Läcker in i bojtransporten!

Fibusen

Trådstartare
Det läcker in någonstanns i transporten... Dörren är extra tätad,likaså fönstrerna,och takluckan,är blött på golvet alldeles innanför dörren på vänster sida när det regnar...

Har varit och tätat allt som sagt,och efter det så trodde man ju att problemet skulle vara borta,men när det endå fortsatte lite så trodde jag att det berodde på att det var kondens som frös på kvällen/natten,och som smälte under dagen så att det vart pölar,men nu när det är plusgrader dygnet runt så är problemet fortfarande kvar,och jag kan inte lokalisera vart det kommer ifrån... Mer än att det blir en pöl på sidan av dörren...

I går ösregnade det,och det vart en stooor fläck som täckte nästan halva transporten...:(

Vet inte vad jag ska göra,allt är ju extratätat.. Köpte den i december,så det är ju inte så kul direkt..

Nån mer som hafft problem med det?

Sv: Läcker in i bojtransporten!

Har du kollat takluckan? Jag har också haft en boj som det regnade in i och där var det sprucket i fästet till takluckan. Det är ju inte så lätt att upptäcka heller, man får ta en stege. På min var det även så att det satt silikon på utsidan av väggarna, alltså där ytterväggarna sitter i stommen så satt strängar med vit silikon utmed metallen. Den lossnade efter ett tag och därmed kom det in vatten i transporten den vägen också. Jag kan säga att det var inte roligt att köra i snöslask för det blev flera cm vatten i främre delen av transporten. Hur gammal är transporten?

Jag har nu en transport av annat märke...

Det är en -01 så man tycker ju att den ska hålla i några år,bara 7 år gammal,och knappt använd av ägaren före mig det senaste 1 ½ åren på grund av skadad häst,så det känns ju lite ruttet..

Ska kolla takluckan igen,även från utsidan! Får hoppas att det är det som spökar...

Vi har också en boj som det läckte in lite i. Vi tog fram vattenslangen och spolade transporten för att se var vattnet kom ifrån, och det var från vänster fönster. Ett pyttelitet hål det lyckades komma in vatten igenom.

Hmm,det kanske är rätt så vanligt att det läcker in i boj-transporterna?

Ska testa med vattenslang så vi ser vart det kommer ifrån..

Jag har inte hört nån annan med problem. Men testa med vattenslangen så är det bara att ta silikon och sätta där det läcker in.

Det är nu inte ett Boj-släp men mitt släp läcker tyvärr som ett j*vla såll rent ut sagt när det regnar mer än 1 timme i sträck.. :mad:
INTE så bra för det stackars golvet. Har kommit fram till att det nog är på utsidan, vattnet rinner ner för taket, längs väggen och ner i springan i listen där nere.
När vi byter golv ska jag set till att få tätat riktigt ordentligt.

Jadå båda mina Bojsläp har läckt (och gör än). På mina har det alltid varit fönstren.

Vi har helgjuten gummimatta och aluminiumgolv,så golvet är jag inte så orolig för,eftersom det inte kan ruttna iallafall,mer om väggarna,tråkigt att ett så pass nytt hästsläp ska ruttna pga ständig fukt och väta... :(

Om det hade varit trägolv så hade jag inte vågat köra häst i förens jag fått det ordentligt kollat!

Av tre Boj-släp har ett läckt. Efter otroligt mycket letande hittade jag källan. Det var varken taklucka eller fönster, som man kunde tro. Det läckte genom frontväggens nederkant. Alltså vattnet rann väl ner utmed väggen på utsidan och mötte golvlisten som den ligger i/mot, det blev blött därnere och det vattnet trängde upp på insidan och bildade en pöl. Beroende på hur släpet stod så var pölen ibland mot dörren, ibland bara direkt mot fronten eller kanske t o m rann bakåt i släpet.
Där var tätningen helt klart inte tillräckligt bra.

Jag vet att Boj förändrat övergången mellan väggar och golv för kanske 3 år sedan. Tror läckageproblemen minskat sedan dess. Men fönster och takluckor är alltid svaga punkter - oavsett modell (även om inte jag haft några problem där).

Men fasiken då... Jag lämnade ju in den på service och dom tätade om alla fönster,dörren och takluckan... Men det kommer väll in endå någonstanns...

Vet ju inte hur mycket vatten det kommer in när man åker i spöregn,hur mycket det kommer på hästen,åkte 2½ timme igår med häst,och det kom minst 2 ordentliga skurar,och golvet var rejält blött efter det.. Frågan är om det rinner längs väggarna ner på golvet,eller om det "sprutar" vatten på hästen...:(

Av tre Boj-släp har ett läckt. Efter otroligt mycket letande hittade jag källan. Det var varken taklucka eller fönster, som man kunde tro. Det läckte genom frontväggens nederkant. Alltså vattnet rann väl ner utmed väggen på utsidan och mötte golvlisten som den ligger i/mot, det blev blött därnere och det vattnet trängde upp på insidan och bildade en pöl. Beroende på hur släpet stod så var pölen ibland mot dörren, ibland bara direkt mot fronten eller kanske t o m rann bakåt i släpet.
Där var tätningen helt klart inte tillräckligt bra.

Jag vet att Boj förändrat övergången mellan väggar och golv för kanske 3 år sedan. Tror läckageproblemen minskat sedan dess. Men fönster och takluckor är alltid svaga punkter - oavsett modell (även om inte jag haft några problem där).

DÄR kan vi ha något! Eftersom allt är extra tätat,och jag ej kunnat lokaliserat vart felet ligger eftersom jag aldrig ser att det rinner nått längst väggarna,och väggarna är oftast torra!

Det där ska undersökas extra mycket! TACK! :bow:

Det kan vara där det läcker in på min med faktiskt. Jag ska undersöka det vidare.

Det är precis där mitt släp läcker! Bägge sidor fram, fast olika beroende på, om det lutar bakåt där det står så rinner det som sagt bak och lägger sig. Det gäller att lufta under mattan på mitt när det regnar annars blir det jättepölar tillslut.

Det är nog samma problematik fast annan position.
Satsa på att täta från utsidan, men det är kanske självklart?

Synd Vicious att du har ett trägolv, det måste vara en äldre modell? Aldrig roligt med läckor då.

Kul att jag kunde hjälpa er allihopa lite i alla fall!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka