Lädergrimma i transport?

Sv: Lädergrimma i transport?

Ja, det finns många skrönor runt försäkringen på saker man "måste" göra, som inte alls stämmer.... Att folk bara sväljer allt med hull och hår...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag kör alltid med lädergrimma i transporten för att den inte ger brännskador. Dock har alltid mina lädergrimmor hållt medans nylongrimmorna har gått sönder, jag har hållbar lädergrimma och grimskaft med panikhake i trailern.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag vet inte vad ni har för lädergrimmor, men jag har aldrig lyckats ha sönder en lädergrimma och jag har utsatt mina för hårda prover, bl a har vi dragit på två vuxna ohanterade hingstar i trailer (från stalldörr) med lädergrimma och rejält rep med brandkårshake. När jag vill vara säker på att hästen INTE ska komma loss har jag två stadiga lädergrimmor och de håller ta mig fa-an för allt! Det skulle hå att bogsera bilar med dem som fäste!
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Min ponny drog sönder tre lädergrimmor.

Den första drog hon sönder när hon stod i en spilta hos tränaren, hon stod jättesnällt till att börja med, sedan fick hon panik och slängde sig bakåt och bara drog, grimman gick sönder.

Den andra small när veterinären var ute och skulle spruta henne. Hästen slängde sig åt alla håll så de band upp henne kort vilket resulterade i att grimman gick sönder.

Den tredje gick sönder i just transporten. Hon åkte med en häst som hon inte riktigt kommer överens med, men vi band dem kort så de inte kunde hälsa på varandra (vilket funkat i 4 år) men den här gången blev hon riktigt tjurig och hoppade och for, grimman gick sönder.

Däremot har hon aldrig haft sönder en nylongrimma även om hon ryckt och dragit i dem också. Så vad du har för lädergrimmor vet jag inte, men mina går iaf sönder. ;)
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Maran skrev:
Det där med att man MÅSTE ha lädergrimma i transporten är en skröna. Läs era försäkringsvillkor.

Nu vet jag inte hur det är i just detta fallet. Men i allmänhet så står inte precis allt i försäkringsvillkoren. Det finns mer allmänna formuleringar om oaktsamhet och liknande, som saker som denna skulle kunna gå under.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Sorbe skrev:
Vi kör ALLTID med lädergrimma just därför att grimman går sönder ifall hästen sliter sig. Nylongrimmor går inte sönder och skadar nog hästen mer än vad den skulle skada sig om den kom loss.

Har även för mig att om det händer en olycka så får man inte ut försäkringen om hästen inte hade lädergrimma på sig i transporten. Det har jag läst, är inte säker.
har för mig.... har hört att.... är inte säker.... har nog läst...
Snälla skriv inte sånt som ni inte vet är 100% sant. Det sprids såååå mycket som inte stämmer. Lädergrimma i transporten och överluckan uppe eller nere är välkända skrönor som dyker upp då och då.
// Linda
 
Sv: Lädergrimma i transport?

mahlmt skrev:
har för mig.... har hört att.... är inte säker.... har nog läst...
Snälla skriv inte sånt som ni inte vet är 100% sant. Det sprids såååå mycket som inte stämmer. Lädergrimma i transporten och överluckan uppe eller nere är välkända skrönor som dyker upp då och då.
// Linda


Jag får fritt skriva vad jag vill här, skrev även de där sista små orden eftersom jag inte var säker och då väntade jag mig att någon skulle kolla upp om det stämmer eller inte.
Sen är det upp till en själv om man tar risken eller ej när man transporterar hästen. Det är en skyldighet att själv ta reda på vad hästen ska vara utrustad med i transporten, vad som skyddar bäst och vad som är säkrast.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

*lånar knapp*

Det är ju skillnad på läder och läder. Kvalitetsläder håller för nästan vad som helst. Sen finns det ju lädergrimmor för 49,90 på postorder och de pajar ju av rycket från en stor schäfer.

Nylongrimmor går sönder i spännena eller i ringarna som håller ihop nylonbitarna. Jag har aldrig sett en brännskada men det är kanske bara tur.

Sen binder man väll oftast upp i panikhake eller liknande.

Sen skulle jag gärna vilja veta av ren nyfikenhet om någon vet vad det är för försäkring/bolag som har sådana villkor- det finns ialla fall inte hos det jag har
 
Sv: Lädergrimma i transport?

miss_Ellie skrev:
Ha alltid lädergrimma när hästen åker transport... En vanlig nylongrimma kan bränna in i hästen djupt, för den är så seg att den töjer sig innan när den går av... läder bränner inte och den går av direkt om hästen rycker KRAFTIGT(panik)...

Min häst kastade sig ur transporten i full panik senast i lördags och inte gick lädergrimman sönder...däremot gick haken på grimskaftet i tusen bitar...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag kör ALDRIG utan lädergrimma ! En gång kastade sig ponnyn bakåt ur transporten och lädret gick sönder ! Spännena gick INTE sönder utan de skar upp lädret i stället !

Och detta var ingen skitgrimma utan en som jag köpte för en 500:- på gbg horse show för några år sen !

Men damen kom helskinnad ut ur transporten hur lycklig som helst - MED en trasig lädergrimma :D sparade spännena eftersom dom var hela och fina :D

Emelie
 
Sv: Lädergrimma i transport?

mahlmt skrev:
Varför inte kolla upp det själv? :idea:
// Linda

För att jag inte är insatt i sånt och har inte tid att leta. Finns nog de som kan de där försäkringsbolagens villkor utantill! :smirk:
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Lädergrimman GÅR sönder om det behövs en nylongrimma däremot blir bara längre och längre och till slut som en pianotråd om det vill sig illa och kan ge fruktansvärda skador.

Försäkringsbolagen skiter lika mycket i vilken grimma du har på hästen i transporten som bilprovningen om golvet är helt. Med andra ord är det för din och HÄSTENS skull man ska använda lädergrimman och ingenting annat!
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Är du föressten intresserad så kan du fråga Gunnar om en tråd här på Utrustning som heter något med "Vilken grimma i transporten" eller nått. Har för mig att den heter så.

Som sagt, jag vet inte att det är sant, men jag är inte den enda som hört om det där. Jag är inte insatt i det och tänker inte bli det iaf. Så vill du ha reda på det så får du leta upp det själv. Jag är inte intresserad av det ändå eftersom jag är fast besluten att ändå alltid köra hästen med lädergrimma.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Sorbe skrev:
Är du föressten intresserad så kan du fråga Gunnar om en tråd här på Utrustning som heter något med "Vilken grimma i transporten" eller nått. Har för mig att den heter så.

Som sagt, jag vet inte att det är sant, men jag är inte den enda som hört om det där. Jag är inte insatt i det och tänker inte bli det iaf. Så vill du ha reda på det så får du leta upp det själv. Jag är inte intresserad av det ändå eftersom jag är fast besluten att ändå alltid köra hästen med lädergrimma.
Jag VET hur det är därför tycker jag det är onödigt att sprida osanna rykten som kommer att bli sanning så småningom eftersom någon hört att det kanske kunde vara så.
Att köra hästen i lädergrimma för att man själv vill det eller för att det är ett krav från försäkringsbolagen (som det inte är) är två olika saker.
// Linda
 
Sv: Lädergrimma i transport?

jag har alltid både lädergrimma o panikhake i transporten, känns tryggt o säkert.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag har alltid lädergrimma på min häst,en fin vid transoprt och en liet slit och släng som vi har i hagen och sånt.
Fin grimman är utbytt den gick sönder när hon kastade sig i transpoten men hellre ny grimma än att hennes atlas kota fick stryk som han i butiken sa när jag kom för att köpa nr2.
har hört flera hästar som hängt/fastnat i hagen när de har nylongrimmor men de som har läder behöver bara köpa nya...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Lite halft OT, men hur katten kan alla dessa hästar slänga sig och fastna?

Är det så många som inte har bom bakom hästen i transporten? Eller är det dåliga rutiner som orsakar incidenterna? (öppna först, släpp loss hästen sedan)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
244
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Morces
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp