Bukefalos 28 år!

Läkningstid på böld/knöl?

Sv: Läkningstid på böld/knöl?

kl.

Jag bor i Norrtälje kommun, men är mer bekant med Österåker.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Till TS, Ja skriv ut var i landet du bor så tror jag att någon härifrån hjälper. Är det i mina trakter och du inte har annan hjälp kommer jag, jag bor i Mälardalen om det kan vara någon hjälp för dig. Lycka till
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

kl.

Igår fick jag rådet att sätta en kompress med alsolsprit över knölen/bölden men jag har inte märkt någon förbättring. I natt sov jag på rygg för att det gjorde ont.

Jag hörde av mig till C (som är den jag litar mest på) och hon skulle höra av sig efter kursen hon skulle ha idag. Den slutade för 2½ timme sedan men jag har inte hört något. Igår sa hon att hon kunde komma förbi och ta sig en titt på bölden/knölen.

Jag känner mig väldigt osäker på vart jag ska vända mig, om det är akutmottagningen eller om jag ska försöka få en tid på lättakuten i morgon. I nuläget får jag röra mig ganska försiktigt, annars kan det smärta till rätt rejält. Raska promenader, löpträning och ridning får jag lägga på hyllan tills det här har löst sig.

Det känns så jävla eländigt att både ha mina problem med ångest och fobi och samtidigt dessutom vara så ensam och beroende av att klara allt själv :(
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Har du feber? Är det mer eller mindre ont och svullet jämfört med igår? Jag tycker du kan slå en signal till sjukvårdsupplysningen igen. Finns det en jouröppen vårdcentral där du bor?
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Nej, jag har inte feber. Det har jag aldrig haft i vuxen ålder faktiskt.

Det är ungefär lika svullet och rött. Lite mer ont, ffa om jag rör mig. Det finns en husläkarjour som tar emot folk med infektioner. Det är vad som står på hemsidan i alla fall. I annat fall är det akutmottagningen.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Gamla lasarettet i Norrtälje har akutmottagning som är öppet till 20.00 i kväll.
För Österåker gäller (saxat) Vid akut sjukdom när vårdcentralen är stängd hänvisas till husläkarjouren Åkersberga, Hackstavägen 22. Alceahuset. Telnr 08-54060890.
Ring!! Det är säkert inte cancer, för det brukar väl inte göra ont, men du ska inte behöva ha så ont som du har. Har du någon möjlighet att komma till Brommaakuten, kommer jag och håller dig i handen!
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Det är uthärdligt när jag sitter still men kan hugga till då jag rör mig. Jag skulle ju kunna ta ett par alvedon men så länge jag är still känns det inte helt nödvändigt. C ringde. Hon hade glömt att ringa tidigare, men jag misstänkte det då hon har rätt mycket i sitt eget liv att ta hand om. Jag åker som vanligt till jobbet i morgon och hon kommer förbi och tittar. Jag tror förvisso inte att hon kan göra så mycket men hon misstänker att det är någon typ av finne eller något sådant som har växt inåt. Kan behöva punkteras. :yuck: Men i morgon har jag möjlighet att gå till den mottagningen som jag brukar gå till så det är ett stressmoment mindre.

Tack för all hjälp.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

kl.

Nu har jag svaret på frågan jag hade i trådstarten. Det tog totalt 5 dagar från böldens uppkomst tills den var "fullmogen". Nu ska det kvarvarande såret läka och det beräknas ta runt 3-4 dagar innan det kan börja torka till.

Jag är så tacksam över hjälpen jag fått av C idag då hon agerat min privata sjuksköterska. Lugnt och proffsigt tog hon hand om eländet och hjälper mig att lägga om det även i morgon. :)
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Det var skönt att det inte verkar ha varit något allvarlig och att du har fått bra stöd och hjälp. Ta hand om dig nu och glöm inte att du är värd att ha det bra varje dag, inte bara idag.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

kl. Det har inte läkt än. Sedan i förrgår har jag en torrkompress men jag törs inte byta själv. Jag blev illamående igår då jag såg att det fortfarande inte blivit torrt i såret. Det syntes lite utanpå. Färgen på huden är fel sedan några dagar tillbaka (innan byte till torrkompress). Jag känner av såret emellanåt och törs inte röra mig så mycket. Det känns så jävla hopplöst.:cry: Nu är det 12 dagar sedan bölden togs bort.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag tycker att 12 dagar låter som en lång tid. Hur stor var bölden? Har det läkt såpass att det har förbättrats, eller är det fortfarande lika illa/värre? Jag tycker - som jag även skrev i din blogg - att du borde uppsöka läkare för en koll!
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Den var stor, förmodligen djup också. Jag har dock lite svårt att jämföra storleken med något då jag inte tittade på den på slutet. Det var en hel del var i den som delvis kunnat fås ur manuellt, resten har dragits ut med alsolspritskompresser, alltså från måndag förra veckan till onsdag den här veckan. Nu ömmar det till och från i bröstet så det ligger kanske något kvar där. Igår hade det geggat lite på den torra kompressen. Idag har jag inte ens vågat titta på den.

Det är ett rätt rejält problem för mig att åka till läkaren då jag misstänker att jag är tvungen att åka till närmaste stad (som jag ännu inte besökt de centrala delarna av för att utföra vardagliga ärenden), inte till den ort där jag känner mig hemma som ligger i grannkommunen. Om jag svimmar eller spyr kommer jag inte att vara kapabel att köra hem själv och då spelar det ingen roll vart jag åker. Jag är också rädd för att det ska dra igång min ångest till en nivå som jag inte klarar av att hantera. Just nu känns det bara som att jag nog inte har blivit ett dugg friskare under de här åren som jag trodde att jag lärt mig hantera ångesten :(
 
Senast ändrad:
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag FÖRSTÅR att det är ett jätteproblem för dig att ta dig till läkare :(!

MEN tänk om det blir någon slags inkapslad böld av det hela, i stället för att det läker rätt? Eller tänk om du åker på blodförgiftning (du skrev något om konstig/fel färg runt såret) eller någon otäck bakterieinfektion?

Varför kan inte C åka med dig och hjälpa dig? Finns det någon annan som du litar på som kan åka med?
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag kan åka med dig till doktorn om du vill, vi har stuga åt Norrtäljehållet och bor i Solna. Du kan väl skicka ett PM så kan vi prata mer via mail.
 
Sv: Läkningstid på böld/knöl?

Jag följa med också.

Köp sorbact-kompress till såret, det fastnar inte och "suger åt sig" bakterierna.

Är ledig imorgon em och på söndag. Annars slutar jag runt 13 varje dag som senast.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp