Läderridstövlar för Dressyr!

BusBarro

Trådstartare
Har insett att jag inte kan ha mina längre. Var på träningsläger i helgen och har haft blodstopp i vänsterbenet när jag ridit.... Suck! Måste ha blivit nå fel, för dom är måttbeställda. Iaf... Jag ska sälja dom och köpa nya stövlar.
Men vilka? Har provat ett par Sarm och dom är skitsnygga och relativt billiga, dock så är dom liiite för utsvängda i vaden (men det kanske jag behöver) för dressyr. Borde dom inte vara lite mer "raka" så det ser ut som att man har längre ben?

Men iaf... Jag vet att jag inte kommer få så mycket för mina gamla (Rectiligne New Dressage, så gott som nya) men dåligt andrahandsvärde tyvärr... Och jag kommer inte ha råd att slänga ut 5 000:- på ett par nya.
Så ge mig tips på snygga stövlar för dressyr med eller utan dragkedja, spelar ingen roll för under 4 000:-...

MVH Frida

Sv: Läderridstövlar för Dressyr!

Jag har Sarm stövlar med snörning. Jag tycker dom är jättesnygga och dom har hållt ett tag nu.. Köpte dom i april 2004..
Så om du tyckte om dom, tycker jag du ska köra på dom :D

Om dina gamla är som nya, tycker jag du borde lästa ut dom ist. Om det inte är mkt dom skall ut så brukar väl det fungera utan att dom blir fula tror jag.

tycker som föregående skribent att du borde kunna lästa ut vvänsterstöveln, 1-1,5 cm kan du göra uatn att det blir fult. Bara skinnet inte är lackat eller behandlat så

Jag blockade ut mina Recitiligne (med dragkedja), kostade bara 200 kr och det syns inte alls! :bow:

Hur vet man att det är lackat?

Breccia_: Jag har kollat in dom, fina stövlar. :) Finns en butik i stan som säljer! :)

Det måste juh vara billigare än att köpa nya?

Såhär ser dom ut iaf...

rectiligne.jpg

Ser ut att vara samma läder som mina, som sagt kostade det bara några hundralapper att blocka ut och det blev jättefint...

Dom är ju jätte fina, klart att du inte skall köpa nya då. Det ser ut som du har ganska smala vader. Själv hemma lästade jag en stövel lite gran genom att stoppa ner en petflska och trycka ner den i skaftet sedan fick den sitta så i 1 vecka. Funkar om du har smalare skaft ¨än en pet flaska. Kanske inte det bästa men om det bara handlar om att få den lite breddare så kan du ju prova.:D

nej men det syns inte. dom sätter helt enkelt stöveln i spänn och töjer lädret, låter det stå i spänn nån vecka. går inte att se sen!

hoppare skrev:
Dom är ju jätte fina, klart att du inte skall köpa nya då. Det ser ut som du har ganska smala vader. Själv hemma lästade jag en stövel lite gran genom att stoppa ner en petflska och trycka ner den i skaftet sedan fick den sitta så i 1 vecka. Funkar om du har smalare skaft ¨än en pet flaska. Kanske inte det bästa men om det bara handlar om att få den lite breddare så kan du ju prova.:D

Ja, det är juh det som är så synd... Antingen måste jag ha växt eller så har dom blivit mindre, för jag har kunnat haft dom förut. :p Visst att dom varit extremt tajta och svåra att få på, men det har gått! Jag har provat att stoppa ner en PET-flaska med varmt vatten i dom och sedan även värmt utanpå stöveln men det har inte funkat... Så det enda alternativet är alltså att lästa ut dom. Jag hoppas inte det blir fult. :crazy:
Kruxet är att jag ska tävla den 11:e så jag måste ha dom tills dess!

ha ha jag har faktisk gjort ett expriment till med mina stövlar...men jag vet inte riktigt om jag vågar berätta:angel: OK då men lova att inte skylla på mig om du skulle prova....

jag blötte skaftet på stövlarna en anning och sedan stoppade jag i en innerslang från ett skottkärre hjul och bläste upp med kompressorn.:devil: dom blev lite uttänjda men det kanske bara var tur:rofl: :rofl:

Kan inte förstå att stövelskaft krymper med åren.....

Dom krymper inte men man kanske blir tjockare, svullen eller får mer muskler i benen - främst det sista tror jag!

:rofl: :rofl:
Centaur skrev:
Dom krymper inte men man kanske blir tjockare, svullen eller får mer muskler i benen - främst det sista tror jag!

Jag tror absolut på teorin om krympande stövelskaft....kan väl sträcka mig så lång som att benen blivit en aning mer musklade, men tjockare...kommer absolut inte på frågan. Har ännu ben som en 18-åring:rofl:

Att läsa ut stövlarna brukar kosta runt 200 spänn så det kan det definitivt vara värt! För att ta reda på om stövlarna är behandlade så kan du ta lite nagellacksremover på en bomullstuss och dra lite försiktigt på stöveln, gör det på insidan ifall att de skulle vara lackade.
Är de i "rent" läder så händer det inte så mycket, du kanske får med lite smuts och skokräm, men är de lackade så får du med dig rätt mycket svart färg, ungefär som när man tar bort nagellack

Okej, tack! :)

Imorgon åker jag till en skomakare och kollar om han kan lästa ut dom 2 cm...

känner att jag har ungefär samma problem. Jag får inte på mig mina stövlar längre och skulle behöva lästa ut dom. Men när jag gick till skomakaren för ett par veckor sen sa han att jag kunde göra det själv hemma i stället,:o det är tydligen en väldigt enkel sak att göra. han sa att jag skulle ställa stövlarna uppochner i en hink med ljummet vatten (bara skaften då) och låta dom stå så i två dygn. Sen skule jag sätta på mig dom och gå runt i ca två timmar.
men jag har inte vågat göra detta än, känns lite läskigt tycker jag. Skulle ni gjort det? Känns som att man förstör lädret av att lägga dem i blöt? Fast skomakaren sa också att dom själva gör precis så när dom töjer ut dom så...
Han hade tydligen gjort så på ett par stövlar för 55 000 veckan innan jag kom in med mina.:smirk:

men, skulle ni vågat?

Liknande trådar

E
Utrustning Har funderingar på att göra det eftersom det är så svårt att hitta stövlar som passar. Har haft ett par med dragkedja i ungefär två...
Svar
5
· Visningar
1 375
Senast: Express_Pearl
·
H
Utrustning Jag har precis köpt ett par nya måttbeställda Cavallo stövlar men de passar inte!!:cry: Har redan skickats tillbaks en gång för att göra...
Svar
12
· Visningar
1 719
Senast: Hopplapolle
·
S
Utrustning Jag har beslutat att investera i ett par nya läderridstövlar när jag får lön från sommarjobbet. Men jag har ingen aning om vad jag ska...
Svar
19
· Visningar
2 131
Senast: Hot Shot
·
C
Utrustning Letar efter ett par bra och snygga läderridstövlar, ska användas både till hoppning och dressyr. Ska helst ha dragkedja. Jag har...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka