Lämna bort häst till inridning

A

Amica

Hejsan!
Vi har ett tre årigt arabsto som vi hade tänkt att lämna bort på inridning pg av tidsbrist.
Har ni förslag på nån bra?? Vi bor i Västergötland...

Vet en bra person, men jag vet inte riktigt om han tar emot hästar.... Tror dessutom att han bor i Skåne..

Om ni vet ngn bra.. Så hojta till!=)
 
Jag vill bara ge lite tips, va frågvisa, ställ krav och hälsa på er häst så ofta ni kan, för tyvärr så finns det människor som bara vill tjäna pengar och helt enkelt skiter i hur hästen mår.
Gråga gärna runt och hör om denna tränaren är bra, man måste vara vaksam för det är svårt att räta till en häst som blivet felinriden eller felhanterad vid så ung ålder, jag vill absolut inte skrämma er, men jag har varit med om det själv och vet nån som har liknande erfarenheter av dåliga tränare.
Oftas är de väldigt trevliga och hoppfulla i början, och lovar det bästa, men ha koll för så fort pengarna är inbetalda så kan det ändras.

Det finns jätte duktiga tränare och jag hoppas att det kommer gå bra för er och hästen, men glöm ej, det är du som känner hästen väl, du vet när hästen mår bra och du vet att hästen litar på dig.

Lycka till!!
 
Se bara till och få rätt person, gärna någon som är känd
för att verkligen lägger ner tid och arbete på hästen och som är seriös. Hör runt i stall i närheten av dig och kolla om det finns några rekommenderade. Rekommendationer känns
ju alltid tryggare, och i fall någon annan har lämnat sin häst till någon person och är nöjd.

Det finns många oseriösa som bara vill tjäna
pengar, men det går förstås att hitta seriösa också.

Skriv ut en annons på buke och kolla om det finns någon seriös, åk runt och titta ordentligt, be personen komma och kika på hästen, försök gärna hitta ett ställe i närheten så
ni kan åka och hälsa på ofta och även se hur personen arbetar med hästen..

Kika även i tidningar typ ridsport m.fl efter annonser som verkar seriösa.
 
Jag vet en tjej som bor nära oss här som rider in, hon är väldigt duktig o har kännt henne i flera år.

Örn Arnarsson har jag bara sett rida hästar på hingstutställningar, då blev jag såld.
Så som han red o hanterade de hästar som jag såg (visserligen under en kort stund) så blev jag mäkta imponerad.

Det är skam så som ni säger, att det finns de som endast är ute efter att tjäna pengar o inte tänker på hur hästarna mår!

Tack för råden iaf!
 
Det är skam så som ni säger, att det finns de som endast är ute efter att tjäna pengar o inte tänker på hur hästarna mår!

Vad menar Du? Att det är skamligt att någon kan påstå att vissa utbildare bara är ute efter pengar?
 
Alla inrdiare/utbildare är ju så klart inte ute efter att tjäna pengar på hästägare och inte lägga ner ett dugg på
att utveckla hästen, jag påstod inte det heller för den delen. Däremot så känner jag till flera stycken som tar
emot hästar för inridning, tillridning, utb.osv.. En del av dessa låter sedan hästen bara få stå inne och äta, och det
händer ingenting med dom alls..

Som hästägare vill man väl ändå lämna bort hästen till en
seriös tillridare/utbildare som lägger ner tid och arbete,
anpassar sig till hästen och som tar god hand om hästen?
 
Det är skamligt att det finns sådana som Endast vill tjäna pengar Utan att se till att hästen får den omsorg och den träning som ägaren betalar för. Inte skamligt att påstå det!
För inte lämnar du bort din häst för att sedan få tillbaka en häst som inte är jobbad?
Dels är det slöseri på pengar, sen är det synd om hästen!
Eller har jag fel?
 
well...vi finns ju... ) Bor I Kungsbacka söder om Gbg o tar emot alla sorters pållar... :) pm:a för mer info!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp