Lädergrimma i transport?

Sv: Lädergrimma i transport?

bommen var ju där givetvis, men det är ju en bit hästen kan rycka ändå, nu har vi övat betydligt mer transoprt vana så nu står hon still hela tiden men alla är barn i början och tyvärr hade hon nog inte åkt transport utan att få styk:eek: innan jag köpte henen på auktion så mycket träning så har hon blivit häst med...:banana:
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Spännena skar sönder lädret ! Så lädret var av men inte spännena :)
 
Sv: Lädergrimma i transport?

När min häst drog sönder grimman i transporten så var det under själva resan. När vi kom fram stod hästen så glatt där utan grimma. :smirk:
Så bommen satt där och ja, vi fällde knappast ner lämmen. ;)
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Mina hästar har haft sönder 3 lädergrimmor, använder alltid dessa, inte enbart i transporten just för o vara säker på att de ska gå sönder vid paniksituationer.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag vill på inga villkors vis att utrustningen ska gå sönder! Om jag vill ha loss hästen skär jag loss den (för kniv är alltid med i bilen).

En lös häst eller en häst som är van vid att komma loss men inte gör det, är en betydligt större risk än en panikslagen häst i min värld. Om hästen har sån panik att jag anser att den ska lossas (vilket jag oftast INTE tycker) vill jag vara involverad.

En häst som kommer loss i transport under färd kan fastna på betydligt värre sätt än en häst som står ordentligt fastbunden på vettigt sätt som INTE kommer loss.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Så du kan alltid rycka in och skära loss en häst i panik?
Hur gör du då om hästen står i spilta, slänger sig bakåt och sparkar i panik? Du kan väl knappast gå in i spiltan och skära loss den?
Hur gör du om du åker på motorvägen coh hästen får panik i transporten? Stannar du och går ut och skär loss den?

Jag menade naturligtvis inte att det var bra att min ponny slet sönder grimman i transporten och att hon stod lös under färden. Men vi stannade så fort vi hade möjlighet och satte på henne en annan grimma, det jag ville ha sagt med det inlägget var att vi inte gjort något av de fel du påpekade. (att man inte har bom bakom i transporten eller att man tagit ner lämmen och sedan tar loss hästen).

Hellre en grimma som går sönder än min häst..
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Nu pratade vi inte om uppbundna hästar, utan hästar i transport.

Får min häst panik under färd (vilket hänt på motorväg) vill jag absolut inte att den kommer lös i transporten. Den kan äventyra både sitt eget och mitt och även medtrafikanters liv genom att röja runt i släpet, lös.

Och de gånger det hänt har jag så snart som vägen tillåtit stannat, om det varit tvunget skurit loss hästen (vilket oftast inte behövs, sitter den fast så sitter den fast, och kan inte ändra läge och omlastning är ju inte aktuellt).
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Gjorde vi? Jag pratade lädergrimmor och uppbindning rent allmänt.

Den ponnyn jag pratade om (som kom lös i transporten) coolade ner sig direkt när hon kommit loss. Så även andra jag varit med om när de farit runt och haft panik i transporten.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Lovisaleonora_ skrev:
Lite halft OT, men hur katten kan alla dessa hästar slänga sig och fastna?

Är det så många som inte har bom bakom hästen i transporten? Eller är det dåliga rutiner som orsakar incidenterna? (öppna först, släpp loss hästen sedan)

Tja min kastade sig bakåt innan jag hann sätta upp bakbommen. Jag lastade själv och han är ung och kan vara lite knepig ibland. Lastar ur gör jag alltid framåt så där blir det aldrig några problem..

men som sagt, lädergrimman höll - spännena gjorde det inte! Han väger för övrigt 630 kg och är 165cm hög så det låg en viss kraft bakom.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Min kompis körde med lädergrimma och när hästen skulle lastas av så flög han bakåt och lädergrimman gick sönder. Och de är som sorbe säger, nylongrimmor är jättestarka!! så dom går för det mesta inte sönder utan ger bara "fina brännskador"...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Min kompis körde med lädergrimma och när hästen skulle lastas av så flög han bakåt och lädergrimman gick sönder. samma sak har hänt när jag har klantat mej med ett träns och jag hade precis knäppt upp alla remmar när han kliade sej på benet och råkade ställa sej på käkremmen...;) :angel: Det är som sorbe säger, nylongrimmor är jättestarka!! så dom går för det mesta inte sönder utan ger bara "fina brännskador"...:crazy:
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Bubbla skrev:
Läder går faktiskt lättare sönder än nylon. Jag har sett flera hästar som haft sönder grimmor och träns i läder, men aldrig någon som haft sönder en nylongrimma (de töjs bara ut tills spännena går sönder).

Skulle tro att det har med fibrerna i materialet att göra. Nylonfibrer är starkare och längre.

HeJ!

Du e välkommen att hälsa på min tjej som råkar vara expert på att ha ihjäl nylongrimor, inte bara spännena utan själva nylonet.. Vet inte hur många grimmor jag köpt som hon så prydligt mosat!

/ Lavinia, som transporterar med lädergrimma mest pga utseendet
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Min förra häst mördade fem nylongrimmor på under två månader (sedan gav stallpersonalen upp att binda fast henne), de blev inte längre, de brände inte utan det sa bara *knyck* och så var den grinmman historia, och det var allt från 20 kr grimmor till nylongrimmor från bucas och liknande på 150 kr + (detta var -95), men alla mina lädergrimmor (alla sex st) är fortfarande hela och fina...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

molnskimmer skrev:
Gjorde vi? Jag pratade lädergrimmor och uppbindning rent allmänt.

Jag blev helt enkelt vilseledd av att trådens överskrift och innehåll var "Lädergrimma i transporten". Att vi svävat från ämnet var jag inte medveten om....

molnskimmer skrev:
Den ponnyn jag pratade om (som kom lös i transporten) coolade ner sig direkt när hon kommit loss. Så även andra jag varit med om när de farit runt och haft panik i transporten.

Och jag har erfarenhet av hästar som gått över mellanväggen, fastnat halvvägs över och skrapat upp ben, mage samt fått rejäla skador på nacken (när de hängt som ostkrokar mellan väggarna och över mellanväggen). Ytterligare andra har vänt sig och stått med huvudet ut genom överdelen av baklämmen, helt utan chans att ta emot sig bakåt utan tagit hela sin tyngd i halsen (ingen bom att luta bogen mot).

Är det verkligen värt att chansa?
 
Sv: Lädergrimma i transport?

mahlmt skrev:
har för mig.... har hört att.... är inte säker.... har nog läst...
Snälla skriv inte sånt som ni inte vet är 100% sant. Det sprids såååå mycket som inte stämmer. Lädergrimma i transporten och överluckan uppe eller nere är välkända skrönor som dyker upp då och då.
// Linda
Men jag läste det på Bukefalos för ett tag sen. Måste det inte vara sant då? :angel:
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag vill på inga villkors vis att utrustningen ska gå sönder! Om jag vill ha loss hästen skär jag loss den (för kniv är alltid med i bilen).

En lös häst eller en häst som är van vid att komma loss men inte gör det, är en betydligt större risk än en panikslagen häst i min värld. Om hästen har sån panik att jag anser att den ska lossas (vilket jag oftast INTE tycker) vill jag vara involverad.

En häst som kommer loss i transport under färd kan fastna på betydligt värre sätt än en häst som står ordentligt fastbunden på vettigt sätt som INTE kommer loss.
Jag håller med dig! Jag vill inte heller ha utrustning som går sönder.

En häst som är van vid att komma loss när den drar försöker ofta igen och igen.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag ser hellre att min lädergrimma går sönder en att nylongrimman håller fast hästen. Behöver inte bli mer panik en vad det redan är.

Jag knäpper aldrig fast min häst i transporten heller. men han står alltid i Lädergrimma. Skulle det hända något så är ju dte första man ska göra att knäppa loss hästen. och han kommer ingen stans. Men står vi still med öppen dörr på tävling står han fast. Men aldrig när vi kör.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

tvärtom, du ska ha lädergrimma just för att den ska kunna gå sönder om hästen får panik och fastnar. En nylongrimma går inte sönder och dessutom bränner den päls och hud.
(har själv sett en ponny som fastnat och där nylongrimman bränt bort hud och kött till skelettet. fruktansvärt)
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag kan iaf säga att jag är glad att vi lastade min nordsvensk med lädergrimma nu senast. Han skulle åka till en fodervärd men kom inte ens en kilometer. Han kom under frambommen fast han var bunden jättekort. Han drog loss bultar, mellanvägg, bom, allting. Han satt som i ett skruvstäd. Han fick några småskador men grimman var hel och han hade inga skador av den. Om grimman gått av hade det kunnat gå ännu värre, då hade mellanvägg o allt skadat mkt mer.

Han slapp undan med småsår i mun och på ansiktet.

Han har däremot av någon anledning blivit utsläppt med sin nylongrimma i hagen en gång och fastnade. Spännet gick av och det enda jag hittade var en trasig grimma och en häst med liknande brännskador...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag blev helt enkelt vilseledd av att trådens överskrift och innehåll var "Lädergrimma i transporten". Att vi svävat från ämnet var jag inte medveten om....

Jag har uppfattat det som att vi iaf kommit från ämnet då flera dragit upp exempel på hästar som dragit sönder grimmor även vid annan uppbindning.

Lovisaleonora_ skrev:
Och jag har erfarenhet av hästar som gått över mellanväggen, fastnat halvvägs över och skrapat upp ben, mage samt fått rejäla skador på nacken (när de hängt som ostkrokar mellan väggarna och över mellanväggen). Ytterligare andra har vänt sig och stått med huvudet ut genom överdelen av baklämmen, helt utan chans att ta emot sig bakåt utan tagit hela sin tyngd i halsen (ingen bom att luta bogen mot).

Är det verkligen värt att chansa?

Jag förstår verkligen hur du tänker, och håller med dig till viss del. Som du säger så har jag hellre en häst som sitter fast i transporten än skadar sig än värre för att den tagit sig loss och tex. går över mellanväggen.

Men jag pratade utifrån min ponny som jag hellre såg komma loss än att hon satt fast, iofs är det ju ett rätt individuellt tänk men det är också den erfarenhet jag har. Märkte hon att hon satt fast växte paniken, jag vet att hon inte blev speciellt bra behandlad som liten så hon var rätt känslig. Och när hon satt fast, och fick mer och mer panik så var det bättre att grimman gick sönder, då coolade hon ner sig direkt. Att hon fick sådan panik hände väldigt sällan, men när det hände var jag glad att hon kom loss, hon hade kunnat skada sig än värre om hon inte kommit loss.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
249
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Morces
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp