Bukefalos 28 år!

Lämna häst ute över natten..... Behöver hjälp nu.

Yozzo

Trådstartare
Min väninna står med ett stort problem just nu. Hon får inte in sin häst :( Hon har försökt att få in hästen sedan klockan 5 idag men nej, det går inte. Jag har precis varit där i 2 timmar och försökt hjälpa, men nej, vi får inte in honom. Vi har försökt att locka och pocka, tagit ut den andra hästen och försökt på så sätt att få in honom men nej. Vi kommer inom en 4 meters radie och så är det stopp. Han går iväg från oss och är totalt ointresserad. Vad gör man? Hon är småbarnsmamma och hennes sambo är bortrest så hon är ensam hemma med barnen, så hon har barnen som måste sova och de ska till dagmamman imorgon och hon har jobbet. Ska man bara lämna honom ute över natten ensam och så är det så med den saken? Hö finns det och täcke har hästen på sig, men det finns inget skydd i hagen. Jag vet att det är emot lagen att lämna hästen ute över natten, men vad gör man liksom? Han går ju inte att få in. Hon kan ju inte springa ute med hästen hela natten och försöka få in honom. Vad skulle ni göra i en sådan situation? Vad KAN man göra?
 
ta en longerlina eller liknande o få in hästen i ett hörn och rama in den.. det kan gå. annars låt den stå ute
 
Vet inte om det funkar nu när det är mörkt. Men många hästar är (mer eller mindre) rädda för slanor/linor etc som ligger på marken. Har fått in omöjliga hästar genom att skärma av hagen med hjälp av longerlinor som lagts ut på marken och skärmat av hästen från resten av hagen. På så sätt har det gått att mota hästen längre och längre in i ett hörn. Om hästen inte vågar passera över linorna så kan man lyckas med det helt själv. hoppas att du förstår vad jag menar - lite svårt att förklara ;)

Annars håller jag med @mooi

(Tror i och för sig inte att det är farligt för hästen att vara ute, förutsatt att den inte försöker ta sig ut när den blir ensam.)

Lycka till!
 
Är ni oroliga över ensam häst så släpp ut kompisen ni redan tagit in och ge dem mat så de har över natten ? Betydligt mindre orosamt än att lämna hästen själv som jag tolkar är en del av oron utifrån tråden och som är ganska väl grundad ?

Sen i morgon bör ju hästägaren analysera läget så det blir hållbart och situationen inte behöver vara ett problem på längre sikt .
 
Hästen är inte ny, och det har aldrig hänt förut, så vi vet inte varför den är så här nu. Den andra hästen kan hon inte lämna ute över natten då denne är gammal och behöver få vara inne. Den hästen är inte ens ute nattetid på sommaren på grund av hög ålder. Pratade nyss med henne och hon har försökt vara ute nu igen efter att barnen har somnat, men hästen kommer inte ens i närheten av henne, och hon kan inte komma den nära. Han går runt, runt i hagen och gnäggar nu och då, och hon ser att han vill komma in, men han kommer inte nära henne. Det är som om han plötsligt skulle vara rädd att komma nära människor.
 
Varför kan inte den gamla hästen vara ute pga ålder en enda natt med täcke ? Det låter ju som den ensamma hästen är otroligt låst och stressad vad det nu än handlar om . Hade släppt ut kompisen och gett massa mat så klarar de sig fint med täcken till i morgon när matten lär få ta tag i var problemet är och hur undvika osv från fler av dessa scanarion .
 
Släpper hon ut den andra hästen misstänker iallafall jag att stressen blir värre än vad den är nu, för den hästen blir otroligt stressad av att vara ute nattetid, därav en orsak till varför hon inte har honom ute nattetid ens på sommaren. Han springer fram och tillbaka längs med banden hela nätterna och stressar upp sig, trots sällskap osv. så att släppa ut honom med denna häst nu tror jag tyvärr gör situationen än värre. Och jag misstänker att det då är betydligt större risk att de tar sig ut än om denne är ensam i hagen. Han springer inte och gnäggar och är helt skogstokig. Han vandrar runt, gnäggar lite nu som då, går och äter hö, nosar runt. Han är alltså inte skärrad på något vis, men han kommer inte nära någon människa.
 
Nej men @Yozzo då har ni ju svaret där själva och väljer utifrån det . Hoppas det löser sig ... Tråkig sits jag hade inte sovit en blund ....

Tänker rent spontant om det bara är 2 Hästar som jag tolkar det att det lär vara otroligt stressande för den ena att stå inne när den andra normalt också är inne natt och springer därute och är orolig/stressad även om den håller sig innanför staketet. Måste vara oerhört jobbigt för bägge hästarna om det bara är de två. Hade därmed hellre släppt ut den andra. Tror betydligt mindre /oro/skador behöver finnas på det sättet pratar vi Max 8 timmar typ.
 
Nej, jag tror inte min väninna kommer att sova något, och jag kommer då inte att göra det. Sitter och funderar och tänker och filosoferar vad det är som har fått honom att kunna reagera på det här viset bara så där från ingenstans. Och att veta att han står där ute i mörkret ensam... usch då. Hon skulle iallafall lämna lampan på inatt så att han skulle ha något ljus runt sig och inte stå mitt i becksvarta natten. Jag ska åka dit imorgon före jobbet och se hur det har gått. Se om hon behöver hjälp med något innan barnen ska iväg och hon ska till jobbet.
 
Jag är rätt kallhjärtad när det gäller inbodda, vuxna hästar. Jag jagar aldrig sådana. Utan endera kommer de till grinden när jag ropar eller så får de sova ute. De brukar göra det en - två gånger max, sen brukar de inse fördelen med att masa sig till grinden när man ropar.

Det har då dock handlat om hästar som inte blivit stressade av att bli kvar själv.
 
Nej, jag tror inte min väninna kommer att sova något, och jag kommer då inte att göra det. Sitter och funderar och tänker och filosoferar vad det är som har fått honom att kunna reagera på det här viset bara så där från ingenstans. Och att veta att han står där ute i mörkret ensam... usch då. Hon skulle iallafall lämna lampan på inatt så att han skulle ha något ljus runt sig och inte stå mitt i becksvarta natten. Jag ska åka dit imorgon före jobbet och se hur det har gått. Se om hon behöver hjälp med något innan barnen ska iväg och hon ska till jobbet.
Ja som sagt hur ni prioriterar saken är ju utifrån er egen bedömning osv men jag hade inte sovit dåligt utifrån att analysera vad som ev förorsakar hästens reaktion utan mer att den går därute själv och helt klart är stressad . Utifrån det hade jag som tidigare kommenterat hellre valt att låta hästarna vara tillsammans över natt . Gamlingen lär nog inte i sak vara ofunktionell att vara ute 8 timmar i natt i sak .

@Alexandra_W fast ärligt utifrån tråden ? Det låter inte direkt som dig att en ensam orolig häst ska vara själv ute över natt när du ligger och sussar ?;)
 
Men varför inte sätta upp en korridor det föreslagits?? Om ni är två så borde det gå ganska fort.
Eller är stallet mkt långt från hagen??
 
Den här hästen blir inte stressad av att vara själv, han tar det med ro men kan gnägga någon gång, men inget annat som att springa runt eller liknande. Då hon rider/sköter hästarna så är det en och en, så då är den ena helt ensam medan, så de är båda vana att vara ensamma. Nå, det är bara att vänta och se och försöka med nya tag imorgon, så får vi se om det fortsätter så här då också eller hur det blir. Måste försöka ta reda på vad det är som har gått fel/hänt idag då han beter sig på det här sättet mitt i allt.
 
Stallet är långt från hagen, så tyvärr går det inte. Finns inget att fästa banden i på vägen heller, och vi får inte ner några pinnar i marken nu då allt är stenfruset :/
 
Den här hästen blir inte stressad av att vara själv, han tar det med ro men kan gnägga någon gång, men inget annat som att springa runt eller liknande. Då hon rider/sköter hästarna så är det en och en, så då är den ena helt ensam medan, så de är båda vana att vara ensamma. Nå, det är bara att vänta och se och försöka med nya tag imorgon, så får vi se om det fortsätter så här då också eller hur det blir. Måste försöka ta reda på vad det är som har gått fel/hänt idag då han beter sig på det här sättet mitt i allt.
Nejmen dåså . Folk har ju svarat utifrån din rubrik att det var akut att det måste lösas .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 716
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp