lägger i backen! hjälp! (långt)

A

AtletShipping

har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd.
Har haft han nu i ca 3 månader.
I början när han kom hit red vi bara i paddocken som ligger precis utanför stallet med hagar runt om och det gick jättebra (klart han var tittig, ny plats)
Efter 1-2 veckors tid började jag att promenera med han utanför stallet och ifrån hagarna med hästarna i och bakom stallet och det gick även bra, gick helt lugnt men tyckte det var lite läskigt.
Sen började jag även rida runt stallet med honom, utan problem, trots han inte kunde se de andra hästarna.
Min syster red han oxå runt stallet och på fältet bakom stallet utan problem ensam.

Men nu sen nån vecka tillbax har han blivit väldigt fäst vid sin hagkompis som även är hans boxgranne och även de andra hästarna.
Om man tex rider i paddocken och någon tar in hälften av hästarna ur hagarna och det ändå går kvar 3-4 st inom synhåll (hagarna ligger intill paddocken) så blir han helt ifrån sig och gnäggar och gnäggar och blåser som en drake och taktar. Lugnar dock ner sig efter 10 minuter.
Likadant om man tar ut honom ur stallet och alla andra hästar är kvar inne istallet och man ska rida i paddocken, bara studsar han runt, skriker efter kompisarna, frustar frustrerande (han´lyssnar dock på en men inte alls koncentrarat) osv
Detta har han aldrig gjort innan.

Visst det är ju för han stadgat sig nu på gården och känner sig trygg men sina kompisar.
Men när han kom hit kände han sig bara trygg med mig och min syrra (vi hade ju hälsat på han och ridit han flera ggr när han stod hos sin ägare) och vi kunde promenera med han bort från gården utan att han brydde sig.

Men nu om man ska rida runt stallet bort från hagarna, börjar han skrika, sen lugnar han ner sig, när man sedan svänger runt stallet, så börjar han takta och lixom studsar fram i nån slags piaff-passage-aktig skritt-trav, sen när han ser kompisarna igen blir han lugn men har väldigt brått.
Sen när jag skulle svänga ut på fältet och tänkte träna där lite eftersom paddocken var stenhård och jag tänte att det hade varit mysigt att rida på fältet, så bara stannar han när jag rider mot det (är nu bakom stallet och hagarna är framför stallet så dom syns inte)
gnäggar, jag ber han gå fram, och han bara backar, jag säger NEJ bestämt och trycker på han mer bestämt, han stannar då.

Jag berömmer och ber han gå fram igen, han går ett steg sen tvärstannar han och backar jättefort, jag säger NEJ igen men han fortsätter trycker då på han bestämt med benen, han stannar och jag berömmer och pausar och låter han titta, försöker då vända men jag sätter tvärstopp och han stannar kvar som han stod.
Försöker igen att få fram han, då backar han igen och denna gången stannar han inte när jag säger NEJ och lyssnar inte när jag trycker fram han, utan backar bara fortare.
Jag kollar då bak ifall där finns nåt som han inte kan backa in i och skada sig på, ser då att han närmar sig en PLOG med vassa blad i full fart, jag får panik och bankar på han allt vad jag kan med skänklarna och säger NEJ.
Stannar efter 1 m jag sagt stopp och typ 1 cm från plogen!!
Jag är nervös med tanke på vad som kunnat hända, vågar inte be han gå framåt igen ifall han skulle lägga i backen i full fart in i plogen, så jag styrar han åt sidan och han går dit.

Rider då tillbax till hagarna, men ut på fältet som ligger precis bredvid dom och tänkte här borde det iaf gå.
Han går utanproblem men när jag svänger upp på fältet från hagarna så efter 50 m stannar han, gnäggar, och samma sak igen men stannar när jag trycker på han fram och säger nej efter 6 steg typ.
Klappar han och låter han titta lite.
Gör om det igen, han går emot skänkeln och lägger in backen och ju mer jag skänkla på han denna gången och sa NEJ desto fortare backade han, höll på att backa in i ett staket med el, men jag fick han därifrån, fortsätter tåga bakåt i 190 km/h typ, nerför en kant, håller på att gå omkull men fortsätter (har nu typ backat 20 m i zickzack) jag försöker styra han och lura han på nåt sett så han stannar eftersom han inte lyssnar på skänkeln och säger NEJ bestämt, men han fortsätter och efter 30 m stannar han.
JAg trycker då fram han igen och han går 10 m framåt och sedan vänder jag tillbax till hagarna, och rider sen i en åtta, bort från hagrana och tillbaka och berömmer sen rider jag tillbax till stallet och slutar.

Hur hanterar man detta?
HAn har aldrig bärt sig åt så här innan och är en häst som ALLTID annars lyssnar för minsta vink och tanke och hjälp.

Min syster rider oftast ut på han ensam men inte långt, håller sig på fälten vid stallet men utom synhåll från hans kompisar.
Hon har dock alltid spö då och hon säger att han går utan problem men gnäggar lite, och hon har aldrig använt spöet på han utan har det bara i handen eller under sadelkåpan. Hon har även ridit ut en längre runda med honom ensam och han var jättesnäll.
Han har börjat med detta nu, och blir mer och mer beroende av sin boxgranne som han oxå delar hage med och även de andra hästarna.
Syrran ska prova rida ut med honom i helgen och se ifall han beter sig likadant som jag sa.

Visst det är ju normalt för en häst, dom är beroende av sin flock.
MEn det har alltid funkat innan.
Det är inte ofta jag eller syrran kan rida ut med sällskap, för de andra i stallet rider oftast ut på kvällen eller andra tider som inte vi kan.
Och de rider oxå ut ensamma, dock UTAN problem, och den ena tjejens häst är lika ny på stället som vår är..

När vi rider ut med sällskap är han hur snäll som helst och går var som helst.


Imoorn ska jag prova att promenera med honom på fältet där han backade som mest.

MEn hur hanterar man denna situationen? VAd ska man göra när han börjar backa okontrollerat när han inte lyssnar?

Kan det vara som han testar mig?
HAn har ju småtesta mig innan, genom att stanna när man ska in med han i stallet, börja bralla och bocka utan anledning men det har han slutat med helt nu. Men 2 veckor efter han slutat med det började han med detta.
Hur vänjer man han bort med detta och får han som han var innan?
Vi vill gärna kunna rida ut mindre rundor själva med honom, för som sagt oftast finns det ingen att rida ut med och att rida i paddocken var dag är djurplågeri och dels för att den är stenhård nu..
Snälla hjälp!
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Min medryttarhäst är likadan om jag rider ut med honom själv. Backar i hundra knyck och tvär vänder. Det jag tyckte hjälpte med honom var att rida med ett lång ridspö och bara peta vid skänkeln med det och samtidigt smacka. Ska tilläggas att det inte alltid fungerar. Lycka till
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

okej, helst vill jag inte tvingas använda spö känns som man tvingar bort han från sina kompisar..
MEn nästa gång ska jag ha ett spö i handen och se hur han reagerar..
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Börjar han backa igen skulle jag tvinga honom o backa tills han inser att det blir jobbigt om man börjar backa. O att det absolut inte är nåt bra sätt att övervinna din vilja. Dvs har han tänkt backa 10 meter får han backa minst 20 osv. Då blir det lixom jobbigare för honom att börja backa än att göra som du vill och gå fram. Men låter svårt om det är massa grejer ivägen som han kan skada sej på tyvärr. O det enklaste vore väl om han gör samma sak om du går med honom, känns lättare och mkt tryggare att backa honom långt från marken. Mkt beröm sen om han tar ett par steg fram efteråt. O börjar han backa på nytt så är det samma visa igen, han får fortsätta backa tills han gått med på din väg, dvs framåt.
Det är mitt tips, men gör det bara om det känns ok o tryggt för dej! :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Samtidigt handlar det nog om att få honom så pass trygg med dej att det blir ok att ha bara dej som sällskap ute i skogen...
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Det är så svårt att egentligen ge hjälp på datorn ,utan att ha sett er först men, visst låter det som han testar dig nu.
Jag skulle ha gjort som så, när han kommer till det läget att det bara är back som gäller, kliv av och led fram hästen, och gärna en bit förbi var stoppet började. Sitt upp och gör ett nytt försök, backar hästen kliv av, och led ännu längre fram(åt det håll du tänkt). Fortsätt jobba så varje gång problem uppstår och ge dig inte!!
Tillslut kommer han nog underfund med, att det hjälps inte hur mycket jag stökar, det är fram iallafall som gäller.
Har jobbat så med min häst som uppförde sig så här, och ännu värre, hon roade sig med att resa sig oxå(slagit runt vid ett tillfälle!!).
Idag rider jag henne var som helst när som helst och ensam = skönt, men det tog ca 6 mån. Så ge inte upp och kämpa på så löser det sig. Lycka till!
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Det där låter som ett bra sätt oxå tycker jag, lite "snällare" än mitt tips.
Men finns det inte risk att hästen sätter i system att lägga i backen för då kliver ryttaren av?
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Om hästen känner sig otrygg i sin nya miljö kan det avhjälpas genom att du blir en tydlig ledare. Och en tydlig ledare kan du bli om du tar initiativet. Vill han backa, så låt honom. Se till att du är på ett ofarligt ställe. När han börjar tröttna (jobbigt att backa faktiskt...) så be honom fortsätta. En BRA bit. Gnäggar han och stökar så sätt honom i arbete. Be honom backa, flytta sidvärts, vändningar, vad som helst bara det är du som har initiativet.
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Har han gjort dessa backningar vid upprepade tillfällen eller bara vid ett tillfälle? försökte få reda i det men är inte säker på vilket i mailen du skrev.
Det är ju vansinningt obehagligt när de backar som din utan att bry sig om eller ha koll på vad som finns bakom dom. Min 4 åring gjorde såhär precis i början när jag fick honom. Och han lade ihop 2 och två blixtsnabbt om man tex hoppade av och ledde honom, då blev backningarna bara värre så fort man satt upp igen, så det gick han inte på ;)
Så fort vi hade rett ut att det var jag som var hans "nya" mamma, ledare och den som hade "kollen" blev det bättre, - han började lita på att när jag sa att det var framåt så var det inget att oroa sig för, utan så skulle det vara. Sen kunde han ju bli rädd emellanåt för något, men då fick han stå och titta en stund tills han själv tog initiativet att gå fram igen. I princip fick han stå så länge han ville bara han absolut inte backade. Ett par gånger hade jag turen att befinna mig i sly skog när han backade, så ofarliga träd och grenar slog till honom i baken när han backade på dem, då var det som han fattade att det inte var någon bra ide att inte ha koll vad som fanns bakom.
Det viktigaste tror jag är att försöka att avdramatisera så mycket det går och själv inte göra någon jättegrej av det hela, då trissar man bara upp det hela och om det är så att han testar dig så känner han sig som han lyckas om han märker att du blir upprörd och rädd etc. Se bara till att ni är på säkra ställen, dvs inga diken etc, och sen hanterar du det lugnt och metodiskt och konsekvent. En viktig sak är också att lära sig läsa hästen, så att du kan agera korrekt därefter. Min häst backade tex i början ibland för att han var ärligt rädd, och ibland för att han testade och helt enkelt inte kände för det jag föreslog. Då gäller det att man som ryttare lär sig skilja på när hästen är rädd på riktigt, så man då kan lugna, och när den är dum, då det kan vara befogat med en pet med spöet i baken. Min grabb tog detta otroligt schysst, och det hela löste sig inom någon månad. Nu har jag inte några problem med att han backar alls.

Mitt andra råd om och när du inte kan stoppa back anfall, är att så långt det är möjligt fokusera på en hjälp istället för att börja styra med både skänkel, spö, tyglar etc. På en blockerad häst blir det bara ännu värre om man har 3 olika hjälper eller mer som försöker tvinga hästen, då blockerar den sig bara mera. För mig funkade det bättre att tex avbryta skänklandet och bara sitta och "styra", sen kanske lägga till spöet så han kände det bakom sig (red alltid med dressyr spö med syfte att nå bakom honom). men inte sitta med alla hjälper samtidigt och bängla.... det funkade bättre och löste honom ur blockeringen snabbare.

Jag lider med dig för jag vet hur fruktansvärt obehagligt det är när man är rädd att dom ska backa och ramla ner i något och slå ihjäl sig typ, inklusive en själv, och jag förstår att du känner dig desperat. men somsagt, jag tror det ordnar sig bara du tar det lugnt och inte blir för rädd och orolig själv utan står på dig. lycka till :p
 
Senast ändrad:
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Nej, jag tror inte det, eller iaf gjorde då inte min tjej det. Bara man promenerar olika långt, så att den inte får det i system, att man går en viss sträcka.
När jag tillämpade detta på min häst, jösses vad vi tränade av och på stigning, men det roliga var att det gick till slut längre och längre mellan gångerna. Och när jag inte behövde bråka med henne blev hon lite förvånad först, men sen har hon byggt upp en enorm tillit för mig, då jag är den där tvåbeningen som inte"slåss"
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Det är ju perfekt, det är ju det man vill uppnå. :bow:

Själv har jag en häst som är ungefär hur smart som helst och har ett enormt pokerface så risken om jag skulle hamna i nåt sånt här med honom och pröva den snällare varianten är att jag blir lurad till månen och tillbax. Vilket visar sej först efter ett tag o då är det bara att gå tillbaka o börja om att sätta gränserna... :o
Fast jag gillar honom skarpt.. :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Jag hade nästan samma problem på min när jag red in honom, men sitta av var inte något alternativ för mej. Jag testade ett par gånger men efter ett tag vände han bara och drog när jag var halvvägs uppe, det problemmet har jag tyvärr kvar än idag.

Jag fick honom att sluta genom att backa, ibland vände jag honom och backade åt det hållet jag ville. Oftast var det ju något lite farligt som gjorde att han började backa och då fick han backa förbi det. Han testade ju mej, nu litar han på mig som en "hästkompis" så det är ok att rida själv med mej.

Lycka till! :bump:
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Det jag skrev i första inläggen handlade om samma "utteritt", jag red först mot ett håll men när han backade nästan in i en plog där, ändrade jag riktning och red tillbax till ett annat fält som låg bredvid hagarna.

han har backat en gång med mig innan (inte den gången som jag skrev i tråden utan långt före det) när jag red ute på fältet utan problem och då låg där en bunt med rep som han fick syn på och började backa 5 m, men sen gick han fram utan problem. Och det var ju för han blev rädd.

Men detta jag skrev om är första gången han beter sig så här, visst innan när man skulle lämna gården så stanna han men om man bad han gå fram suckade han och gick utan att tveka.
Men detta är inte rädsla, utan mer "varför ska jag gå här det är onödigt" eller nåt sånt och dels är det nog för han inte vill lämna sina kompisar, men det konstiga är att helt plötsligt är dom de viktigaste, innan gjorde han inte så stor sak av det, utan mer gnäggade hejdå och suckade.
Men nu blir han frustrerad om han tvingas lämna kompisar ur synhåll och utanför stallet.
Det är typ så här:

Jag rider runt huset som skymmer sikten över hagar och kompisar, där ligger en väg som är ca 100 m lång och leder ut på ett fält, innan kunde jag rida där utan problem.
Men nu stannar han framför vägen, om jag ber han gå så kröker han nacken och frustar surt, om jag då blir lite mer bestämd backar han några steg. Ber han gå fram igen, samma sak, men backar dubbelt så längre osv.
Jag har provat gå med han där men då vägrar han gå helt tvärt och det var då det gick att rida honom där utan problem, så jag vet inte om det funkar frän marken utan att ha långspö och det vill jag inte...
Men när han precis kom gick det att gå med han där utan problem.

Innan var han jättetrygg med mig och litade på mig, men jag tror han börjar trotsa mig nu och ska testa och kolla om jag är lika bra som hans nya hästkompisar.

Jag är så ledsen på mig själv som satt och banka på han när han backade så, för han är jättekänslig annars och om man skulle gjort så tex i paddocken skulle han bli helt förvirrad och flyga i luften..

Det är klart man får panik när han är på väg mot en plog i 110 knyck.
Då blir man rädd, den hade ju knäckt hans ben.
Däremot när han gör så på det andra fältet där inget är ivägen merän lite gropar, bryr jag mig inte så mkt. Och om han backar för långt där så hamnar han ju i ett elstängsel :smirk:

Problemet är att han inte ger sig, han hade kunnat backa tillbax ända in i stallet om jag inte hade gett upp, och tillslut vägrat gå framåt alls..


Men jag ska prova backa han när han själv backar.
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Tycker absolut att det låter som testning. Han har gått och kollat in vem du är och nu är han mer intresserad av sina hästkompisar än av dig och så försöker han skrämma dig.

Ett sätt är att kvickt vända hästen när den backar och fortsätta backa den åt det håll du hade tänkt rida. Jag vet en ridinstriktör som under någon vecka eller så fick rida sin ridslinga baklänges (glatt visslande) innan hästen gav sig och började uppföra sig igen.

Vad du än bestämmer dig för så se till att du har funderat igenom det noga, både beträffande hans eventuella andra knep och framför allt säkerhetsmässigt. Du måste vara övertygad om vad du väljer att göra så att du inte ber honom om en sak som han sedan kan strunta i utan att något händer. Om han håller på att backa in i något så vänd hans huvud så att han ser vad han har bakom sig. Däremot kan man gärna förstärka backningen så att hästen "råkar" backa in i lagårdsväggen eller något annat helt ofarligt men som är obehagligt. Det får gärna bli obehagligt för hästen att göra dig emot, MEN - DU måste hela tiden vara vänlig, bestämd och uppmuntrande! Man kan i ett sådant läge tom vara tröstande "oj, backade du in i väggen, stackars liten". Hästen ska tycka att det är obehagligt - men inte att DU är obehaglig. Förstår du skillnaden? Då tycker hästen inte att det är plågsamt utan trevligt att göra som du vill och den blir mer välvilligt inställd till dig.

Känner du att du inte törs reda ut det själv, så ta med dig någon på marken som kan förstärka dina hjälper och/eller rid mycket varierat hela tiden, så att hästen till slut måste koncentrera sig på dig, i värsta fall bara utanför stallet. När du får hästen att jobba kan den inte hitta på så mycket annat.

Jag skulle tro att du hur som helst behöver jobba med att ta tillbaka hästens uppmärksamhet, den har du ju haft en gång men hästen har nu avfärdat dig som ganska oviktig jämfört med sina kompisar, och så länge hästen inte tycker du är tillräckligt intressant att umgås med, kommer ni nog att ha problem. Klickerträning kanske vore något?

Lycka till hur som helst, hoppas att det löser sig.
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

okej ska prova ditt råd, låter vettigt.

Men vad är klickerträning?
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Tycker också att det verkar som att han kollar att om jag gör så här, vad gör hon då? ;) När Milou inte ville gå framåt (och det hände ofta och överallt!) vände jag honom och backade honom (tränade mycket på att flytta för tryck och det tyckte han var roligt för då fick han mycket beröm! :) ) vi backade en bit och så fick han vända igen och gick han fortfarande inte framåt flyttade jag undan bakdelen igen så att han vände helt om och så fortsatte vi backa. Vi backade oss in från hagen och backade oss omkring på skogspromenader. Visst kan man bli så :devil: förbannad ibland att man bara vill dänga till hästen där bak allt vad man orkar så att han kommer FRAMÅT och visst, det kanske räcker att du säger till en gång ordentligt att han inte får hålla på och backa så där. Men jag tror på att tålamod är bättre än våld! Du får nog helt enkelt känna av hästen lite, se vad han gör om du ber honom backa åt det håll han backar ifrån! Det viktigaste är att hur du än gör- ge dig inte! Avsluta ridturen/promenaden så att du "vinner" åtminstone på någon liten sak-eller att han tror att du vinner. Och glöm inte att berömma! Många hästar växer en decimeter av beröm, även om hästen bara gjort någon pyttegrej rätt, visa att du uppskattar det!
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

jag berömde glatt när han slutade backa och/eller tänkte ta ett steg fram eller gjorde det, men det hjälpte bara en liten stund sen tyckte han att beröm inte var nåt roligt.
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Detta låter kanske lite hemskt men låt han på eget bevåg backa in i ett elstaket om du vågar och sitter stadigt i sadeln. Då är det inte du som är dum mot honom men han straffas av något osynligt för att han backar.

Vet en vars häst backade in i ett elstaket (fast ryttaren försökte hindra hästen) och fick sig en stöt, och den slutade att backa efter det.
 
Sv: lägger i backen! hjälp! (långt)

Hmm.. Det där med elstaketet lät väl lite väl drastiskt i mina öron o då kan jag ändå vara ganska tuff med min häst när det behövs. Men såna metoder är över gränsen tycker jag. Som en absolut sista utväg om problemet skulle visa sig "olösligt" möjligtvis men vet inte det heller.

Säkerheten är ju ändå mkt viktig både för ryttare o häst o dessutom tror jag risk föreligger att få en j-igt bakrädd häst i framtiden o det finns nog ingen som vill ha, det är hyfsat jobbigt..

Dessutom tror jag det är bättre att det är ryttaren som "är dum" för vitsen är ju ändå att hästen ska börja lita på och lyssna på ryttaren.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 300
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp