Läder-eller Eskadron senskydd?

Oxxx

Trådstartare
Ja, vad skulle ni ha köpt?
Är ute efter nya senskydd samt låga bakbensskydd och vet inte vad jag vill ha, så nu behöver jag lite hjälp ;) .
Antingen Eskadron i "plast" eller annat märke i läder.
Hade tänkt lägga ut max 1000 kr.
För-och nackdelar med båda?

:bow:

Sv: Läder-eller Eskadron senskydd?

Max 1000 för alla fyra? då finns det nog bara plast att välja på.
Tycker att catagos skydd är fina och prisvärda, köpte mina för 500 kr/set
Har också läderskydd som jag rider med då och då, men de måste man smörja efter varje pass, även om man tycker att det ser torrt och fint ute så blir de lik f*rbannat skitiga. Men de är onekligen snyggare med läderskydd på tävling.

JW skydden kostar ca 1000kr för alla fyra

Jag har köpt eskadron senskydd (488:-) och strykkappor(279:-) från börjes de är både snygga, har bra passform, lätta att rengöra o så till ett hyfsat pris.

läder som sagt måste smörjas efter varje ridpass passar bäst som tävlingskydd om man vill vara lite extra fin!

Eskadrons vanliga senskydd är skitbra och håller. De är dessutom lätta att hålla rena.

Har fått en väldigt bra pris på nya läderskydd (800 kr för alla fyra), så nog finns det läder att välja bland också ;) .

Verkar som om de flesta tycker plast skydden, lutar nog åt det hållet...

:bow: :bow:

Läder är jobbiga att sköta och jag tror inte på att att skydd för fyra ben i läder under tusenlappen håller någon högre kvalité.
Gjorde misstaget att köpa läderbenskydd billigt och det var de värsta skavsår jag sett som uppstod från dem. Nästa gång hästen ska ha läderbenkydd gör jag dem själv ;)

Jag väljer Eskadrone.
Efter mycket om och men har jag hittat Eskadrone Cross Country till min häst som faktiskt passar 1400:- blev det totalt men nu har pållan tassarna väl inpackade :D

Apo

Nej självklart är de inte i bästa kvalite, men det är inget dåligt läder heller. Och det är inte de skydden från hööks (om någon trodde det).. :smirk:

Om jag går upp 500 kr till (1500kr), kan man få vettiga läderskydd för det ?

Senast ändrad:

plastskydd så får du mer kvalitet för pengarna...
men ajg har en uppsättning läderskydd som jag gav 500 för, riktigt mjuka och infa, och jag tycker dem är lika lätta att hålla rena och mjuka som plast.... det är från kings saddlery av märket capone, jätte nöjd med dem...

Eskadron cross country? Är det någon som har en bild eller kan tala om hur de är?

Äntligen någon som håller med om att det finns vettiga läder skydd för ett billigt pris :) .
:bow:

1170208g.jpg

Jag tycker faktiskt att Eskadrons skydd är super. Att de nu har bytt ut tyget i kardborren(Själva Eskadronlappen) till en plastreflex har jag ingen erfarenhet av. Fast det skadar inte med inbyggda reflexer. Då sitter dom ju där alltid. Dessutom hade flexisoften (mina båda par) urusel kvalite på tyget där. Då var mina gamla utan flexisoft mkt bättre...
Jag skriver som alla andra. Läder är snyggt- speciellt när de ligger nyputsade i skåpet...

har läderskydd som jag gillar och det ser väldigt fint ut, men det är ett himla jobb att hålla dom i bra skick. Så jag tycker eskadron är bäst som "vardagsskydd" (till tävling kan man ju unna sig några i läder). Eskadron är snygga, håller, bra passform, skyddar och är lätta att hålla rena!

Satt och räknade lite priser från JW.

Men alla utom två går över priset du kan tänka dig lägga ut...

Men de plastskydden som är 4 st. kostar 835 kr och de billigaste läderskydden kostar 1393 kr och de dyraste läderskydden 1617 kr.

Säg till om du vill ha kort på de eller nått...

Jag själv skulle valt plastskydd, men läderskydd är snygga de oxå :D

Okej, trevligt att du tog fram priserna, dessvärre vill jag nog ha eskadron som plastskydd, och om jag hade gått upp lite i pris skulle det bli Veredus skydd. Men det skadar inte och kolla på JW skydden iaf.

Är nu ganska säker på att jag vill ha plast. Kan just nu inte tävla så mycket o då verkar det vara onödigt att lägga pengarna på läderskydd. Får väl önska mej det i julklapp eller nått.

Jag gillar mina Eskadron flexisoft skarpt. Sitter jättebra, och jag tycker om den breda resåren över skenbenet eftersom jag har erfarenhet av att smalare remmar kan skada senan om senskyddet skulle komma på glid av någon trist anledning. Jag valde att inte köpa Cross Country eftersom min häst inte är särskilt rädd om sina ben, och jag tror att hon skulle bli ännu mindre rädd om benen om jag hade Cross Country.

Min madam är väldigt rädd om benen och blir tokarg när hon river. Får lätt svullnader och småsår på benen, så jag väljer att packetera in henne :D

Läderbenskydd av god kvalité räknar jag minst 1300:-/paret och uppåt för. Det ska bli läderbenskydd, när jag har betat av min tätskrivna A4 "to do"-lista. Någon gång strax innan pensionering då alltså :angel: Antagligen är hästen pensionerad eller placerad i avelsbox vid det laget :D

Apo

Liknande trådar

Hemmet Ja. Jag behöver köpa en ny bäddmadrass och jag tror nog att jag bara har köpt en bäddmadrass i hela mitt liv. Jag står och velar mellan...
Svar
7
· Visningar
533
Senast: mysboll
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 309
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 524
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..
  • Guldfasanerna