Bukefalos 28 år!

Lägga hästen ner

K

Kajsa-ab

Hejsan, jag har försökt på olika sätt att få min häst att lägga sig ner, utan att lyckas. Det gick framåt i början men nu har det slutat gå bra. Några som har några bra tips/erfarenheter av detta? // Kajsa Och Morej :heart:heart:)
 
Sv: Lägga hästen ner

Varför ska du ha hästen att lägga sig ned? Har aldrig förstått vitsen med att hålla på med detta!

Kicki :laugh:
 
Sv: Lägga hästen ner

Men det är ju rätt kul att hålla på med alla sags konster, eller hur :) Hur man nu går till väga det är en annan sak..
 
Sv: Lägga hästen ner

Förvisso, men det har ju gått lite trend i att "lägga ned" hästar som ett led i att "befästa ledarskapet" som det då så klämkäckt brukar kallas.

Kicki :laugh:
 
Sv: Lägga hästen ner

Om du ska komma så långt att du kan lägga hästen ner krävs nog massor av tålamod och förtroende från hästens sida. Att ligga ner är ingen säker position för en häst så det krävs att den kan lita på dig. Så jobba på bara ;)
 
Sv: Lägga hästen ner

Jo, för att det skulle ju vara otroligt häftigt att få hästen att lägga sig ner på komando:laugh:
 
Sv: Lägga hästen ner

Det övriga markarbetet fungerar bra. :)
 
Sv: Lägga hästen ner

Googla på "hybrid horsemanship" och TAP så hittar du en cool person som håller på mycket med just det, dock inte på nåt stressigt sätt såklart.
 
Sv: Lägga hästen ner

Jag kan åxå ge ett tips, men det kräver tålamod. Jag vet att många använder en sk klicker och det fungerar, jag använder min röst istället, och när min ponny självmant började att lägga sig ner sa jag ligg, och berömde honom och han fick godis. Sedan började jag leda honom till ställen där jag visste att han skulle lägga sig ned och där igen Ligg, beröm och gav godis Sen är det bara att hålla på så, och dom lär sig fort. Idag lägger han sig ner och sitter utan problem.
Allt detta utan tvång utan för att båda tycker det är roligt.
Lycka till med din träning....
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 488
Senast: Roheryn
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp