Lädernitning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 394
E

Egonson

Nu samma problem jag hade 2006, nitning i läder! Jag behöver nita ihop 2 st ganska tjocka läderremmar. Krävs bra hållbarhet då det ska vara till en däckel.
De nitar jag hade höll inte bra så jag måste nita om annars får jag lämna in däckeln och få det hela ihopsytt. Fast så länge man kan göra't själv så är det ju billigare.. :p

Vad ska jag ha för nitar? Storlek? Vad kallas de? Finns ju massor av olika.

Sv: Lädernitning

Är inte säker på att det är en bra idé att nita ihop något som utsätts för så pass stora påfrestningar som en däckel. Är nog bättre att sy, det är inte så svårt, det kan du nog klara själv ;) Problemet med att nita är ju att det kan gå sönder utan förvarning sas. Jag personligen skulle aldrig nita ihop sådant som typ däcklar, sadelgjordar eller tömmar/tyglar men det kanske är överdrivet försiktigt, vad vet jag :)

Nä det har du säkert rätt i. Tänkte om det fanns starkare nitar. Men hur syr jag då? Frågan är om jag verkligen kan.

Om du nitar innebär det att du skapar ett stort hål i lädret som går över alla riktningar i fibrerna s a s. Det gör att du ökar rsken för att lädret skall spricka just där. Om du istället syr minskar risken och det blir hållbarare.

Sök på nätet efter "sadelmakarsöm" eller "Skomakarsöm" så kanske du hittar en bra beskrivning på hur du syr. Om din danska eller engelska är okej rekomenderar jag företaget Leaderiet i danmark för inhandlande av saker då dom har ett stort och bra utbud.

Ett annat tips är att kolla med lokala folkhögskolor, komvux och liknande om dom har t ex kvällskurs i lädersömnad.

Det är inte svårt att sy i läder så länge man hr rätt verktyg och lite jävla anama! =) Tyvärr bor du lite väl långt bort från mig för att jag skulle kunna hjälpa dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 718
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 830
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 767
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 052
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025