Bukefalos 28 år!

Lämna hund/valp ensam hemma?

Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

*KL*

Min rottis kom till mig som en 8 veckors valp. Hon var en mycket sjalvsaker liten tjej och hade inga som helst problem med att tas fran kullen och skickas i flygplan till en ny manniska eller att bli lamnad ensam hemma, i bilen, i stallet eller var det nu var.:love:
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Ganska vanligt att bur funkar i bilen men inte hemma, troligtvis för att i bilen har hunden lärt sig att det inte lönar sig att leva om, man blir inte utsläppt ändå.

Jag har gjort såhär när jag har burtränat: Ha buren i sovrummet eller ett annat rum som du kan stänga dörren till så hunden inte ser dig när du gått ut. Se till att hunden är rastad och aktierad och börjar bli trött. När hunden självmant lägger sig på golvet/i korgen för att vila så lägg in den i buren istället. Sätt på TV/radio i rummet och sätt dig på golvet med ryggen mot buren utan att säga någonting. Viktigt att du ej har ögonkontakt med hunden och att du är helt tyst! När hunden somnat så smyger du ut och drar igen dörren försiktigt efter dig. Ljudet från TV:n/radion förhindrar att hunden ligger och lyssnar efter dina steg.

Mina valpar har somnat ganska kvickt med den här metoden men din hund är ju lite äldre så räkna med att det tar en liten stund de första gångerna. När hunden väl har lärt sig att koppla av i buren så spelar det ju ingen roll om du är hemma eller inte. Du kan ju också så småningom övergå till komposthage om det känns bättre men i början tror jag det är bättre med en bur som är stadig och inte kan välta.

Vad har du för hund?

Tack för tipsen, jag kanske ska börja med buren igen och försöka igen:)

Det är en liten schnauzertjej jag har:)
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Är det inte det all ensamhetsträning går ut på?

Jo men jag pratar om start tidspunkten, när man läser så brukar inte folk börja lämna hunden direkt vid hemkomst. Jag har aldrig tränat utan bara lämnat redan från start.
Brukar ju läsa om att folk börjar med ensamhetsträningen efter 1-2-3-4-5-6 månader och går saaaakta sakta framåt så att de vid X månaders ålder fortfarande inte kan vara hemma själva någon längre stund.

Men det verkar ju vara flera som gör så än jag, har bara inte låtit riktigt så i tidigare ensamhetstrådar jag läst på buke och bland mina bekanta så trodde en stark standard var att man inte ska lämna små valpar själva.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Jo men jag pratar om start tidspunkten, när man läser så brukar inte folk börja lämna hunden direkt vid hemkomst. Jag har aldrig tränat utan bara lämnat redan från start.
Brukar ju läsa om att folk börjar med ensamhetsträningen efter 1-2-3-4-5-6 månader och går saaaakta sakta framåt så att de vid X månaders ålder fortfarande inte kan vara hemma själva någon längre stund.

Men det verkar ju vara flera som gör så än jag, har bara inte låtit riktigt så i tidigare ensamhetstrådar jag läst på buke och bland mina bekanta så trodde en stark standard var att man inte ska lämna små valpar själva.

Sa gjorde sonen, sag till att valpen inte behovde vara sjalv nar hon var liten ... och hon har den varsta separations angest jag sett. Darfor lamnade jag min (som ju var helt okay med det) ensammen i en hel massa sammanhang fran dag ett och atminstone med henne har det fungerat utmarkt.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

kl

Jag börjar redan någon dag efter valpen kommit hem, nu är hon 11 veckor, och jag kan gå och köpa cigg/pizza eller dra en snabbis till affären, så ca 20-30 min funkar. Men oftast så tränar vi från 5-30 min, så ingen dag är den andra lik.

Och för oss kommer det att räcka, då jag slutar 10 på dagarna och sambon börjar 10.
Just nu är hon med mig på jobbet på dagarna, och när jag vet att det funkar till 100 med ensamhet, så kommer hon få vara själv ett par dagar i veckan och sen jobba med mig övriga dagar.

Men vartefter kommer tiden att utökas.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Det tog ett år för våran kille att kunna vara ensam en timme. Nu är han snart 4 och tre timmar är hans maxgräns. Vi har ordnat hundvakt så är alla nöjda och glada. Det är helt individuellt hur mycket och länge hunden klarar att vänta på sin husse/matte.

Alla klarar inte ensamhet. Det måste man vara beredd på
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Kl...

Hoppas det är okej om jag kapar tråden lite... Hur har ni gjort när ni skaffat hund nr två? Då måste man väl även träna på att den vuxna hunden "försvinner"?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 771
Senast: Diabetikern
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 833
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 270
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp