Läkningstid på böld/knöl?

Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Tacksamhetsskuld finns inte mellan vänner.

Och du, ta tag i din panikångest. Den ska väl inte behöva styra ditt liv? Livet har så enormt mycket att ge så varför tillåta att en sak som går att behandla, som går att göra något åt, begränsar en?

Jag har inga vänner. :( Det finns en person som alltid är så vänlig och generös mot mig så hon har nästan lyckats krypa igenom mitt skal trots att jag alltid håller folk på en armlängds avstånd. Men jag undrar om hon inte gör som hon gör för att hon tycker synd om mig. Jag vill inte att någon ska tycka synd om mig.

Jag har verkligen tagit tag i panikångesten men kan inte trolla bort den helt. Jag har haft det till och från sedan 13 års ålder. Senaste återfallet blev väldigt långt, över 10, då jag inte klarade av att jobba eller åka hemifrån själv. Psykvårdens behandlingar fungerade inte på mig och de var i princip beredda att förtidspensionera mig. Jag gav aldrig upp utan hittade metoder som fungerade för mig. Idag jobbar jag heltid och har en fungerande vardag, vilket såg ut som en omöjlighet för några år sedan. Jag har faktiskt ett förvånansvärt bra liv idag med tanke på utgångsläget, men det finns situationer, som denna, då jag bara havererar. Jag kan inte få det att fungera huxflux. Jag har välbeprövade och fungerande tekniker mot ångesten men jag tror det helt enkelt blir för mycket här.

Det är ju inte så att jag är självmordsbenägen, jag har ett bra liv och har t.o.m. kul ibland, men samtidigt är det också mycket som är jobbigt så jag är inte helt angelägen om att klamra mig fast vid livet heller.

Det är för övrigt en liten prick mitt i bölden, som en liten sårskorpa ungefär. Det är inget insektsbett och kliar inte. Men det ser ut som om det skulle vara ett insektsbett.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag har svimmat rätt många gånger, flera gånger som barn och ett par gånger som vuxen. Det är lika obehagligt nästan varje gång. Så jag vet hur det känns.

Min tid för mammografi var i förra veckan så det har redan passerat.

Skulle jag behöva hjälp under en behandling så är det inte bara hemma. Jag behöver någon som kan skjutsa mig till sjukhus och som följer med hela vägen. Det blir nog svårt att få. När jag bröt benet för 15 år sedan fick jag klara mig bäst jag ville. Hade inte några i min bekantskapskrets handlat mat åt mig hade jag fått svälta eftersom jag inte klarade av att handla mat själv då jag gick på kryckor.

Men du hade haft rätt till hemtjänst när du bröt benet. Du hade också haft rätt att få hjälp till vården av hemtjänsten om du skulle behöva det. Tyvärr är informationen om hemtjänstens tjänster väldigt dålig. Jag fick inte veta att jag hade rätt till hemtjänst förren 7 år efter olyckan och jag hade haft rätt till hemtjänst ifrån första dagen. Vi hade hankat oss fram bäst det gick och så ska det ju inte behöva vara. I mitt fall så fick mina barn göra väldigt mycket här hemma och jag körde slut på mig själv mer än vad jag hade behövt göra.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag frågade om hemtjänst men fick till svar att eftersom handikappet beräknades gå över inom ett halvår så var jag inte berättigad.

Det kanske var en lögn eller så har reglerna ändrats för jag vet en person som fick hemtjänst då h*n blivit opererad och var i mycket dåligt skick ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag har inga vänner. :( Det finns en person som alltid är så vänlig och generös mot mig så hon har nästan lyckats krypa igenom mitt skal trots att jag alltid håller folk på en armlängds avstånd. Men jag undrar om hon inte gör som hon gör för att hon tycker synd om mig. Jag vill inte att någon ska tycka synd om mig.

Jag har verkligen tagit tag i panikångesten men kan inte trolla bort den helt. Jag har haft det till och från sedan 13 års ålder. Senaste återfallet blev väldigt långt, över 10, då jag inte klarade av att jobba eller åka hemifrån själv. Psykvårdens behandlingar fungerade inte på mig och de var i princip beredda att förtidspensionera mig. Jag gav aldrig upp utan hittade metoder som fungerade för mig. Idag jobbar jag heltid och har en fungerande vardag, vilket såg ut som en omöjlighet för några år sedan. Jag har faktiskt ett förvånansvärt bra liv idag med tanke på utgångsläget, men det finns situationer, som denna, då jag bara havererar. Jag kan inte få det att fungera huxflux. Jag har välbeprövade och fungerande tekniker mot ångesten men jag tror det helt enkelt blir för mycket här.

Det är ju inte så att jag är självmordsbenägen, jag har ett bra liv och har t.o.m. kul ibland, men samtidigt är det också mycket som är jobbigt så jag är inte helt angelägen om att klamra mig fast vid livet heller.

Det är för övrigt en liten prick mitt i bölden, som en liten sårskorpa ungefär. Det är inget insektsbett och kliar inte. Men det ser ut som om det skulle vara ett insektsbett.

När jag var frisk så hade jag en person som jag hade kallat för min vän sedan jag var sju år. Sedan hade jag många vänner som visade sig inte vara mina vänner alls. När jag skadade mig så försvann de en efter en eftersom jag inte kunde göra saker åt dem längre. Min äldsta vän svek mig på det värsta sättet en vän kan svika och jag insåg i efterhand att trots att vi då hade varit vänner i 28 år så kände hon mig inte alls.
Nu när jag har slutat försöka få vänner, när jag inte längre rent fysiskt orkar hålla skenet uppe så har jag fått vänner. Jag tror att det skapar en väldig osäkerhet hos människor när man inte släpper in dem. Kanske var det därför som jag bara hade vänner som utnyttjade mig för jag kunde inte skapa några hållbara band? En vänskap går ju åt två håll och om den ena parten inte släpper in den andra så kan ju inga vänskapsband vävas.

Varför tror du att den här personen bara tycker synd om dig? Även om du nu tror att hon tycker synd om dig så gör ett försök. Ta en fika eller bara prata lite när ni möts. Kanske är det inte alls så att hon tycker synd om dig utan att hon tycker att du verkar vara en trevlig person som hon vill lära känna? Du har ju inget att förlora men kanske vinner du en vän.

Jag får be om ursäkt om det lät som om jag tyckte att det är en baggis att bli av med panikångesten för det var inte alls så jag menade men jag tycker inte att du ska ge dig. Sök igen och säg ifrån att du faktiskt inte vill dra omkring på det där mer nu. Nu får de faktiskt hjälpa dig att bli av med det. Du är ju helt fantastisk som jobbar heltid! Det är verkligen inte illa. Det ska du verkligen vara stolt över.

På tal om mammografin så var jag ordentligt nervös inför att göra den då jag har så fruktansvärt ont i kroppen och jag hade hört sådana hemska historier om hur de klämde ihop brösten. Jag förklarade för dem på mammografin att jag har så ont och sa mina diagnoser och hon var så försiktig så det var helt uthärdligt och då ska du veta att jag har så ont och är så smärtkänslig att jag inte vill att någon rör vid mig alls eftersom det gör ont. Det är inte alls så att de måste klämma ihop allt vad de har utan det räcker med ganska lite. Om du ringer till dem och förklarar att du har panikångest så kan du få en lite längre tid och förklarar du ordentligt för den som ska göra det så är hon säkert mer försiktig. Det är inte så att det är försent att göra mammografin nu utan den går att göra när som. Det är bara att ringa dit och förklara som det är.

Jag tycker absolut att det låter som om du behöver antibiotika för bölden.

Förresten så är jag gärna din vän om du vill. Du är så välkommen att skicka ett pm så kan du få min mail eller facebook :)
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag frågade om hemtjänst men fick till svar att eftersom handikappet beräknades gå över inom ett halvår så var jag inte berättigad.

Det kanske var en lögn eller så har reglerna ändrats för jag vet en person som fick hemtjänst då h*n blivit opererad och var i mycket dåligt skick ett tag.

Ja det är ju möjligt att reglerna har ändrats men jag tycker att det låter märkligt om det var så förut. Hur menar de att man ska kunna klara sig då om man blir svårt sjuk och är ensam? Äta tapeter eller? Det spelar ju ingen roll just nu om man är frisk om ett halvår för man behöver ju hjälpen just nu. Sedan kan jag förstå om man bara får t.ex. handling och städ och inget extra som social tid eller så men att inte få någon hjälp alls är ju bara så fruktansvärt fel. Fy vad arg man blir på endel människor :mad: Ibland undrar jag om de tror att det är deras egna pengar som de ska ta utav.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Varför tror du att den här personen bara tycker synd om dig? Även om du nu tror att hon tycker synd om dig så gör ett försök. Ta en fika eller bara prata lite när ni möts. Kanske är det inte alls så att hon tycker synd om dig utan att hon tycker att du verkar vara en trevlig person som hon vill lära känna? Du har ju inget att förlora men kanske vinner du en vän.

Vi träffas på jobbet och pratar men har även träffats på fritiden. Jag var hos henne på midsommarafton och jag har även ridit hästen hon hade. Nu har hon bjudit över mig på julafton. När hon var ledsen för ett tag sen fick hon en kram av mig, trots att jag aldrig någonsin brukar göra så.

Trots att hon hela tiden ställer upp och ställer upp så skulle jag ändå ha svårt att be henne om något. Hon har det rätt tufft just nu.

Men rent generellt så har det här med att jag håller folk på avstånd blivit värre med åren. Jag orkar inte med fler svek, skitsnack eller att bli behandlad som ett gulligt husdjur som man kan gulla med men vars åsikter inte räknas alls, och därför kan köras över.

Ja det är ju möjligt att reglerna har ändrats men jag tycker att det låter märkligt om det var så förut. Hur menar de att man ska kunna klara sig då om man blir svårt sjuk och är ensam? Äta tapeter eller? Det spelar ju ingen roll just nu om man är frisk om ett halvår för man behöver ju hjälpen just nu. Sedan kan jag förstå om man bara får t.ex. handling och städ och inget extra som social tid eller så men att inte få någon hjälp alls är ju bara så fruktansvärt fel. Fy vad arg man blir på endel människor :mad: Ibland undrar jag om de tror att det är deras egna pengar som de ska ta utav.

Jag tyckte också det var konstigt och det var på vippen att jag hade gått till pressen med det, men det blev inte av.
 
Senast ändrad:
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Blir ledsen när jag läser din tråd, tycker inte du ska behöva ha det som du har det. Kanske det här kan vara en öppning för att hjälpa dig vidare med dina fobier och att kunna ta emot och be om hjälp. Jag skulle gärna se att du får somna in med en god väns hand i din om många många år, och inte ensam och i smärta och alldeles för tidigt. Att din kanske-vän ska visa sig vara en riktig vän och att det kan öppna sig flera vänskaper.

KBT kanske inte är rätt väg för dig men det betyder inte att det inte finns någon väg.
Håll ut!
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Usch, nu blev jag gråtig...

Jag har egentligen redan verktygen jag behöver för att hantera min ångest men det tar tid att bli bättre. Jag tar kontinuerligt steg utanför komfortzonen och utökar hela tiden. Det finns tyvärr ingen quick fix för att bli helt frisk på kort tid/på en gång.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Att svimma är inte så farligt, det värsta är om man ramlar och gör illa sig (vilket jag aldrig gjort, tackochlov).

När jag svimmar, när jag ska ta blodprov, så blir jag så dålig att jag inte får åka hem från sjukhuset. Jag spyr och spyr och spyr tills jag börjar spy galla. Jag kan inte resa mig, jag vet inte vart jag är. Jag måste få dropp för att jag inte kan behålla något etc. Får stanna kvar hela dagen på sjukan när jag ska ta prov. Så visst kan det vara vidrigt att svimma.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Fast när det väl ställer sig på sin spets tror jag att överlevnadsinstinkten kickar in. Jag tror inte att man självmant lägger sig och dör "bara sådär"...

Det gör den, jag har suttit där men tog mig igenom det med resonemanget:
vad händer om jag inte gör det? Då dör du snart var svaret. Så hur jag än gjorde så skulle jag ju dö (min tanke).
Så jag gjorde allt det där som jag trodde jag verkligen hellre skulle dö än göra för att överleva, och just då hade jag faktiskt knappt ingenting att faktiskt leva för.

Det kanske inte är så för alla men för mig var det så.

Ts: gå till läkaren !
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag förstår att du inte vill bli utnyttjad på något sätt. Det förstår jag absolut för det vill ju ingen. Jag tycker ändå att du ska låta den här bekantskapen eller vad du vill kalla det för spira i lugn och ro. Varken du eller hon behöver ju skynda på en ev. vänskapen eller göra den till något den inte är utan låt den vara precis som den är. När du beskriver eran relation så tycker jag att det låter som om ni faktiskt är på god väg att bli vänner och oavsett om du håller med mig eller inte så hoppas jag att du kan släppa detta att hon är ute efter något eller att hon kommer svika dig. Vissa människor är faktiskt inte ute efter något eller kommer göra något dumt utan de finns bara där :)

Sedan har jag insett att det är helt okej att säga nej till en vän. En vän slutar inte vara ens vän bara för att man inte håller med i allt eller för att man inte ställer upp på allt alltid. Det är okej att säga nej om man inte vill och det gäller båda parter. Det är lätt då att bli besviken och tänka att den personen ändå inte var ens vän bara för att man är så van vid att bli sviken men då får man tänka om och inse att människor ska ju inte behöva ändra sina liv hur som helst för att man själv råkade ha det behovet. Visst önskar man att ens kompisar ska ställa upp på en jämt men man kan inte kräva det. Varken av sig själv eller av någon annan. Det måste vara okej att säga nej i alla relationer.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Det måste vara okej att säga nej i alla relationer.

Absolut. Däremot vill jag att man håller det man lovar eller åtminstone berättar för mig varför det inte blev som man sagt. Saker kan ju skita sig. Sånt fattar jag. Däremot vill jag inte höra "Jag ringer dig ikväll" när det egentligen betyder "Jag kommer aldrig att höra av mig mer". Tyvärr har jag upplevt det. Jag hade det jobbigt men hon hörde aldrig av sig mer. :cry: Jag förstår inte varför.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Usch, nu blev jag gråtig...

Jag har egentligen redan verktygen jag behöver för att hantera min ångest men det tar tid att bli bättre. Jag tar kontinuerligt steg utanför komfortzonen och utökar hela tiden. Det finns tyvärr ingen quick fix för att bli helt frisk på kort tid/på en gång.

Gråt på du, det klarar vi :love:
Det finns ingen quick fix men det finns en slow fix. Och livet är långt, för de flesta, om man nu bara inte låter bli att söka vård för ett symtom som skulle kunna vara en allvarlig sjukdom, t ex...

Klappa dig själv snällt på kinden nu och säg till dig själv: det blir bättre.
En stor kram från mig.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Såna människor har jag också varit med om :(
Varför inte bara säga att dom inte vill vara vän med en, istället för att börja undvika en.
Du vet att jag finns här, det har jag sagt tidigare och jag menar det :)
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Absolut. Däremot vill jag att man håller det man lovar eller åtminstone berättar för mig varför det inte blev som man sagt. Saker kan ju skita sig. Sånt fattar jag. Däremot vill jag inte höra "Jag ringer dig ikväll" när det egentligen betyder "Jag kommer aldrig att höra av mig mer". Tyvärr har jag upplevt det. Jag hade det jobbigt men hon hörde aldrig av sig mer. :cry: Jag förstår inte varför.

Ja det är ju självklart att man håller det man lovar! Det där jiddret med att "vi hörs ikväll" när de inte har en tanke på det sedan är enbart störande.

Det jag menar är mer att om man frågar någon om något, t.ex. en tjänst så blir man lätt besviken om man får ett nej och det får man givetvis bli men man behöver ju inte tänka att den personen inte är ens vän bara för att hen sa nej. Vi är ju en produkt av alla våra tidigare erfarenheter. Både av lycka, svek och besvikelser och självklart har de format oss till dem vi är. Det är ju där panikångest kommer in också. Vissa saker triggar ju igång panikångesten mer än andra. Har man t.ex. blivit utsatt för många svek så kan ett enkelt nej göra att man blir så besviken att man inte längre ser någon vänskap där och det är ju synd för det kanske finns en enormt bra vänskap hos den människan trots nejet. Däremot som du skriver om människor som sprider falskhet omkring sig, där finns det ju ingen äkta vänskap att hitta. Sådana människor klarar man sig utan.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

kl.

Usch, fy fan vad rädd jag är. Storgråter. Tog kontakt med sjukvårdsrådgivningen som tyckte jag skulle åka in till akuten. Jag vet inte vem jag ska fråga om hjälp. Jag klarar inte att åka till en främmande stad själv. Jag hade hellre åkt till grannkommunen där jag bodde förr och där jag jobbar.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Om du skriver ut vilka kommuner det gäller kanske någon bukefalist kan ställa upp och vara ditt stöd!
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag ringde till henne jag nämnde ovan, hon är sjukvårdskunnig och trodde inte det var så akut att jag måste åka in en lördag kväll och få vänta flera timmar och dessutom se saker under tiden som jag inte tål att se. Under samtalet så kom också en teori fram om att bölden kanske uppstått för att jag red utan sport-bh i tisdags, dagen innan den uppstod. Jag har ju alltid haft en "blipp" i huden just där, så den kan ju ha blivit irriterad av skavet. Jag är heller inte allmänpåverkad med feber eller så.

*är lite lugnare men rödgråten*

Har det inte blivit bättre till måndag får jag väl gå till lättakuten.
 
Senast ändrad:
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag tror att det är bra att någon tittar på knölen. Nu vet jag inte var du bor alls, men jag skulle tro att du någonstans har en distriktsköterskemottagning du kan ringa till för att få tid till redan typ i morgon, lättakuten kan tendera vara mer befolkad en måndagmorgon tänker jag. Kolla upp det!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 121
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp