Jag har ingen jättebra bild på det tyvärr men här ser man väl lite iallafall!Jättefint!
Hur ser tyglarna ut på baksidan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ingen jättebra bild på det tyvärr men här ser man väl lite iallafall!Jättefint!
Hur ser tyglarna ut på baksidan?
Det är jättevackert! Hur gör du de fodrade delarna? Och med vad?Jag har gjort ett träns till min medryttarhäst
Det var dåligt fotoljus så färgen blir inte riktigt rättvis, men jag skulle nog säga att bilden där jag håller i tränset kommer närmast verklighet. Lite anonymiserade bilder pga inte min häst
Visa bifogad fil 181707
Jag använder någon form av skumplast (?), typ eva foam, som vaddering, och sen klär jag in det i något tunt skinn, oftast får/lammnappa. Tror jag brukar köra på en tjocklek runt 0,5-0,6 mmDet är jättevackert! Hur gör du de fodrade delarna? Och med vad?
Åh vad kul!Jag är väldigt sugen på att börja med lädersömnad!Jag har länge drömt om att kunna tillverka sånt jag verkligen vill ha men som inte går att hitta på marknaden, till exempel den perfekta lädergrimman med tunna remmar och en liten och stabil bältesväska till skogsturer med ridkjol.
Jag har snart möjlighet att önska mig lite presenter då jag ska arrangera ett större firande, och funderar på att önska mig lite verktyg. Vad skulle ni säga är bra att ha i ett börja med lädersömnad-startkit?
Det går att köpa från olika hemsidor, Tärnsjö och Tjäder läder tex.Och var får man tag i skinn om man inte känner till någon sadelmakare? Går det ens att skära själv eller blir det bara sjukt ojämnt? Och tjocklek på läder till hästsaker?
Hur svårt är det att göra utskurna detaljer, till typ nosgrimma/pannband?
Ser så roligt ut men känns svårt att hoppa in i![]()
Tack, det är bra att veta! Jag ska in och kika på typ slöjd-detaljer tänker jag. Varifrån brukar du köpa verktyg?Åh vad kul!
Mitt startkit innehöll skärsyl, rundsyl, gafflar, tråd, nålar och kantputs om jag minns rätt. En kniv behövs nog också, kanske en remskärare med?
Det går att köpa från olika hemsidor, Tärnsjö och Tjäder läder tex.
Remskärare för remmar, kniv och linjal.
Tjocklek kan jag inte i huvudet men 3-5 mm kanske?
Ivan är ett klassiskt märke, jag har lyxen att köpa en del direkt från sadelmakarenTack, det är bra att veta! Jag ska in och kika på typ slöjd-detaljer tänker jag. Varifrån brukar du köpa verktyg?![]()
Jag kan faktiskt fråga min sadelmakare, jag vet att hon i alla fall sålt spännen tidigareIvan är ett klassiskt märke, jag har lyxen att köpa en del direkt från sadelmakaren![]()
Jag köpte många av mina första verktyg på slöjd-detaljer! Sen har jag köpt de flesta andra från tjäder läder.Tack, det är bra att veta! Jag ska in och kika på typ slöjd-detaljer tänker jag. Varifrån brukar du köpa verktyg?![]()
Jag har mest köpt läder från tärnsjö och tjäder läder. Jag vill främst ha vegetabiliskt garvat läder, och absolut alltid när jag gör djurgrejer, men jag har köpt en del läder från tradera också faktiskt. Väskan jag gjorde var tex från ett läder från tradera. Man kan hitta stora sidor till bra pris där!Och var får man tag i skinn om man inte känner till någon sadelmakare? Går det ens att skära själv eller blir det bara sjukt ojämnt? Och tjocklek på läder till hästsaker?
Hur svårt är det att göra utskurna detaljer, till typ nosgrimma/pannband?
Ser så roligt ut men känns svårt att hoppa in i![]()
Och sedan syr ni ihop? Eller limmar ni? (Frågar även @Blyger )Jag använder någon form av skumplast (?), typ eva foam, som vaddering, och sen klär jag in det i något tunt skinn, oftast får/lammnappa. Tror jag brukar köra på en tjocklek runt 0,5-0,6 mm![]()
Jag brukar limma först, sen sy. Jag limmar skumplasten + det tunna skinnet först och sen syr jag det mot tränset/grimman (och limma1r där också), så det bara blir en sömOch sedan syr ni ihop? Eller limmar ni? (Frågar även @Blyger )
Limma eller tejpa med tunn dubbelhäftande tejpOch sedan syr ni ihop? Eller limmar ni? (Frågar även @Blyger )
Jag har ofta tång att dra igenom nålen med, men gafflar/sylar man ordentligt kan det funka utan.Hur hårt är det för fingrarna att hålla på med läder? Är överrörlig i vissa leder, speciellt tummen, men det kanske inte är så mycket nyptag som behövs?