådant på väggen?
Jag tycker att det är en absolut klockren symbolism för det vilseledande som labradoodle-kennlarna och de associerade föreningarna sysslar med.
Kennlarna inom SLK använder nästan alltid benämningen STAMTRÄD. Det var jag som missade det.
 
Ja, precis. Svårt att försvara labradoodleavel av allergiskäl menar jag. Det beror ju helt på varför man är allergisk.
Ja, och om jag kommer ihåg rätt från egna efterforskningar (eftersom så många i min närhet är allergiska) så är det bara ungefär 2% av djurallergiker som faktiskt är allergiska mot just pälsen. Majoriteten är allergiska mot saliv, mjäll och urin.
 
Just det! Glömde att även min fasters man är allergisk mot hundar. Benji, labradoren, är den hund han reagerat värst på någonsin. Inga reaktioner på aussiesarna.

Jag kanske ska avla på Asni med en pudel och ta 75k per valp? Skit samma om hon är mentalt undermålig och en bror dött av epilepsi, allergivänliga skulle de ju vara! :banghead:
 
Det är fascinerande det här med allergi. Jag är pälsdjursallergiker men känner av olika djur olika mycket. Värst brukar helt släthåriga hundar, t ex boxrar, vara men även t ex golden och andra raser som luktar kan jag känna av bara av att åka i en bil där de suttit. När det gäller katter så spelar det ingen större roll. Jag har en Cornish Rex, med lockig päls som vissa allergiker tål, men känner av den på samma sätt som vanlig(men det skiter jag i eftersom jag älskar rasen).

Men. Jag har aldrig fått någon allergisk reaktion mot korthårscollie. Inte mot valpar, inte mot vuxna, inte här hemma, inte på kennelläger omgiven av hundar. Detta trots att de fäller en hel del, i synnerhet vår och höst kan det formligen rasa underull. Någon pälsvård får de i princip aldrig, möjligtvis kan jag kamma bort lite av den där underullen som är på väg att lossna, men ingen trimning, tvätt eller annat.

Jag skulle aldrig rekommendera korthårig collie som allergivänlig för någon annan, men för mig är den uppenbarligen det.
 
Det är fascinerande det här med allergi. Jag är pälsdjursallergiker men känner av olika djur olika mycket. Värst brukar helt släthåriga hundar, t ex boxrar, vara men även t ex golden och andra raser som luktar kan jag känna av bara av att åka i en bil där de suttit. När det gäller katter så spelar det ingen större roll. Jag har en Cornish Rex, med lockig päls som vissa allergiker tål, men känner av den på samma sätt som vanlig(men det skiter jag i eftersom jag älskar rasen).

Men. Jag har aldrig fått någon allergisk reaktion mot korthårscollie. Inte mot valpar, inte mot vuxna, inte här hemma, inte på kennelläger omgiven av hundar. Detta trots att de fäller en hel del, i synnerhet vår och höst kan det formligen rasa underull. Någon pälsvård får de i princip aldrig, möjligtvis kan jag kamma bort lite av den där underullen som är på väg att lossna, men ingen trimning, tvätt eller annat.

Jag skulle aldrig rekommendera korthårig collie som allergivänlig för någon annan, men för mig är den uppenbarligen det.
Min lillasyster köpte en bc-blandning för snart två år sedan, och jag varnade dem för att hennes pojkvän är allergisk och att valptiden är den absolut värsta när det kommer till allergi.

Nope, det gick hur bra som helst.

Min storasyster skaffade förra året en labrador. Så länge hennes man tar allergitabletter så går det jättebra, men han reagerar ändå väldigt på Benji. Så allergi är mycket mer individbaserat än vad det är ras- och/eller pälsbaserat.
 
Varför i hela fridens namn ramar man in och sätter upp något sådant på väggen?
Jag tycker att det är en absolut klockren symbolism för det vilseledande som labradoodle-kennlarna och de associerade föreningarna sysslar med.

Nördar som jag skulle behöva tapeter. :meh::angel:

1616689636042.png
 
Jag skulle faktiskt kunna samla ihop ett hyfsat stamträd till min terriertant också, kom jag på, men bara för att jag kan skriva ned namnen på ett gäng papperlösa gårdsterriers betyder det ju ingenting särskilt. Sedan kan det väl vara lite roligt att ha förstås!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp