Läderarbetestråden

Bukefalos 30 år!

Jättefint!
Hur ser tyglarna ut på baksidan?
Jag har ingen jättebra bild på det tyvärr men här ser man väl lite iallafall!

IMG_20260318_151436.webp

@Jamtland jag har gjort samma de gånger jag fodrat. Går att göra utan skum också och bara ha läder (men blir inte lika mjukt) eller med filt under istället för skum.

Jag är väldigt sugen på att börja med lädersömnad! :love: Jag har länge drömt om att kunna tillverka sånt jag verkligen vill ha men som inte går att hitta på marknaden, till exempel den perfekta lädergrimman med tunna remmar och en liten och stabil bältesväska till skogsturer med ridkjol.

Jag har snart möjlighet att önska mig lite presenter då jag ska arrangera ett större firande, och funderar på att önska mig lite verktyg. Vad skulle ni säga är bra att ha i ett börja med lädersömnad-startkit?

Och var får man tag i skinn om man inte känner till någon sadelmakare? Går det ens att skära själv eller blir det bara sjukt ojämnt? Och tjocklek på läder till hästsaker?

Hur svårt är det att göra utskurna detaljer, till typ nosgrimma/pannband?

Ser så roligt ut men känns svårt att hoppa in i :p

Jag är väldigt sugen på att börja med lädersömnad! :love: Jag har länge drömt om att kunna tillverka sånt jag verkligen vill ha men som inte går att hitta på marknaden, till exempel den perfekta lädergrimman med tunna remmar och en liten och stabil bältesväska till skogsturer med ridkjol.

Jag har snart möjlighet att önska mig lite presenter då jag ska arrangera ett större firande, och funderar på att önska mig lite verktyg. Vad skulle ni säga är bra att ha i ett börja med lädersömnad-startkit?
Åh vad kul!
Mitt startkit innehöll skärsyl, rundsyl, gafflar, tråd, nålar och kantputs om jag minns rätt. En kniv behövs nog också, kanske en remskärare med?
Och var får man tag i skinn om man inte känner till någon sadelmakare? Går det ens att skära själv eller blir det bara sjukt ojämnt? Och tjocklek på läder till hästsaker?

Det går att köpa från olika hemsidor, Tärnsjö och Tjäder läder tex.
Remskärare för remmar, kniv och linjal.

Tjocklek kan jag inte i huvudet men 3-5 mm kanske?

Åh vad kul!
Mitt startkit innehöll skärsyl, rundsyl, gafflar, tråd, nålar och kantputs om jag minns rätt. En kniv behövs nog också, kanske en remskärare med?

Det går att köpa från olika hemsidor, Tärnsjö och Tjäder läder tex.
Remskärare för remmar, kniv och linjal.

Tjocklek kan jag inte i huvudet men 3-5 mm kanske?
Tack, det är bra att veta! Jag ska in och kika på typ slöjd-detaljer tänker jag. Varifrån brukar du köpa verktyg? :D

Tack, det är bra att veta! Jag ska in och kika på typ slöjd-detaljer tänker jag. Varifrån brukar du köpa verktyg? :D
Jag köpte många av mina första verktyg på slöjd-detaljer! Sen har jag köpt de flesta andra från tjäder läder.

Om du kommer behöva skära ut remmar eller andra längre partier rekommenderar jag en rullkniv, utöver tidigare nämnda saker. Den har typ förbättrat mitt liv enormt 😅 En bra lädersax är också guld värt tycker jag. Jag limmar alla mina sömmar som extra säkerhet, så ett bra lim är också toppen! Åh och såklart någon form av hyvel så att du kan tunna ut lädret där det behövs.

Jag har nog mest basic-saker men ändå är det en himla massa 😅 Om det finns intresse kan jag rada upp och ta en bild på de saker jag "alltid" använder!

Jag har mest köpt läder från tärnsjö och tjäder läder. Jag vill främst ha vegetabiliskt garvat läder, och absolut alltid när jag gör djurgrejer, men jag har köpt en del läder från tradera också faktiskt. Väskan jag gjorde var tex från ett läder från tradera. Man kan hitta stora sidor till bra pris där!

Det går att skära själv men det kan vara svårt att få det rakt, men övning ger färdighet. Men annars finns det färdiga remmar att köpa också. Utskurna detaljer behöver inte vara jättesvårt, beroende på hur stora/små de är och om man har en bra kniv.

Till hästsaker brukar jag använda läder med en tjocklek på ca 3,5-4mm. Sen får man tänka på om man ska dubbelsy lädret (vanligt på en grimma) eller bara ha det enkelt (som på ett träns) 🙂

Äsch jag behövde ändå plocka om mina saker så tog en bild när jag ändå höll på. Det här är det jag oftast använder:

IMG_20260319_115604.webp

Jag har en skärmatta att skära ut delar på, en tjock, kompakt bit av en bänkskiva som jag använder som slagunderlägg + en skärbräda ovanpå den för att skydda träet när jag slår hål. En hammare med två olika huvuden (gummi/nylon). Huggpipor i olika storlekar samt en uppsättning ovala. Gaffelmejslar med olika avstånd.

Nålar i två storlekar, lite olika trådar, en tändare att bränna trådändarna med och en liten tång för det kan vara väldigt trögt att sy ibland. Jag har också en sadelmakarklämma (eller vad det heter) som man kan sätta fast lädret i när man ska sy. Syrännejärn.

Tokonole eller bivax till kanterna, och en kantpolerare. Sandpapper i olika grovlek. Kantjärn för olika tjocklekar. Tandpetare som jag använder för att applicera tokonole eller limma mindre delar, limpenslar för större limningar. Super shene om jag har färgat/målat lädret för att göra det vattentätt. Klämmor i olika storlekar för att hålla det i press när jag limmat.

Skärflingskniv- och hyvel. Knivar, sax. En linjal som är bra att skära efter. Fettpennor för att rita av mönster eller göra markeringar. En syl om något hål är envist. En tång om lädret ska flätas och är hårt.

Tror det var allt? 😁

Hur hårt är det för fingrarna att hålla på med läder? Är överrörlig i vissa leder, speciellt tummen, men det kanske inte är så mycket nyptag som behövs?

Hur hårt är det för fingrarna att hålla på med läder? Är överrörlig i vissa leder, speciellt tummen, men det kanske inte är så mycket nyptag som behövs?
Jag har ofta tång att dra igenom nålen med, men gafflar/sylar man ordentligt kan det funka utan.
Beror såklart på tjockleken på lädret också, mina passfodral är generellt tunnare och enklare än en dubbelsydd grimma.

Jag förstår inte varför det ska vara så himla svårt att hålla lite ordning och reda på pysselbordet?! Är ju skitsvårt att hitta rätt verktyg eller material. Jag bara MÅSTE fixa ett bättre sätt att förvara verktygen så jag har överblick och så det blir lättare att hålla ordning. 😁🙈
20260320_215051.webp

Liknande trådar

• Trosor?
  • Lös remontnosgrimma?
  • EQL träns?
  • Är det ens möjligt att bli en duktig ryttare? (långt inlägg, återfallsryttare)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka