Lägre än Glocalnet

G

Grim

För att göra en lång historia kort.
Min äldste son har en annan pappa än dom andra barnen. En pappa som slog mig och som jag lämnade när sonen var 1½ år. Pappan genomgick en rättspsykiatrisk undersökning som visade på svartsjukeparanoia, borderline, svår aggressionsproblematik i samband med upplevda separationshot m.m.

Under åren har vi tvistat om umgänge och vårdnad. Två gånger har vi gått igenom hela rättsprocessen och jag fick jag enskild vårdnad och han nollumgänge. Det gick ända till hovrätten och han överklagade till hd men fick inget prövningstillstånd.

Nu är barnet så stort att han inte vinner något på att processa om umgänget längre. Grabben fyller 13 år i februari. Vad gör man då..?

Jo man stämmer barnet inför tinget och hävdar att man inte tror sig vara fader till barnet.
Han begär att tingsrätten ska upphäva den faderskapsbekännelse han gjorde när barnet var litet och uppger att han hela tiden trott att han inte var pappa till barnet. Han anför att han hört ryktas att jag redan på den tiden träffat min nuvarande man och även haft sexuellt umgänge med flera män den aktuella tiden.
Sen har han också som argument att han inte fått träffa sonen ens en timme i ett rum. Det tyder tydligen på att jag försöker dölja något...

När jag blev gravid var jag mer eller mindre isolerad på en liten gård på landet. Jag hade noll egetbestämmande och blev ibland inlåst när han åkte av gården. Telefonen brukade han också låsa in.
Min nuvarande make bodde då 22 mil bort.

Han påstår att vi inte bodde ihop och enligt folkbokföringen gjorde vi inte det men han ändrade inte den förrän vi bott tillsammans i 5 år. Han har en historia av att göra så - inte skriva sig på rätt adress eftersom han inte vill att myndigheterna ska veta var han finns.
Först nu, efter flera år på poste restante, har han fast adress.

Jag blir så trött... fast mest blir jag arg. Låt oss för fan vara ifred!
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Usch. Att det finns så jäkla knasiga människor.

Låt honom få sitt faderskapstest så kan han inte tjafsa om det iallafall. Eller varför inte låta den nuvarande mannen adoptera äldste sonen ?
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Vet inte om det är någon tröst för dig att du inte är ensam om det, jag som jobbar på familjerätten hör liknande historier flera gånger om året.

För att han ska kunna göra något åt faderskapet måste han kontakta familjerätten eller domstol och ha en tillräckligt trovärdig berättelse för att få gehör. Då kan man besluta om att dna-test ska tas. Man kan ta såna privat men det är bara Rättsmedicinalverkets tester som gäller i domstol.
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Låt honom får sitt fadreskapstest... DEt lär ju ändå visa honom att han är pappa. Förstår att det är jobbigt.
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Usch. Att det finns så jäkla knasiga människor.

Låt honom få sitt faderskapstest så kan han inte tjafsa om det iallafall. Eller varför inte låta den nuvarande mannen adoptera äldste sonen ?

Säger detsamma, tröstkramar :bow:
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Skickar massor av tröstkramar!! Förstår inte att såna puckade människor får hållas....när det gäller att jävlas och irritera andra kan man tydligen hålla på och processa hur länge som helst...har en liknande situation här fast då är det svärföräldrarna som drar sina barn inför tinget...bara för att bråka....stå på dig bara, han kommer ingenstans med dessa anklagelser och skulle det bli ett faderskapstest så vet du ju redan resultatet...hans trovärdighet sjunker ju sedan i botten....:)
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Han är nog ute efter att bli avskriven som far - tror det är underhållet som spökar, eller så är det bara för att jävlas.

Jag kommer bestrida hans yrkande men gör gärna en blodundersökning om rätten kommer fram till det. Det räcker att titta på barnet så ser man att det är hans, dessutom finns inga andra möjliga fäder.

Maken skulle gärna adoptera barnet. Problemet är att det måste godkännas av fadern och det har knappast varit aktuellt att få ett godkännande för det av något som slagits med näbbar och klor för att få umgänge.
Inget fel i det egentligen, att slåss för umgänge alltså, men i det här fallet känns det mer som det varit för att bråka, mindre för att han varit så intresserad av barnet. I början var det väldigt tydligt att det var vårdnaden som var det viktiga, inte umgänget. Alltså var det makten han ville åt, inte att träffa sitt barn...
Sen när han insåg att delad vårdnad var helt kört började han bråka om umgänge istället.
Nu är det kört - då blir det faderskapet...
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Dum fråga men om han först blir avskriven som far... då kan han väl inte ö h t motsäga sig en adoption?
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Man kan inte bli avskriven som far bara för att man vill det!

Det måste till en dna-undersökning som visar att han inte är far för att detta ska vara möjligt.
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Man kan inte bli avskriven som far bara för att man vill det!

Det måste till en dna-undersökning som visar att han inte är far för att detta ska vara möjligt.
Mmm, och om jag hade trott att det var en annan pappa hade jag gjort något åt det för länge sen för att slippa strida med den här dårpippin...
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Men om det är underhållet som spökar, då kanske han inte är helt ovillig längre till adoption?
*håller tummarna*
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Jag förstår det.

Vill din make adoptera barnet kan han faktiskt få göra det mot faderns vilja. Man lämnar in en ansökan till tingsrätten, som ger i uppdrag till familjerätten att utreda om det är barnets bästa att att bli adopterad och lämnar förslag till beslut, och därefter fattar tingsrätten beslut.
 
Sv: Lägre än Glocalnet

*KL*
Vad har pojken själv att säga om en adoption?
Jag frågade honom inför jul vad han önskade sig mest av allt.
"Att pappa får adoptera mig" fick jag till svar sen fick han tårar i ögonen. Saker var inte det första han tänkte på när han fick den frågan.
 
Sv: Lägre än Glocalnet

En följdfråga ang faderskapstest:
Vart vänder man sig för att göra sådana, hur går det till?
// Smirk
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Man gör det i samband med faderskapsbekräftelsen om föräldrarna inte är folkbokförda på samma adress och någon av föräldrarna önskar det alternativt att utredaren gör den bedömningen.

Skulle man efter att faderskapsbekräftelsen är registrerad känna sig tveksam till om det var rätt kontaktar man familjerätten i den kommun där barnet är folkbokfört och berättar varför man är tveksam. Då görs en utredning som beslutar om test ska tas eller inte.

Man kan även beställa och betala ett själv. Vill man att det ska leda till ändring låter man Rättsmedicinalverket göra testet. Det är enda labbet idag som godkänns av domstolar. Det kostar drygt 10 000:- för test på mamma, pappa och barn. Vill man testa fler kostar det mer.
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Jag frågade honom inför jul vad han önskade sig mest av allt.
"Att pappa får adoptera mig" fick jag till svar sen fick han tårar i ögonen. Saker var inte det första han tänkte på när han fick den frågan.

Då tycker jag att du ska kämpa med näbbar och klor för att få till en adoption.
Det måste ha varit underbart för din nuvarande man att höra dom orden.
 
Sv: Lägre än Glocalnet

Jag frågade honom inför jul vad han önskade sig mest av allt.
"Att pappa får adoptera mig" fick jag till svar sen fick han tårar i ögonen. Saker var inte det första han tänkte på när han fick den frågan.

Då tycker jag allvarligt att du ska fundera på det som Görel skrev- hon verkar veta vad hon pratar om! Ansök!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är en lång historia men ska försöka göra den kort.. Jag blev oplanerat gravid med min kk i februari förra året. Födde en frisk...
35 36 37
Svar
737
· Visningar
105 693
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 395
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag separerade från maken i maj efter 9årigt förhållande. Det har varit kaos minst sagt men lugnat sig. Vi har dålig kontakt med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: Mirre
·
  • Låst
Övr. Barn Ny här så jag kanske postar tråden fel. Men den är flyttbar om någon vill flytta den. Det har nu gått 2 år sen jag senast träffade...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
186 163
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp