Lägga sig i eller engagera sig?

Iofs, känns dock som det minsta problemet när det gäller inackorderingar. Att personen är tystlåten men i övrigt sköter sig prickfritt.

Mig kunde vissa störa sig på enormt för att jag helst red ut ensam. Eller gärna grejade med min häst ensam.

Jo, men om stallägaren vill ha sociala personer i sitt stall så måste hen väl få ha det. Eller om gänget som är där nu är sociala så kan man ju skriva det att det passar bäst med en person som också är det.

Oj, i stallet där jag är rider de flesta själva! Och 95% av alla ridturer är uteritter.
 
Jo, men om stallägaren vill ha sociala personer i sitt stall så måste hen väl få ha det. Eller om gänget som är där nu är sociala så kan man ju skriva det att det passar bäst med en person som också är det.

Oj, i stallet där jag är rider de flesta själva! Och 95% av alla ridturer är uteritter.
Absolut, så kan man ju ha det.

Tycker det är otroligt tramsigt dock. Och hade nog varit det sista jag brytt mig om ifall jag hyrt ut boxar.

Även om stallet bara skulle bestå av sociala personer är det ju inte ens säkert att nästa som kommer in ens trivs i det gänget.
 
Absolut, så kan man ju ha det.

Tycker det är otroligt tramsigt dock. Och hade nog varit det sista jag brytt mig om ifall jag hyrt ut boxar.

Även om stallet bara skulle bestå av sociala personer är det ju inte ens säkert att nästa som kommer in ens trivs i det gänget.

Man kan ju lika gärna vilja ha det tvärtom och skriva: Vi är ett gäng lugna personer som tycker om att ha det tyst och lugnt i stallet och vi vill gärna att det ska förbli så. Det är ju bara bra att man vet vilken typ av stall det är man eventuellt flyttar till och kan välja ett annat om man inte tror att det passar en.
 
Mitt senaste stall var ett med många pratglada personer, men som tur var var de alla jättesnälla och trevliga, och försökte aldrig komma med oönskade råd etc. Som en introvert person med stort behov av tystnad så hade jag dock ändå lite problem med att det alltid skulle pratas så mycket, så slutade med att jag flyttade hem min häst till min egna gård. Men ja, det rådet hjälper ju inte riktigt om man inte råkar ha plats att ha hästen hemma :laugh:
 
Man kan ju lika gärna vilja ha det tvärtom och skriva: Vi är ett gäng lugna personer som tycker om att ha det tyst och lugnt i stallet och vi vill gärna att det ska förbli så. Det är ju bara bra att man vet vilken typ av stall det är man eventuellt flyttar till och kan välja ett annat om man inte tror att det passar en.
Har du ens sett en sån annons?
Oavsett känns det konstigt att utesluta personer som är för tysta.

Speciellt när det är så mycket annat som kan vara viktigare när man hyr ut.
 
Har du ens sett en sån annons?
Oavsett känns det konstigt att utesluta personer som är för tysta.

Speciellt när det är så mycket annat som kan vara viktigare när man hyr ut.

Nä, men jag har sett en där det stod att stallgänget gärna fikar tillsammans när de är i stallet. Och då förstår man ju att det är ett rätt socialt gäng.
 
Det har du så rätt i. Denna person speciellt har nån form av ångest, så i de perioderna blir det enormt jobbigt för då kommer kontrollbehoven. Över saker hon inte ens behöver ha koll på.
Usch så jobbigt! Min utgångspunkt är att vuxna människor klarar av att ta vuxet ansvar och förutsätter att alla gör det de ska. Jag går inte igång förrän det visar sig att någon inte kommer ihåg sina fodringar, glömmer stänga boxdörrar, struntar i att mocka etc. Då slås mitt kontrollbehov på. Personer som lägger sig i sånt de inte har med att göra har jag tillslut rutit ifrån till. Kanske inte det mest pedagogiska, men till slut orkar man ju inte längre.
 
Usch så jobbigt! Min utgångspunkt är att vuxna människor klarar av att ta vuxet ansvar och förutsätter att alla gör det de ska. Jag går inte igång förrän det visar sig att någon inte kommer ihåg sina fodringar, glömmer stänga boxdörrar, struntar i att mocka etc. Då slås mitt kontrollbehov på. Personer som lägger sig i sånt de inte har med att göra har jag tillslut rutit ifrån till. Kanske inte det mest pedagogiska, men till slut orkar man ju inte längre.
Vi tänker ganska lika här. Hade en konflikt i fd stallet (där man skulle vara glad och social) när jag hittade min häst lös på gången (nyopererad med boxvila) för tredje gången. Då var jag ”negativ och tråkig”

Jag brukar inte svara på alla 5 meddelanden hon drar igång med inför ett insläpp. Men irriterad blir jag
 
Mitt senaste stall var ett med många pratglada personer, men som tur var var de alla jättesnälla och trevliga, och försökte aldrig komma med oönskade råd etc. Som en introvert person med stort behov av tystnad så hade jag dock ändå lite problem med att det alltid skulle pratas så mycket, så slutade med att jag flyttade hem min häst till min egna gård. Men ja, det rådet hjälper ju inte riktigt om man inte råkar ha plats att ha hästen hemma :laugh:
Jag brukar kunna stänga av om de är en bit bort och pratar med varandra men när de ser det som sitt mission att få med en i pratet, eller ”du är inte alls introvert för du pratar ju” då blir jag trött
 
Absolut, så kan man ju ha det.

Tycker det är otroligt tramsigt dock. Och hade nog varit det sista jag brytt mig om ifall jag hyrt ut boxar.

Även om stallet bara skulle bestå av sociala personer är det ju inte ens säkert att nästa som kommer in ens trivs i det gänget.
Fast har du tänkt på att de flesta stall står i någons HEM?

Givetvis är det ok att stallägaren väljer vilken sorts person dom vill ha i stallet.

Själv väljer jag enbart att ha inhyrda personer som har samma hästvärdegrund/filosofi som mig själv. Annars känner jag mig obekväm i mitt eget hem, vill inte se någon stå och spöa på sin häst utanför mitt vardagsrumsfönster.
 
Fast har du tänkt på att de flesta stall står i någons HEM?

Givetvis är det ok att stallägaren väljer vilken sorts person dom vill ha i stallet.

Själv väljer jag enbart att ha inhyrda personer som har samma hästvärdegrund/filosofi som mig själv. Annars känner jag mig obekväm i mitt eget hem, vill inte se någon stå och spöa på sin häst utanför mitt vardagsrumsfönster.
Nej, där är väl en ännu viktigare sak att man har samma syn på hästhållningen än om folk pratar mycket eller lite?

De flesta bor mig veterligen inte i sina stall. Stallen brukar vara en byggnad på gården däremot
 
Kanske ett stall nära mig då, man måste dessutom fråga hästen om den vill bli riden innan 😂
Men om folk som har den filosofin finner varandra och rider ihop är det väl jättebra och inget som påverkar någon annan? Extroverta/introverta likaså – jättekul om de hittar passande stallhäng! Det är ju något helt annat än att lägga sig i hur andra gör. Förstår inte riktigt varför det ska raljeras över folk som gör/gillar annorlunda än en själv.
 
Men om folk som har den filosofin finner varandra och rider ihop är det väl jättebra och inget som påverkar någon annan? Extroverta/introverta likaså – jättekul om de hittar passande stallhäng! Det är ju något helt annat än att lägga sig i hur andra gör. Förstår inte riktigt varför det ska raljeras över folk som gör/gillar annorlunda än en själv.
Fast då är det ju bra om man vet om konceptetet med hästhållningen innan? Vet flera som stått i just det stallet och de kallar det att de har en NH baserad syn på hästhållning enbart.

Jag har dock supersvårt att förstå varför man skulle välja bort en bra hyresgäst bara för att den är tyst?
 
Fast då är det ju bra om man vet om konceptetet med hästhållningen innan? Vet flera som stått i just det stallet och de kallar det att de har en NH baserad syn på hästhållning enbart.

Jag har dock supersvårt att förstå varför man skulle välja bort en bra hyresgäst bara för att den är tyst?
Ja det är jättebra om man vet det innan, det håller jag helt med om.

Tja, olika människor prioriterar olika saker. För vissa ingår den sociala biten då i vad som utgör en bra hyresgäst, gissar jag.
 
Ja det är jättebra om man vet det innan, det håller jag helt med om.

Tja, olika människor prioriterar olika saker. För vissa ingår den sociala biten då i vad som utgör en bra hyresgäst, gissar jag.
Mycket möjligt.
Personligen gillar jag att stå med iaf några som har samma inriktning som jag, det ger liksom lite mer. Men om folk pratar mycket eller lite… nja
 
Efter jag flyttade från ett tidigare stall får man bara rida bettlöst, bomlöst och skolöst om man ska stå där...
Så är det hos mig :).

Det är tur att det finns stall till alla sorter. Bomlöst bryr jag mig iofs inte om (jag föredrar det personligen men förstår att det finns ryggar och situationer där bomsadel behövs), men jag vill inte ha skodda hästar i min lösdrift och rider du med bett har vi mest troligt inte samma hästsyn. Det är ok, vi är alla olika.
 
Ja, hos mig rider ingen utan samtycke. Hästen är kapabel till att förstå frågan, och vi är kapabla till att förstå svaret. Det är mycket roligare att rida när båda är samtyckande partners :).
Nyfiken som jag är, hur vet man att hästen svarat ja? Att den kommer glatt och billigt skulle ju likaväl kunna betyda att den vill ha maten därinne. Eller syftar du till hästar som surar med sadelgjord, inte vill bli tränsade?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 698
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 496
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp