Bukefalos 28 år!

Lägger sig på bettet?

la8901

Trådstartare
Har precis börjat rida en dam på 17 år som är hur härlig som helst! :) Dock lägger hon sig på bettet och är svår att få kontakt med i trav och gallopp.. provade att få ner henne på tygel några gånger, vilket fungerade sådär. Hon är ganska stark i munnen också.
Har tredelat bett på henne..

Något tips på hur jag kan få henne att slappna av och få kontakt i munnen med henne?
 
Sv: Lägger sig på bettet?

Nu är jag verkligen inte någon expert, men jag tror att du ska släppa tanken på att "få ner henne på tygeln". Om man tänker så blir det lätt alldeles för mycket fokus på händerna, i alla fall för mig. Min häst kan också bli stark. Lösningen med honom är att rida massor med övergångar. Om du bara rider runt varv efter varv i samma gångart är det lätt för hästen att bli stark, och du själv kan fastna i en dragkamp. Men om du hela tiden byter gångart eller tempo och gör många halter och halvhalter, så måste hästen börja lyssna på dig. Försök att ta förhållningarna så lite som möjligt med handen och så mycket du kan med kroppen. Att förflytta några steg åt sidan brukar också hjälpa för mig, förutsatt att man håller en stadig kontakt på yttertygeln så att inte ytterbogen faller ut.

En enkel övning, som jag faktiskt gjorde på träningen i dag och som funkade toppen på min starka häst, är följande.
  1. Ställ upp fyra koner i ridhusets hörnor, ett par-tre meter innanför spåret.
  2. Rid runt den lilla fyrkanten som du har skapat, med hörnpasseringar runt konerna.
  3. Börja i skritt. På långsidorna länger du skritten. På kortsidorna kortar du skritten. Försök att göra det med sitsen så mycket du kan, men att ha en jämn kontakt på båda tyglarna.
  4. Efter en stund, gör om hörnpasseringarna till en fjärdedels framdelsvändning. Var noga med att hästen tar förhållningen och verkligen trampar runt utan att falla ut åt sidan.
  5. Så småningom kan du på kortsidorna också lägga in några steg i skänkelvikning, eller förvänd öppna.

Övningen kan sedan varieras på flera sätt. Du kan t.ex. lägga in trav eller galopp på långsidorna. Gärna galoppfattning från skritt. Självklart kan du också göra hela övningen i trav, när du har börjat få kontakt med henne. Men jag tycker det är enklast att börja i skritt.

Efter att vi hade jobbat med variationer på den här övningen var min kille riktigt fin. Han hade gått från att vara stark och stum i början av ridpasset till mjuk och fin i munnen och riktigt framme för skänklarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Lägger sig på bettet?

har ridit en häst som påminner om det du beskriver, fast hon kopplade bort bettet totalt. på henne fick man gå tillbaka till enbart sits hjälper och ytterst lätt hand, tog man för hårt knäppte hon av men hade man precis rätt kontakt i handen så sökte hon sig mot bettet och gick att ställa och jobba mot form.
kan säga att jag inte tänkte tanken på att jobba hästen i form (bara en väns äldre häst som jag red/rider ut på sporadiskt nån gång i månaden när vi träffas. innan jag började rida den förra året så hade den stått i flera år pga den var för komplicerad för ägaren.)
försökte bara få ett ärligt stöd på bettet och att hästen fick lära om broms, gas och vikt hjälperna.

hästen är fortfarande en bulldoser ute i skogen som bestämmer själv var hon ska gå och är 100% säker på foten :love:, men på banan blir hon riktigt fin nuförtiden och är väldigt reglerbar för att vara 22år och pensionär :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 312
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 864
Senast: Takire
·
Ridning Min häst är ganska av och på i kontakten, vi har prövat några olika bett men inget har varit sådär wow. Har ni några tips på bett eller...
Svar
15
· Visningar
1 367
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp