Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Det behöver definitivt inte vara fel på de enskilda hundindividerna (eller deras ägare) - men det är så frustrerande med all denna bullshit och de möjligheter som skapas för de skrupellösa.

Ja, det finns problem med renrasaveln - men de problemen fixas inte genom att man skapar nya raser

1. Det finns problem med ärftliga sjukdomar - men de problemen fixas inte heller genom att man skapar nya raser, i synnerhet inte om man inte håller koll på sjukdomarna i de nya raserna. Att uppfödaren säger att hundarna är friska betyder inget. Att uppfödarna tror att hundarna är friska betyder inte heller något. Det handlar om att ögonlysa, att röntga, att göra DNA-test beroende på vilka sjukdomar som finns i populationen. Om att följa upp och föra statistik för att kartlägga hälsotillståndet.

2. Det finns problem med att hundraser förlorar arbetsegenskaper - men de problemen fixas inte heller genom att man skapar nya raser, i synnerhet inte om man inte håller koll på arbetsegenskaperna i de nya raserna

3. Det finns problem med rädslor i många hundraser - men de problemen fixas inte heller genom att man skapar nya raser, i synnerhet inte om man inte håller koll på mentaliteten i de nya raserna. Att uppfödaren säger att hundarna är mentalt sunda betyder inget. Att uppfödarna tror att hundarna är mentalt sunda betyder inte heller något.

Min schäfer var för det mesta en oerhört trevlig hund - hon hade problem med rädslor. Det syntes på MH och om man pressade henne rejält. Men vad hennes linjer lämnade och om de hade i schäferhundsaveln att göra syntes inte på hennes MH - utan det syntes sammantaget på hela släktens MH:n (en hund kan ha en bra eller dålig dag på ett MH - för hela familjen jämnar sådant ut sig)

4. Det är problem med folk som hanterar sina tikar som bankomater - vilket är svårare när det finns register med någon som drar i bromsen. Egna register ger inte alls samma effekt. Kan man dessutom ta 50 000 eller mer per valp. Det är alla hundköpares ansvar att inte skaffa hund på sätt som gör det enkelt för de skrupellösa att utnyttja hundar eller valpköpare.

Oavsett ras eller blandning - den perfekta hunden finns inte. Hunden som passar alla finns inte. Hunden alla trivs med finns inte.
 
Du kanske har rätt. I takt med en mängd påhopp, insinuationer, diskussion om begrepp och så vässas klimatet. Det är klart att det som sker utanför SKK är kontroversiellt men att kalla duktiga uppfödare anslutna till WALA för oseriösa och valpfabriker - det är inte fair. Min ALD har en snygg inramad stamtavla med tillräckligt många led av föräldrar bakåt som jag har kollat tillsammans med uppfödaren som har tillgång till avelsregister. Visst - jag har inte själv inloggningsuppgifter till databasen men samtidigt finns en stor öppenhet inom WALA och SKK ligger åtskilliga år före med datahantering.
DU svara ju inte på frågor - du hänvisar till "hälsotest" men kan (?) inte redogöra för vad man testar för och varför. :banghead:
 
Tack - det började med ett litet försiktigt inlägg på en tråd och jag trodde i min enfald att frågan om Labradoodle vara-eller-intevara inte längre var så het. Mycket av frågorna som ställs kan frågeställaren själv söka svar på genom att söka på nätet och kontakta de olika aktörerna. Jag tillbringar nu hellre min tid med en underbar 10 månaders ALD med klockren och tydlig stamtavla, ett tydligt och omfattande testprotokoll och från en seriös uppfödare.

Kan du backa upp ovanstående med relevanta fakta? Dvs inte snömos från de som har valpfabriker och organisationen de tydligen startat för att verka legitima (vilket de inte är).

Och ditt inlägg var faktiskt inte så försiktigt, det var mer som att slänga in en brinnande fackla i ett hus dränkt med bensin :D Men om du taggar ner lite och faktiskt läser ordentligt vad som skrivs här kommer du att se att det finns en drös folk här som är enormt kunniga och faktiskt gärna delar med sig av sin kunskap :)
 
Du kanske har rätt. I takt med en mängd påhopp, insinuationer, diskussion om begrepp och så vässas klimatet. Det är klart att det som sker utanför SKK är kontroversiellt men att kalla duktiga uppfödare anslutna till WALA för oseriösa och valpfabriker - det är inte fair. Min ALD har en snygg inramad stamtavla med tillräckligt många led av föräldrar bakåt som jag har kollat tillsammans med uppfödaren som har tillgång till avelsregister. Visst - jag har inte själv inloggningsuppgifter till databasen men samtidigt finns en stor öppenhet inom WALA och SKK ligger åtskilliga år före med datahantering.
Ledsamt om du tycker att det är påhopp. Många av dem som skriver i tråden är erfarna hundmänniskor och veterinärer. Helt enkelt personer med mångårig god insyn i hundhälsa, avelsarbete osv. De ställer frågor.
Gemensamt för dem som hänger här är att de älskar sina hundar. Precis som du gör.

Men återigen så svarar du inte på de frågor du får.
En stamtavla är något en organisation utfärdar. Vem har utfärdat din hunds stamtavla?

Du skriver om hälsotest du har för din hund. Vem har gjort testen och utfärdat intyget?

Är din doodle din första hund?
 
Jag har inte svårt att tänka mig att rottis kan funka som terapihund eller servicehund, de känns mer lämpade än dobermann, om jag får tänka helt fritt, faktiskt. Kanske bättre än schäfer också? Min egen rottisvalp skulle bli servicehund, hon var så duktig på det, så den rasen är inte främmande för mig, tror jag. Jag har dock inte så stor erfarenhet av dem, men lärde mig rätt fort att de inte är som dobermann i alla fall, aktiva, men inte på samma vis, vilket nog kan vara en fördel.
Och de äter allt, ja! :D
Tycker ingen av raserna är lämpade för det arbetet och särskild inte dobermann då tror jag helt ärligt en tjock utställningsrottis passar bättre då många av dom faktiskt mer påminner om labbar.
 
Det du borde kunna svara på och som hade gjort hela tråden väldigt kort är vilka tester som ditt testprotokoll omfattar.
Kort då. Avelsdjur testas enligt https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/fragor-och-svar/hur-testas-hundarnas-halsa/. Valpen får sedvanliga intyg från veterinärbesiktning, gjorda vaccinationer. Nu om två veckor innan valpen är ett år så gör veterinär en noggrann klinisk besiktning och ett besiktningsintyg. Troligen adderar jag en röntgen ED.
 
Du kanske har rätt. I takt med en mängd påhopp, insinuationer, diskussion om begrepp och så vässas klimatet. Det är klart att det som sker utanför SKK är kontroversiellt men att kalla duktiga uppfödare anslutna till WALA för oseriösa och valpfabriker - det är inte fair. Min ALD har en snygg inramad stamtavla med tillräckligt många led av föräldrar bakåt som jag har kollat tillsammans med uppfödaren som har tillgång till avelsregister. Visst - jag har inte själv inloggningsuppgifter till databasen men samtidigt finns en stor öppenhet inom WALA och SKK ligger åtskilliga år före med datahantering.
Hööks hade 2019 en omsättning på 3,5 miljoner och ett resultat på drygt 600 000.
Räkna själv, det krävs enormt många valpar för att komma upp i de siffrorna, inte konstigt att de blir betraktade som en valpfabrik då.
Edit; och detta var innan coronahetsen och den helt grundlösa fördubblingen av priset. Så 2020 års resultat lär bli ännu saftigare.
 
Ledsamt om du tycker att det är påhopp. Många av dem som skriver i tråden är erfarna hundmänniskor och veterinärer. Helt enkelt personer med mångårig god insyn i hundhälsa, avelsarbete osv. De ställer frågor.
Gemensamt för dem som hänger här är att de älskar sina hundar. Precis som du gör.

Men återigen så svarar du inte på de frågor du får.
En stamtavla är något en organisation utfärdar. Vem har utfärdat din hunds stamtavla?

Du skriver om hälsotest du har för din hund. Vem har gjort testen och utfärdat intyget?

Är din doodle din första hund?
Jag förstår att det finns mycket kunskap och erfarenhet i detta fora. Det blir många diskussioner och ordväxlingar, ordvridningar, definitioner och krav på bevis.
Stamträd vet jag nu är ordet som ska användas. Jag är inte i hemmet men antar att det skrivs ut från WALA databas. Det är veterinärintyg. Min ALD är min andra hund - Golden den första. Däremot tror jag (obs tror) att för många är Labradoodle en första hund.
 
Kort då. Avelsdjur testas enligt https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/fragor-och-svar/hur-testas-hundarnas-halsa/. Valpen får sedvanliga intyg från veterinärbesiktning, gjorda vaccinationer. Nu om två veckor innan valpen är ett år så gör veterinär en noggrann klinisk besiktning och ett besiktningsintyg. Troligen adderar jag en röntgen ED.

Deras avelsdjur uppfyller minmikraven som finns i många raser och har gjort en DNA-testpaket. Detta ger mer frågor än svar.

Hur har även avelsdjurens kullsyskon testats?

Hur redovisas resultaten från testerna?

Kan jag söka fram avelsdjurens resultat och deras syskons resultat i en oberoende databank?

Varför ED-röntga en hund som inte fyllt 1 år än?

Varför inte Hd-röntga också?

Hur många 1-åriga hundar oavsett ras klarar inte en vanlig veterinärbesiktning?
 
Kort då. Avelsdjur testas enligt https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/fragor-och-svar/hur-testas-hundarnas-halsa/. Valpen får sedvanliga intyg från veterinärbesiktning, gjorda vaccinationer. Nu om två veckor innan valpen är ett år så gör veterinär en noggrann klinisk besiktning och ett besiktningsintyg. Troligen adderar jag en röntgen ED.

Det står inget om hur hundarnas mentala status testas (inget i din länk om tex BPH). Ett test som de hittat på och inte går att göra en oberoende bedömning av är helt irrelevant (det ska gå att kunna se alla testprotokoll och bakgrunden till dem om de är seriösa).
 
Hööks hade 2019 en omsättning på 3,5 miljoner och ett resultat på drygt 600 000.
Räkna själv, det krävs enormt många valpar för att komma upp i de siffrorna, inte konstigt att de blir betraktade som en valpfabrik då.
Edit; och detta var innan coronahetsen och den helt grundlösa fördubblingen av priset. Så 2020 års resultat lär bli ännu saftigare.
Ja - Hööks är inte en familjekennel utan har ett antal anställda. För mig som hundägare ser jag totalkostnaden under 12-14 år och då kan jag svälja min valppriset om 39000 kr. Jag blev erbjuden en Lagottovalp för ett pris men säljaren valde till slut att sälja till annan köpare till ett högre pris (26000kr) Valpfabrik för tankarna till ngt annat än det Hööks mfl gör. SKK speglar det på sitt sätt. https://www.skk.se/sv/nyheter/2020/7/risker-att-kopa-hund-i-coronatider/
 
Ja - Hööks är inte en familjekennel utan har ett antal anställda. För mig som hundägare ser jag totalkostnaden under 12-14 år och då kan jag svälja min valppriset om 39000 kr. Jag blev erbjuden en Lagottovalp för ett pris men säljaren valde till slut att sälja till annan köpare till ett högre pris (26000kr) Valpfabrik för tankarna till ngt annat än det Hööks mfl gör. SKK speglar det på sitt sätt. https://www.skk.se/sv/nyheter/2020/7/risker-att-kopa-hund-i-coronatider/
2019 hade de två anställda enligt årsredovisningen, vilket rimligtvis inkluderar dem själva. Personalkostnaderna låg på 500 000. Möjligt att de växte och expanderade under 2020 men det finns alltså inget som motiverade ett så högt valppris tidigare. Det är ett företag som går med saftig vinst, jag tror bara du måste acceptera att du (och alla övriga labradoodleköpare) inte alls betalat en motiverad kostnad utan har stuckit ner halva köpesumman rakt ner i fickan på dem.
 
Yes - stämmer.

Ok, så absolut först av allt - jag hoppas att din hund utvecklas till en frisk och trevlig individ du kan trivas med i många år!! :heart

Men i diskussionsammanhang är det ju fortfarande en valp. Många av de sjukdomar och problem som diskuteras i tråden är något som uppstår med ålder.

Jag tänker så här att vill man använda sin egen hund som exempel i en diskussion (även fast en enskild individ inte är mer än anekdotiskt bevis) bör man kanske vänta tills den är ordentligt utvärderad.
 
2019 hade de två anställda enligt årsredovisningen, vilket rimligtvis inkluderar dem själva. Personalkostnaderna låg på 500 000. Möjligt att de växte och expanderade under 2020 men det finns alltså inget som motiverade ett så högt valppris tidigare. Det är ett företag som går med saftig vinst, jag tror bara du måste acceptera att du (och alla övriga labradoodleköpare) inte alls betalat en motiverad kostnad utan har stuckit ner halva köpesumman rakt ner i fickan på dem.
Visst gör Hööks vinst på sin löpande verksamhet. Samtidigt har dom också tidigare investeringar som löpande tas på resultaträkningen. Ärligt - jag har empati med kennlar som inte kan få ut ett pris som gör att de kan få ett överskott av sin verksamhet. Ideellt är snyggt men det är inget fel att bygga upp buffert, tillåta investeringar, meritera om det behövs och generera vinst.
 
Visst gör Hööks vinst på sin löpande verksamhet. Samtidigt har dom också tidigare investeringar som löpande tas på resultaträkningen. Ärligt - jag har empati med kennlar som inte kan få ut ett pris som gör att de kan få ett överskott av sin verksamhet. Ideellt är snyggt men det är inget fel att bygga upp buffert, tillåta investeringar, meritera om det behövs och generera vinst.
Men härligt, då är vi i alla fall överens om att priset inte är motiverat sett till deras kostnader utan helt klart satt utefter att de ska kunna gå med rejäl vinst.
 
Det står inget om hur hundarnas mentala status testas (inget i din länk om tex BPH). Ett test som de hittat på och inte går att göra en oberoende bedömning av är helt irrelevant (det ska gå att kunna se alla testprotokoll och bakgrunden till dem om de är seriösa).

Som ett tillägg så är ett MH eller BPH dessutom ingenting som en bara kommer på under en kafferast: de är framtagna utifrån forskning om hundars mentalitet och hur mentala egenskaper visas. Så de här hemmagjorda "testprotokollen" säger absolut ingenting, men det farliga är att det ger en falsk bild av seriositet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp