lägger i backen! hjälp! (långt)

Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Håller inte med. Tycker Åsa S's råd är jättebra - men visst, elstaket kanske skapar en onödigt risk/extrem reaktion - däremot att backa in i något som ryttaren känner sig säker på tycker jag är bra uppfostran precis som Åsa säger. Tex en lagårdsvägg. Min häst backade i sly skog, jag kollade att läget var säkert i fråga om plan mark etc. Så backade han in i två små träd som stod tätt mot varann så han inte kunde komma emellan - det tog bara emot helt plötsligt. var som att det gick upp ett ljus för honom att han faktiskt måste ha koll bakåt och att han inte hade det när han idiot backade.

AtletShipping - du kan som sagt åstadkomma mycket även från marken när det gäller att ta tillbaka ledarskapet över hästen. Det gjorde jag i början med min för att få honom att fatta varför han skulle lita på och rätta sig efter mig när jag red. När du leder honom, se till så att han går bakom dig, öva att stanna och då ska han stanna direkt när du gör det, etc. I boxen kan du "flytta" på honom lite då och då, det är också dominans övning på hästars eget språk :)
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

jag tränade lite ledskapsövningar igår i paddocken (hmm nu kanske detta skulle ligga nder NH?)
Och han följde mina rörelser, smög fram när jag smög, öka när jag öka, trava när jag sprang och tvärstanna när jag tvärstanna hade då oxå ett långt löst grimskaft. Det tyckte han var jättekul!
Men problemet är att han vill hela tiden ha mig vid vänstra sidan och helst vid bogen (han är lärd så hos sin förra ägare).
Och när jag stanna tvärvänder han gärna så han står med huvet mittemot mig och helst så nära som det går.

Om jag försöker ha han bakom mig vill han springa fram så jag är vid bogen o jag då försöker hindra han genom att hoppa fram framför han och lyfta upp händerna kastar han bara upp huvet och går¨åt sidan så han ändå kommer upp sidan om.
Samma sak när jag ska stanna han då går han emot mig så jag nästan är under hans huvud, han vill hela tiden ha närkontakt men det tyder väl oxå på att jag inte passar han som ledare utan han vill gärna ha koll och därför oxå ha mig vid bogen..

Försökte även få han att backa genom att skaka på grimskaftet, men då går han emot mig ändå, gjorde då mig stoor och gick emot han med skakande grimskaft men då gick han åt sidan men fortfarande framåt..
Det går bara att backa han genom att trycka han i bogen..
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Prova om du kan få honom att backa genom att dra i grimskaftet bakåt så det blir tryck över mulen på honom. Minsta tendens till att gå bakåt så släpper du trycket o berömmer. Kan ju behövas lite tydligare signaler än att bara skaka i repet när han inte är van vid sån hantering. Något steg räcker i början o sen mer allt efter som. Han lär sej nog snabbt o när han kan det räcker det nog med att skaka i repet!

När han lärt sej det kan du ju även ta tag i honom o få honom att backa upp med hjälp av trycket från grimman när han vill gå upp vid sidan av dej så han förstår att han ska vara bakom dej o inte vid sidan. Det är även bra om du kan ta tag i honom så att han inte kan vända huvet bort från dej lixom, då "kommer han undan" litegrann på det sättet. Hans uppmärksamhet ska ju vara på dej.

Någon skrev tidigare att du kan jobba med att flytta honom från marken oxå, mkt bra tips! Gör det med när du håller på o leder honom o grejar. Gå mot hans bakdel då ska han flytta den o "öppna en väg" för dej att gå. Flyttar han inte ökar du trycket tills han gör det o "fattar galoppen". Mkt bra övning.
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

jo att flytta honom tränade jag oxå.
Gjorde som så att jag stod framför honom och gick mot bakdelen och la på grimskaftet där, gjorde det om och om igen på båda sidor.
Tillslut räckte det att jag bara tänkte att han ska flytta den och pekade lite mot den, han blev väldigt vaken efter den övningen och traktorn som körde fram och tillbax vid paddocken var inte alls intressant mer.
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Jättebra det, då har han fått uppmärksamheten på dej i den övningen oxå ju! Prova det där med backningen med o se hur det går! Skriv o tala om sen??! :)
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Hej. Tänkte ge dig lite tips som jag brukar göra på min sköthäst när han inte är villig att lyssna på mig.

Det här med backandet prova att göra så som någon beskrev tidigare. Backar han så backa honom mer och gör det "obekvämt" för honom att backa. tex studdsa lite i sadeln eller vicka sida från sida. (samtidigt som han backar) vilket gör det ännu mer obekvämt. Du kan även göra så att har du med dig en pisk så när han backar kan du peta honom lite lätt mellan öronen eller på öronen. Givetvis ska du inte peta honom mellan öronen om han är huvudskydd eller rädd för pisk. Ta reda på det först innan du provar.! När han sedan stannar eller går frammåt så berömm honom övertydligt. Så att han förknippar frammåt med berömm. Får du honom frammåt och han går några steg så han du berömma honom med att han får stå still en stund. Om han backar nästa gång du rider honom så sluta när du känner att han har gjort rätt. Det kanske bara blir 10 min men det han tar med sig därifrån var att han gjorde rätt och fick berömm.

När du tränade ledarskapsträning i paddocken så förflyttningen lyssnade han ju bra på. :) Jag tror att du måste säga tll honom lite hårdare med att han inte får gå förbi dig. När min sköthäst går över gränsen så brukar jag sätta upp armen tvärt lyssnar han inte på det utan går förbi den oxå så tar jag och nyper till honom i bogen eller lite lätt i mulen. Som om en hästkompis skulle nafsa till lite. ( gäller i alla lägen även i stallet och till från hagen.) Lyssnar han inte på det så be honom att backa tills du säger till att han får stå still. Glöm inte att berömma det minsta rätt han gör. Då förknippar han det rätta med berömm och anstränger sig mer och mer för att göra rätt för att då vet han att han får berömm.

Hoppas du förstår vad jag menar. Skickar ett boktips till dig på din mail just om det här. Har läst den boken tre gånger och lär mig något nytt varje gång. Finns säkert att låna på biblioteket.

Lycka till!
:bump:
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

ja det ska jag!
Vad jag vet har han aldrig blivit tränad så här hos sin förra ägare som fött upp honom.
Det var mkt noggranna när de visa honom att han skulle gå med människan vid bogen.
Så detta blir nytt för honom, men han tyckte det var jättekul när jag övade de övningarna i paddocken!
När han var "uppvärmd" efter lätta övningar provade jag att "dansa" med honom eller följa john eller vad man ska kalla det.
Gick jättebra och förstod direkt bara det att när han stannar vill han ha en under huvet eller så nära bogen som helst.

Ska träna detta på måndag igen (syrran har hela helgen med honom och ska rida ut, får de hur han beter sig nu med henne)
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Jag tycker det låter som om du varit orolig för att det inte skulle fungera. Det har gått väldigt lång tid med hästen hos er och den är inte att betrakta som ny på stället. Visst skall man gradvis vänja hästen vid en ny plats och nya situationer, men man får inte överdriva det. Det är inte farligt för en häst att gå ut i skogen själv med en människa, långt från de andra hästarna. Snarare blir det värre när hästen är inom hörhåll från de andra och framförallt om man som ryttare förväntar sig en reaktion från hästen.
Så morska upp dig och ta ut hästen ensam långt från de andra hästarna och tänk att det inte är någon fara. Lite gnägga och lite takta är inget farligt. Prata glatt och piggt med hästen och säj att den är duktig och slappna av i din kropp och andas. Det kan vara tryggare i början om du leder hästen istället för att rida och gå på glatt och säkert själv. Det kan komma att ta ett tag nu innan hästen blir avslappnad, men är du bara själv avslappnad så blir den det med. Och givetvis inga spön, hästen blir inte tryggare av det.
Hälsning Maja
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Min häst var en period väldigt road av att springa baklänges... Nu är hon en rätt så bestämd dam, så att tvinga henne att forsätta backa fungerade inte (reste sig), att backa in henne i saker fungerade inte (hon blev bara arg och backade snabbt iväg åt något annat håll), spö hjälpte inte (då slog hon) osv.

Utan det enda som hjälpte var att jag var uppmärksam och så fort hon tänkte det minsta lilla bakåt ändrade sitsen till kraftigt drivande och om möjligt satte igång i trav eller galopp. Jag fick aldrig ge henne chansen att börja backa alltså!

Nu vet jag ju inte om din häst är ens hälften så envis som min, men mitt råd skulle vara rid framåt! Taktar han mycket så kanske han slappnar av bättre om han får trava en bit, det är ju lätt att man börja bromsa en taktande häst...
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Har också en häst som är lärd att man ska vara vid bogen (det har jag lärt henne när hon var liten) och funderar på om det egentligen är något problem? Så länge hon gör allt jag ber henne om kan det ju inte göra något? Men här är iallafall mina knep för att få henne att hamna bakom:

Aktivera! Slalom mellan trädstammar, halt, backa, fram, höger, vänster. När hästen upptäcker att den gjort "fel" några gånger så är det lättare för den att vara bakom så att den ser vad det är meningen att den ska göra. Hela tiden vänlig och glad hästförare, och tänk lite dans, så att det inte blir för plötsliga saker.

Byt håll! Går hästen om dig ändå, så byt håll och gå åt andra hållet - då har du plötsligt hamnat först igen.

Utnyttja smala passager. Sänk tempot radikalt precis när ni ska in genom stalldörren, tex. Går hästen "på" dig då så kan du stampa till i backen, grymta till eller leka anka eller vad som helst och den kan inte gå förbi. Detta förutsätter 2 saker: att hästen är så bra på/van att läsa signalerna att den inte istället blir rädd för dig ELLER smala passager... och att du förvarnar om vad som ska komma. Använd dig gärna av röstkommando som "halvhalt" när du jobbar med ledarskapsövningar - det kan vara ganska bekvämt att ha en häst som lyder rösten om man behöver vara en bit bort!

Och tänk på att dessa ledarskapsövningar är nya för hästen. Bytesdjur dresseras bäst med beröm, de blir flyktbenägna om de bestraffas, samt att du har tänkt igenom det här med hans inlärda beteende. Det gäller ju att få honom att överge det han tycker är rätt utan att han tror att det är fel för det, om du förstår vad jag menar. Om du tex ska visa häst för premieringsnämnd så ska du vara vid hästens bog, så han är faktiskt väldigt väldresserad när han följer dig så bra trots att du befinner dig i en position som domineras av honom. Jag tycker trots allt det låter som att ni har hittat en rätt bra häst, så jag hoppas att ni löser det här. Han verkar ha rätt höga krav på konsekvent och bestämt beteende hos sina människor iallafall :D . Lycka till!
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Jag har inte läst alla inlägg men här kommer ett råd som funkar för mig. Så fort hästen börjar backa, skänkla (antagligen ganska rejält) och ta ett ledande, ganska plötsligt tygeltag och försök få in honom på en MYCKET liten volt framåt. Låt honom sedan knata runt i den volten några varv tills han tycker att det är trist men se till att det är du som avgör när det räcker. Gå på honom framåt igen (ut mot fältet t ex) och så snart han börjar backa igen gör du om proceduren med volten.

Jag förstod också att du inte var pigg på att använda spö på honom. Det finns ju olika sätt att använda ett spö och meningen är inte att du ska slå honom sönder och samman när han gör fel. Du ska använda det för att korrigera honom med ett rapp och tala om att det är du som bestämmer. Det verkar som om ni kommit lite på kollisionskurs när det gäller vem som har ledningen i ert förhållande.

Lycka till!

FiaLotta
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Usch vad jobbigt, förut hade jag en foderponny, ett sto, som gjorde likadant. Hon gick en bit från stallet med sen (alltid på samma ställe) sa de STOPP. Hon tvärstannade (även om jag provade att trava eller galoppera). Använde jag pisken så sparkade hon rakt ut i luften eller så började hon att backa. De är väldigt svårt att komma över problemet. Du kanske ska prova lite NH-övningar eftersom hästen antagligen är lite istadig, men var de dock inte min, hon var bara jäkligt envis. :devil:
Du kan även prova att rida andra vägar när du rider ut, och så kan du ta med någon person (t.ex. din syster) som går en liten bit efter dig och din häst, så fort din häst börjar backa leder sin syster hästen frammåt en bit och sedan släpper, och beröm MASSOR!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 300
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp