Bukefalos 28 år!

Lämna häst ute över natten..... Behöver hjälp nu.

Min väninna står med ett stort problem just nu. Hon får inte in sin häst :( Hon har försökt att få in hästen sedan klockan 5 idag men nej, det går inte. Jag har precis varit där i 2 timmar och försökt hjälpa, men nej, vi får inte in honom. Vi har försökt att locka och pocka, tagit ut den andra hästen och försökt på så sätt att få in honom men nej. Vi kommer inom en 4 meters radie och så är det stopp. Han går iväg från oss och är totalt ointresserad. Vad gör man? Hon är småbarnsmamma och hennes sambo är bortrest så hon är ensam hemma med barnen, så hon har barnen som måste sova och de ska till dagmamman imorgon och hon har jobbet. Ska man bara lämna honom ute över natten ensam och så är det så med den saken? Hö finns det och täcke har hästen på sig, men det finns inget skydd i hagen. Jag vet att det är emot lagen att lämna hästen ute över natten, men vad gör man liksom? Han går ju inte att få in. Hon kan ju inte springa ute med hästen hela natten och försöka få in honom. Vad skulle ni göra i en sådan situation? Vad KAN man göra?

Jag hade låtit hästen gå ute men lämnat stallet och boxen öppen om han mot förmodan skulle gått ut ur hagen.
 
Jag hade lämnat ute. Det är ju uppenbarligen folk i närheten så skulle något ändras märker man det.
 
Jag hade lämnat hästen ute.

Sådär gjorde några unghästar när jag jobbade i England. Vägrade bli fångade.
Men på morgonen stod dom vid grinden och längtade in.
 
Han kom fortfarande inte nära någon av oss nu på morgonen heller :( Inte ens fast hon tog ut den andra hästen kom han i närheten av oss. Han gnäggade glatt då den andra hästen kom ut, men han kom inte närmare än 4-5 meter så länge hon stod bredvid den andra hästen. Då hon släppte honom, och han gick iväg från henne, då kom hästen fram och hälsade och så gick dem och åt tillsammans. Försökte närma sig hästen då de stod och åt men icke, han tvärvände och gick iväg. Hon ska försöka gå ut igen då hon kommer från jobbet, men tanken slog oss båda, vad gör hon om hon inte får fast honom idag/ikväll heller? Lämnar honom ute en natt till? Han kommer inte ens fram till grinden, inte ens i närheten av grinden, han bryr sig skit i att komma in. Ska vi behöva ta bort höet ur hagen (hon har en bal där) och "svälta" ut honom? Kanske får in honom då han blir hungrig och hon kommer med kraftfoder hinken? Kommer inte på något annat sätt att kanske få fast honom i detta läge.
 
Går det inte att dela av hagen så att den blir mindre och därmed svårare för hästen att springa undan?

Märkligt att hästen hux flux är folkskygg, ha ngn varit stygg med honom tro? :confused:
 
Hur långt är det mellan stall och hage?
Kanske kan ni sätta upp tillfälligt stängsel genom att frysa stolpar i vattenhinkar och göra korridor på så vis?

Hur som helst så får ni in hästen så kommer ju allt detta att upprepas igen nästa gång hästen släpps ut, om ni inte hittar orsaken till att hästen beter sig som den gör :(
 
Jag hade inte oroat mig så mycket över hästen ute någon enstaka natt.

Däremot hade jag oroat mig mycket över beteendet att inte komma närheten av människor. Vad har hänt? När har det hänt? Varför? Uppenbarligen är det ju alla människor, inte bara ägaren.

Jag hade avgränsat hagen och på så sätt vallat in hästen till jag kunde ta den.

Låter lite som den fått elstöt eller likande.
 
Känns helt klart som att det har hänt någonting. Stöt eller jordkabel/nedgrävd elkabel som läcker brukar vara rätt vanligt om det fuktigt i marken. Hästar är enligt min erfarenhet väldigt olika känsliga för sådant och det kan ta lång tid efter att man åtgärdat problemet till att hästarna accepterar att det inte finns något obehag.
 
Dra ur elen. Jag tror det är problemet.
Det tror jag också. Kan t ex vara så enkelt att den gamle hästen inte har skor men att den andre har det och då känner mer av ström som går i marken.
Kan ju vare en hel del andra saker med elen som gjort det här t ex att den fick ström via en människa vid utsläppet den dagen det började. Har människan bra sulor på skorna kan personen bli ledande utan att märka det själv och ge hästen en stöt om det är något fel på eller kommer emot eltråden/handtaget.
 
Som andra har sagt, det är inte att lämna hästen som känns "obehagligt", det verkar den ju trots allt ändå vara van vid i och med att hon bara har två, utan att den har ändrat beteende så plötsligt. Kan det ha hänt något i hagen tidigare under dagen igår? Hur är den andra hästen? Är den också orolig? Eller framför allt, var den andra hästen orolig när hon skulle ta in igår? Nu kan den ju vara lite uppstirrad av att ha behövt stå inne ensam under natten. Finns det möjlighet att hägna in hagen så att det blir en mindre yta att försöka ta fast hästen på? Om elen är på hade jag stängt av den när jag försökte fånga hästen, jag har haft en häst med hysterisk skräck för eltråden, jag fick henne inte nära grinden utan att stänga av elen i förväg. Hästen kanske hade fått sig en rejäl kyss av elstängslet precis innan hon kom igår?
 
Tänkte på detta med strömmen, kanske är det så att hästen känner av strömmen i tråden och därför blivit rädd för människor då den förknippat ihop dom två grejerna. Eller så är det så att hästen har fått stötar från människan, man blir ju lite elektrisk när det är sånt här väder ute. Vet att min häst blev otroligt nojig om han råkade få sig en stöt.

Släpp oron över att hästen är ute, det är inte något problem. Dock måste ni lista ut vad det är som gör hästen så rädd för det är inte normalt. Det är heller inte "rätt" tycker jag att lämna ute hästen pga att hästen helt plötsligt blivit såpass rädd att den vill men inte vågar gå med in. Då får man lösa det. Stäng av strömmen så det inte finns någon risk att hästen känner av den, mota in den i ett hörn med hjälp av linor i värsta fall. Det finns många sätt.

Hade det varit en allmänt svårfångad häst som är lite sån överlag så hade jag struntat i den men inte i detta läget.
 
Strömmen är alltid avstängd då människor är inne i hagen, så det är inte problemet. Varken hon eller jag har någonsin på ström då vi är inne i hagen och gör något. Och strömmen sätts aldrig på innan båda hästarna är i hagen på morgonen, så hästarna kan aldrig få några kyssar från trådarna via människorna. Den äldre var som vanligt då hon skulle hämta in dem. Kom fram som alltid och tog sin godsak (hon har alltid med gott då hon hämtar dem och för ut dem) och bara att knäppa fast för att ta in honom. Inget märkligt/stressigt beteende på något sätt alls. Båda två har skor på sig.
Joo, det är oroande att den inte alls kommer ens i närheten av oss. Ägaren vet inte heller vad som har orsakat detta märkliga beteende plötsligt. Hästarna var ute som vanligt igår, ingen har gjort något mot dem och hon var hemma hela dagen, så om någon skulle ha varit inne i hagen och gjort något så tycker jag hon skulle sett det. Allt löpte precis som vanligt hela dagen, ända tills hästarna skulle in, då var det tvärstopp. Samma sak på morgonen, han kom inte alls fram till någon av oss. Grannen stannade till och med idag på morgonen, då hon såg att vi var flera vid hagen, och frågade om något hade hänt, och vi förklarade saken (också hon är hästmänniska) och hon kom också och försökte bara för att se om han skulle komma i närheten av henne, men nej.
Vi har haft ut kraftfoder i hagen och lockat med, morötter, äpplen, havre... allt vi har kommit på som han älskar, men inte. Vi har satt kraftfodret en bit ifrån oss för att få honom att komma till hinken och äta, men nej. Har vi gått iväg 5-6- meter ifrån hinken, då har han kunnat komma försiktigt fram och kikat men direkt vi har rört på oss så har han svängt och gått iväg igen. Vi förstår inte var problemet är :( Jag ska dit igen idag och se om jag kan hjälpa. Vi ska rulla ut höbalen från hagen och se om vi får han att komma fram till oss då han blir hungrig. Kanske han blir lite mer intresserad av kraftfoder och diverse gott då. Annars måste vi ta till något annat om inte det fungerar så att vi får in honom idag, och försöka ta reda på vad det är som orsakar det här beteendet.
 
Senast ändrad:
I mina öron låter det som att hästen har fått ont någonstans? Vår ena valack gjorde så där när han fick en ryggskada efter att han halkat i hagen. I början höll han sig undan, gick inte att få in från hagen. Inte så farligt då de gick på lösdrift, men precis som ni undrade vi över beteendet och det eskalerade senare så han blev farlig och vi tog bort honom. (Vi såg på obduktionen att han skadat ryggen) Jag skulle se till att få tag i hästen och kolla igenom honom.
 
Det har vi också funderat på, har det hänt något så han har fått ont, och det är därför han inte släpper någon nära? Bara vi får in honom ska han kontrolleras, och vid minsta misstanke om någon skada/smärta så är det veterinär och undersökning som gäller.
 
Nej, vi vill helst inte "jaga" honom eller på annat sätt stressa upp honom, utan vi försöker att "infångandet" ska gå lugnt till så att han inte får några trauman från det så att problemet eskalerar och blir värre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 718
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 243
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp