Av och på i kontakten

rebmevon

Trådstartare
Min häst är ganska av och på i kontakten, vi har prövat några olika bett men inget har varit sådär wow. Har ni några tips på bett eller övningar som kan hjälpa mig att få henne mer jämnt framme vid bettet tas det emot tacksamt!(::heart
 
Vad gäller bett så får man prova sig fram. Min som varit så började jag med Berisbett och nu går han mest på läderbett. Funkar också ok på ett sprenger novocontact som jag lindat med latex på mitten så det inte viker sig helt.
Även om min gillar tjocka, tunga bett så tycker jag ofta hästar som inte vill ta stöd många gånger föredrar lätta mjuka bett. Nova, beris och liknande.
 
Vår ponny har varit lite så. Vi red på tredelat med gummi och fasta ringar i ca ett år då hon inte var så mycket riden när hon kom till oss. Hon blev bättre och bättre men fortfarande inte helt bekväm med bettet, lite av och på och la tungan över mm.
Läste på kring olika märken och de olika bett som de erbjuder. Jag fastnade för Fager Maria (även Fager Anna lät bra men var slut just då), beställde ett sånt och ponnyn är supernöjd. Är nu lugn i munnen och tar jämt stöd.
Nu har vi ju inte testat något annat bett så det kan mycket väl hända att hon skulle blivit nöjd med bett från andra märken.
Jag letade efter ett bett som ligger stilla och som inte trycker på tungan.
 
Det gäller att lista ut vad hästen gillar. Tryck på lanerna eller tungan i första hand? eller jämt tryck över allt? Smalt/tjockt? Tungt/lätt? Mjukt/hårt? Hävstång/inte? Stilla/rörligt?

Sen kan man då få önskemål som är mer eller mindre möjliga att uppfylla. Min Fröken ville ha ett supertunt bett som vägde mycket. Vilket inte är en jättelätt kombo... (no pun intended).
 
Man får prova sig fram. Samtidigt är det väldigt viktigt att tänka på att det enda som hjälper "på riktigt" är träning för en bra tränare, för om inte grundridningen sitter så spelar bettet mindre roll. Men det underlättar ju förstås med ett bett som hästen gillar. Skriver detta eftersom det verkar som om folk ofta testar med en massa byten av bett istället för att lära sig rida hästen på rätt sätt. Säger inte att det gäller er - för det har jag förstås ingen aning om. :)
 
Man får prova sig fram. Samtidigt är det väldigt viktigt att tänka på att det enda som hjälper "på riktigt" är träning för en bra tränare, för om inte grundridningen sitter så spelar bettet mindre roll. Men det underlättar ju förstås med ett bett som hästen gillar. Skriver detta eftersom det verkar som om folk ofta testar med en massa byten av bett istället för att lära sig rida hästen på rätt sätt. Säger inte att det gäller er - för det har jag förstås ingen aning om. :)
Fast om bettet inte passar hästens mun och hästen får obehag av bettet, då spelar det ingen roll hur bra du rider. Hästen kommer inte att vilja ta stöd på bettet hur som helst. En häst med känslig tunga vill inte ta stöd om bettet ger högt tryck på tungan. En häst med låg gom kommer inte att tycka det är trevligt att ta stöd på bettet om bettet trycker uppe i gommen osv.
Självklart gör inte bettet allt jobb, ryttaren behöver kunna vara mjuk och stilla i handen och så klart går hästen bättre ju bättre du blir på att rida. Allt hänger i hop.
 
Fast om bettet inte passar hästens mun och hästen får obehag av bettet, då spelar det ingen roll hur bra du rider. Hästen kommer inte att vilja ta stöd på bettet hur som helst. En häst med känslig tunga vill inte ta stöd om bettet ger högt tryck på tungan. En häst med låg gom kommer inte att tycka det är trevligt att ta stöd på bettet om bettet trycker uppe i gommen osv.
Självklart gör inte bettet allt jobb, ryttaren behöver kunna vara mjuk och stilla i handen och så klart går hästen bättre ju bättre du blir på att rida. Allt hänger i hop.
Så är det såklart. Bettet ska ju inte göra ont eller vara obehagligt. Men en outbildad eller felutbildad häst kommer ju inte svara korrekt på bettet oavsett hur väl det passar, och ju bättre utbildad hästen blir desto mindre kinkigt brukar det bli med bett.
 
Så är det såklart. Bettet ska ju inte göra ont eller vara obehagligt. Men en outbildad eller felutbildad häst kommer ju inte svara korrekt på bettet oavsett hur väl det passar, och ju bättre utbildad hästen blir desto mindre kinkigt brukar det bli med bett.
Jag tänker att det är lite både och. En outbildad eller felutbildad häst anser jag behöver ett korrekt anpassat bett för att lära sig att ta ett jämnt stöd på bettet för att den ska gå att utbilda.
Jag håller inte riktigt med dig om att accepterande av bettet till största del är en utbildningsfråga. Jag är ingen person som har sadelkammaren full med olika bett utan jag håller mig till två eller tredelade med fasta eller lösa ringar i ett par olika tjocklekar. Men jag har märkt rätt stor skillnad på olika typer av tränsbett på de hästar jag haft som varit rätt välutbildade. Känsligast för olika typer av tränsbett var min valack som gått PSG. Det syntes inte på honom, han blev inte orolig i munnen, eller så men jag som ryttare kände jag direkt i hur han svarade på kontakten om han var nöjd eller inte. Tredelat med lösa ringar med en någon lite annorlunda form på den korta länken i mitten var det han gick bäst på. Sämst gick han på tvådelat med fasta ringar, då blev han som en pansarvagn. På mina gamla ston märkte jag skillnad på tjockleken på bettet. Ena ville ha lite smalare tvådelat med lösa ringar, och ett annat sto jag hade ville ha ett tungt och tjockt med fasta ringar. Samma där, det syntes inte utåt då de inte blev oroliga i munnen av fel tjocklek, men känslan i handen blev väldigt olika. Båda stona var välutbildade och hade tävlat mycket.
Tänker även att jag ofta ser proffsryttare leta efter det perfekta betten till kandaret tex. Där handlar det knappast om outbildad häst eller dålig ryttare. Sedan handlar det ju också om vilken känsla jag som ryttare vill ha i handen. Jag själv tex föredrar en lite mer stadig kontakt framför en väldigt lätt kontakt då jag känner mig mer bekväm att rida mig till en bra kontakt ur det läget, och då kanske jag väljer ett bett till min häst som någon som vill ha en väldigt lätt kontakt inte skulle välja, men båda betten passar hästen.
Men jag tänker även att som amatör så är det viktigt att inte hela tiden skylla på bettet och leta efter nya bett hela tiden och tro att det är lösningen på allt om hästen inte går som man vill. Det är viktigt att inse att utbildning av både ryttare och häst också är av stor vikt och att det inte finns några genvägar till bra ridning.
 
Självklart är utbildning och styrka en del. Återigen kan jag jämföra med min. När han kom var han hemsk i kontakten eller rättare sagt bristen på densamma. Han bara lyfte bettet och tuggade på det och undvek kontakt helt och hållet. Nu två år senare har jag dels hittat bett han accepterar men har förstås också tränat fram en bättre kontakt. Jobbet har hela tiden bestått i att arbeta honom fram mot en mjuk stilla hand. I dag accepterar han en kontakt och kommer fram i ett härligt dragläge.
 
Självklart är utbildning och styrka en del. Återigen kan jag jämföra med min. När han kom var han hemsk i kontakten eller rättare sagt bristen på densamma. Han bara lyfte bettet och tuggade på det och undvek kontakt helt och hållet. Nu två år senare har jag dels hittat bett han accepterar men har förstås också tränat fram en bättre kontakt. Jobbet har hela tiden bestått i att arbeta honom fram mot en mjuk stilla hand. I dag accepterar han en kontakt och kommer fram i ett härligt dragläge.
Ja allt hänger ju ihop. Hästen går ju inte tipp topp bara för att du har ett dyrt bett i munnen. Men att ha ett bett som passar hästen är ju en förutsättning för att du ska kunna börja jobba mot en bra kontakt och bygga upp styrka och utbilda hästen vidare.
 
Fast om bettet inte passar hästens mun och hästen får obehag av bettet, då spelar det ingen roll hur bra du rider. Hästen kommer inte att vilja ta stöd på bettet hur som helst. En häst med känslig tunga vill inte ta stöd om bettet ger högt tryck på tungan. En häst med låg gom kommer inte att tycka det är trevligt att ta stöd på bettet om bettet trycker uppe i gommen osv.
Självklart gör inte bettet allt jobb, ryttaren behöver kunna vara mjuk och stilla i handen och så klart går hästen bättre ju bättre du blir på att rida. Allt hänger i hop.
Ja, absolut. Skriver ju också att bettet självklart har betydelse. Det som skrämmer mig är, som sagt, att många verkar försöka lösa problem med att byta bett istället för att lära sig att rida hästen rätt.
 
Inte fullt ut svar på din fråga men ibland funderar jag över orden vi använder. Stöd signalerar mer kraft än kontakt. Vill vi verkligen att hästen ska "ta stöd"? De flesta av oss har som mål att hitta självbäriga hästar, behöver vi då ta omvägen via stödben i munnen innan vi hittar självbärighet?

Jag har hittills upplevt hästar som kinkigare i munnen när man rider på ett sätt där man letar efter stöd vs där man strävar efter att upprätthålla kontakten. Ett mjukare bett gör mindre ont att lägga vikt på, om det nu är vikten i handen man är ute efter.

Att börja rida för tränare som utbildat sig inom vbr har blivit som ett nytt kapitel för mig. Saker faller på plats, hästarna är gladare och blir därigenom mer arbetsvilliga. Ridningen har gått ifrån tanken på att skola hästen och "lära den bära sig" genom kraftridning till att förstå hur kroppen hänger ihop, att hästen egentligen redan kan bära sig och använda kroppen bara vi som ryttare låter den. Så det är mitt tips för jämnare kontakt, se om du har någon tränare med inriktning mot vbr i närheten som du kan börja träna för.
 
Jag tycker rakt bett med fasta ringar, 3-delat bett med fasta ringar, sötmalmsbett och nova bett funkar bra till hästar som är lite känsliga/försiktiga i munnen.
Men som sagt gäller det att prova sig fram till vad hästen trivs med.
 
Jag fick en riktigt aha-upplevelse när jag började tömköra "ordentligt", då får du väldigt svart på vitt att ofta så tar hästen inte drivning. Och tar den inte drivning så blir den kort i halsen. Och blir den kort i halsen så släpper den kontakten. Anders Eriksson är ju nån sorts utomjording då det gäller det där. Han kan räta ut en häst och få den att ta drivning och det ser ut som om han bara står där. För egen del ser det lite brutalare ut, jag får lubba efter och verkligen driva. Men får du igång bakbenen så kommer kontakten. Sen tror jag inte på att ha samma bett "som hen som vann EM", utan det är något du diskuterar med kunnig veterinär/tandläkare.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Blyger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: tuaphua
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 521
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp