Läkare med huvudsjal?

En liten aning trött blir jag på denna återkommande diskussion om ansiktstäckande slöja.
De är EXTREMT ovanligt i vårt land att täcka ansiktet. Någonstans. Med andra ord blir diskussionen rätt onödig. Snudd på larvig.

Inom vården vågar jag slå vad om ganska mycket att ingen har träffat personal som har ansiktet täckt av sjal.

Täckt av munskydd är skapligt vanligt och jag har hittills inte hört någon enda som förfasat sig över det. ;)

Att täcka huvudet - det gör ju även ungdomar. Alla de som bär mössa eller keps inomhus. Jag har aldrig hört någon nämna förtyck i det sammanhanget. Ohyfs däremot muttras det om emellanåt, speciellt bland äldre.
Å andra sidan förfasade sig redan de gamla grekerna över "dagens ungdom".
Jag är böjd att hålla med. Framförallt tycker jag att burka oftast får en alldeles för framträdande roll i diskussionen. Som om burka användes i parti och minut i Sverige. Eftersom jag bor i Göteborg ser jag niqab med jämna mellanrum och jag reagerar starkt på det men burka, aldrig. Förmodligen är det ungefär 99 proc av befolkningen här som liksom jag aldrig sett burka.
 
Jag pratade i mitt inlägg inte om vad de tydligen gör nu, utan vad en släkting till mig gjorde när hon var vårdbiträde på 60-talet. Vilket definitivt inte var att ge medicin och lägga om sår, och tur är nog det.

Men varför ska de som arbetar som vårdbiträden inte hålla på med vård som de gör nu? Och de som motsvarar hygientekniker städa/tvätta?
 
Men varför ska de som arbetar som vårdbiträden inte hålla på med vård som de gör nu? Och de som motsvarar hygientekniker städa/tvätta?
Jag sitter inte i landstinget så fråga inte mig. Jag baserar mina inlägg på vad media skrivit om att landstingen vill "införa vårdbiträden igen", på vad pressen skriver att landstingspolitikerna vill att dessa ska göra och på att detta stämmer väl överens med vad släkting gjorde som vårdbiträde, på 60-talet (tänk random gymnasieungdom på sommarjobb) Är öppen för att yrket kan ha ändrat sig sedan 60-talet och att det är det de menar med -igen.
 
Min nuvarande tandläkare (privat) är toppen :) Med henne räckte det att jag sa till en gång och hon är noga med att säga till sköterskorna också. Hon är noga med allt :love: Tidigare däremot på folktandvården :meh::turd:

Kanske är skillnaden att det inte hörs på mitt eget tal och att jag inte talar med tecken själv? Folk tar förgivet att en person yngre än pensionsåldern hör och bryr sig inte. Många, både inom vården men även privat blir förvånade att jag har apparater på båda öronen trots att jag har sagt att jag är gravt hörselskadad. Som om jag hade hört dem alls utan då eller? Privat har jag full förståelse för folk överdriver ofta sina besvär (säger att de inte hör något alls när de är förkylda eller att de är blinda när de behöver läsglasögon) och jag anser såklart inte att folk ska veta vad som räknas som grav hörselskada men inom vården? Jag har haft audionomer som sitter och pratar med ryggen emot mig eller när apparaterna är urtagna för att de ska greja med dem :cautious: Då kan man verkligen börja undra.

Kanske har jag haft otur eller kanske beror det på den enorma mängd vård jag varit tvungen att få.
Jag talar ovanligt bra jag också, folk tar lätt givet att man hör bra när man pratar bra - vi verkar ha samma erfarenheter :D Men jag kan teckenspråk också, vilket är en fördel när man vet att det ska hända viktiga saker och man kan beställa tolk så att man slipper anstränga sig :love:

Gud jag känner igen det där med audionomer :rofl: och de vet faktiskt exakt hur dåligt man hör! :rofl:
 
Min nuvarande tandläkare (privat) är toppen :) Med henne räckte det att jag sa till en gång och hon är noga med att säga till sköterskorna också. Hon är noga med allt :love: Tidigare däremot på folktandvården :meh::turd:

Kanske är skillnaden att det inte hörs på mitt eget tal och att jag inte talar med tecken själv? Folk tar förgivet att en person yngre än pensionsåldern hör och bryr sig inte. Många, både inom vården men även privat blir förvånade att jag har apparater på båda öronen trots att jag har sagt att jag är gravt hörselskadad. Som om jag hade hört dem alls utan då eller? Privat har jag full förståelse för folk överdriver ofta sina besvär (säger att de inte hör något alls när de är förkylda eller att de är blinda när de behöver läsglasögon) och jag anser såklart inte att folk ska veta vad som räknas som grav hörselskada men inom vården? Jag har haft audionomer som sitter och pratar med ryggen emot mig eller när apparaterna är urtagna för att de ska greja med dem :cautious: Då kan man verkligen börja undra.

Kanske har jag haft otur eller kanske beror det på den enorma mängd vård jag varit tvungen att få.
Jag talar ovanligt bra jag också, folk tar lätt givet att man hör bra när man pratar bra - vi verkar ha samma erfarenheter :D Men jag kan teckenspråk också, vilket är en fördel när man vet att det ska hända viktiga saker och man kan beställa tolk så att man slipper anstränga sig :love:

Gud jag känner igen det där med audionomer :rofl: och de vet faktiskt exakt hur dåligt man hör! :rofl:
Men vad är det för audionomer ni har träffat?

Mvh audionomen
 
Jag talar ovanligt bra jag också, folk tar lätt givet att man hör bra när man pratar bra - vi verkar ha samma erfarenheter :D Men jag kan teckenspråk också, vilket är en fördel när man vet att det ska hända viktiga saker och man kan beställa tolk så att man slipper anstränga sig :love:

Gud jag känner igen det där med audionomer :rofl: och de vet faktiskt exakt hur dåligt man hör! :rofl:
Ja talar man bra så hör man bra. Det är den allmänna uppfattningen. Ingen som jag inte har sagt det till vet om att jag har apparater och de allra flesta om inte alla blir förvånade. Men sedan levde jag mina första 24 år utan apparater också och lärde mig att läsa på läpparna. Hörseln var visserligen inte lika dålig då men nog skulle jag behövt apparater tidigare. Iallafall 20 år tidigare för det är då jag minns att problem uppstod och jag blev kallad både det ena och det andra för att jag frågade va? hela tiden.
När hörseln fallerade så enormt att jag hade behövt teckenspråk (tidigare hade jag alltså inte någon grav hörselskada utan kunde i ett tyst rum föra en konversation med någon som satt mitt emot mig) var min kropp redan så trasig att jag inte kunde lära mig teckna. Mina händer fixade helt enkelt inte det så det blev aldrig av. Jag kunde tecken som stöd sedan tidigare jobb men det har jag nog glömt alltihop nu.

Visst är det fascinerande :laugh:
 
Men vad är det för audionomer ni har träffat?

Mvh audionomen
De flesta är bra, jag lovar :angel: Jag tror att de glömmer sig och börjar prata på. Det har hänt också att de börjar prata när man fortfarande har i en hörapparat, men jag behöver båda för att höra ordentligt.
 
Ja talar man bra så hör man bra. Det är den allmänna uppfattningen. Ingen som jag inte har sagt det till vet om att jag har apparater och de allra flesta om inte alla blir förvånade. Men sedan levde jag mina första 24 år utan apparater också och lärde mig att läsa på läpparna. Hörseln var visserligen inte lika dålig då men nog skulle jag behövt apparater tidigare. Iallafall 20 år tidigare för det är då jag minns att problem uppstod och jag blev kallad både det ena och det andra för att jag frågade va? hela tiden.
När hörseln fallerade så enormt att jag hade behövt teckenspråk (tidigare hade jag alltså inte någon grav hörselskada utan kunde i ett tyst rum föra en konversation med någon som satt mitt emot mig) var min kropp redan så trasig att jag inte kunde lära mig teckna. Mina händer fixade helt enkelt inte det så det blev aldrig av. Jag kunde tecken som stöd sedan tidigare jobb men det har jag nog glömt alltihop nu.

Visst är det fascinerande :laugh:
Skickat PM för att inte ta över tråden :up:
 
Men nu pratas det om att "införa dem igen", så uppenbarligen funderar landstingen över någon slags förändring på området.

De kanske faktiskt menar att de då inte ska göra i stort sett samma uppgifter som undersköterskor, utan mer den typ av uppgifter som de utförde under 60-talet.

http://sjukskoterskekarriar.se/artikel/ska-vardbitraden-inforas/


https://www.allehanda.se/artikel/op...dbitraden-igen-och-ge-unga-och-nyanlanda-jobb
På sjukhuset här har de redan börjat att införa nya tjänster (minns inte vad de kallar dem) som ska avlasta undersköterskorna med sådant som inte är direkt medicinskt, tex mat och sådant.
 
Jag är böjd att hålla med. Framförallt tycker jag att burka oftast får en alldeles för framträdande roll i diskussionen. Som om burka användes i parti och minut i Sverige. Eftersom jag bor i Göteborg ser jag niqab med jämna mellanrum och jag reagerar starkt på det men burka, aldrig. Förmodligen är det ungefär 99 proc av befolkningen här som liksom jag aldrig sett burka.
Jag har sett burka EN gång i mitt liv. På en pendeltågsstation. Två kvinnor.
Och ändå så vistas jag dagligen bland invandrare.

Niqab vet jag inte ens om jag sett nån gång?
 
Jag har sett burka EN gång i mitt liv. På en pendeltågsstation. Två kvinnor.
Och ändå så vistas jag dagligen bland invandrare.

Niqab vet jag inte ens om jag sett nån gång?

Fetad text - är inte det självklart? Fast vänta nu...det vet man ju inte med säkerhet? Vilket just är vad som skrämmer oss.

Jag ser dagligen niqabklädda. Burka inte lika ofta men om jag skulle säga att jag ser det en gång i månaden så är det inte överdrivet.

Här ser man skillnaden på vad som är vad. Det understa, chador ser jag också ofta.

https://www.bbc.co.uk/newsround/24118241
 
Är det inte alltid kvinnor som bär dessa plagg? Men jag kanske har missuppfattat, det kanske var antalet som var poängen.

Jo. Men jag förstår inte avsikten med ditt inlägg. Varför skulle vi inte veta att det var kvinnor och varför skulle det "skrämma oss"? (Vilka är "oss"? :confused:)
 
Jag har sett burka EN gång i mitt liv. På en pendeltågsstation. Två kvinnor.
Och ändå så vistas jag dagligen bland invandrare.

Niqab vet jag inte ens om jag sett nån gång?

Niquab såg jag i måndags när jag skjutsade min son till skolan. Burka - aldrig sett.
 
Är det inte alltid kvinnor som bär dessa plagg? Men jag kanske har missuppfattat, det kanske var antalet som var poängen.
Njaej, jag tror hon menar det här kanske. Men det verkar ju extremt osannolikt.

https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/488158/SAS-commandos-burkas-raid-Isis-HQ

Det sägs att brittiska elitmilitärer gjorde en attack på ISIS högkvarteret i burka (ingen aning om de gjorde det)

ELITE troopers disguised in full-length burkas launched a daring attack on Islamic State headquarters, the Daily Star Sunday can reveal.
 
Jösses så långtgående slutsatser det dras av mitt inlägg.
Om jag skriver att jag i mitt liv sett 2 (två) personer i burka. Blir jag tydligare då?
Det beror nog på var man bor. När jag bodde i Uppsala såg jag folk i både niqab och burka ibland. Förra hunden tittade väldigt skumt på två kvinnor i burka. Jättekonstigt inte se ögonen tyckte hon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Lyan
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp