Läderbett

psychogrrl

Trådstartare
Någon som provat att rida/rider på ett läderbett liknande det här:

laderbett%202.jpg

laderbett.jpg

Vad tyckte ni, och vad tyckte hästen?

Sv: Läderbett

vad dumt det ser ut och det ser ut som man måste spänna jätte hårt för att det ska sitta kvar i munnen ;) :D

Nepp, det har jag inet gjort men funderar på att köpa det bara för att testa. Ser intressant ut. :D

psychogrrl skrev:
Någon som provat att rida/rider på ett läderbett liknande det här:

laderbett%202.jpg

laderbett.jpg

Vad tyckte ni, och vad tyckte hästen?

Jag har börjat rida en häst med det, hitintills har jag bara använt det tre ggr. I början rider man med nackstycke, hästen kan tänkas vilja försöka spotta ut det i början, och knyckla upp tungan bakom det, det skall nämligen inte sitta så hårt. Jag har haft det så att det skulle rymmas "ett karlfinger" i kindkedjegropen mellan remmen& hakan.

Hästen i fråga brukar kasta med huvudet och vara stökig med metallbett i munnen. Han har ridits med Hackamore en längre tid, men även på det så stökar han med huvudet.

Läderbettet däremot känner jag i tyglarna hur han suger på. (eller vad han nu gör med det) Har tömkört honom med det (på volt) för att se hur han gör med munnen och han rör knappt ens på läpparna. Markant mindre stök med huvudet med detta bett än andra. Knappt alls.

När hästen vant sig vid det, och det har format sig lite mer efter hästens mun plockar man bort nackstycket (om man vill).

tänkte precis göra en sånhär tråd :D

tycker att det ser intressant ut men tänk om hästen kommer lös med det där på å fastnar ( inte så troligt kanske? ) kan den slita av käken då? *burr*

Min ponny gillade också sitt läderbett, förutom remmen som skulle psännas under hakan...
Så den har jag skurit bort och använder bettet som ett "vanligt" bett med nackstycke...

Tyvärr blir ponny lite för stark vid ute ridninge, men på volten är läderbettet en favorit.. :D

Jag älskade tanken bakom det hela men min häst sa bara "uch, fy, spott, blä" till det hela :S Det lägger enbart tryck på tungan när man precis tränsat med det. Kanske ska man pröva det några gånger innan man avgör, men jag kände inte för att gå ut och pröva det när hästen hade så gott som panik över att ha det i munnen redan (har aldrig sett honom försöka bli av med ett bett så frenetiskt.) Såg en efterlysning efter detta bett på annonsforumet och sålde därför bettet innan jag hann få för mig att testa det igen.

Men tror som sagt att det är ett bra alternativ till metallbett, gillar mjuka material då hästen inte är gjord av sten utan faktiskt har känsliga muskler, nerver m.m.

*lån*

Förmodligen passar det bäst på hästar som inte bryr sig om/tycker om tryck på tungan.

*kl*
någon som har ett sånt bett som vill sälja? verkar va en del som köpt men som inte vill använda.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 082
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 150
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 369
Senast: Silje
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈