Bukefalos 28 år!

Lämna iväg unghingst på sommarbete

N

nalle

Funderar starkt på att (för första gången) lämna iväg min 2åriga kallblodshingst på sommarbete så han får leka med jämnåriga/jämnstora då han nu går med 2 shettisar.
Men hittar inget närmare än 9 mil just nu. Skulle ni lämna iväg så långt??
Visst, kan ju inte hälsa på han varje dag men kanske ett par gånger/månad iaf.
Jag kommer ju inte ha möjlighet att smörja in han varje dag med insektsmedel, klarar han sig ändå eller kanske ska prova switch??
Snälla, nån med erfarenhet av detta, är det bra/tryggt/värt att lämna iväg sin ögonsten så han ska få ha kul en hel sommar?
Brukar hästarna ändras i beteende och temperament? Med tanke på att han inte kommer bli sådär väldigt mycket hanterad, kanske får hem en riktig vilde??
Vad har ni för erfarenheter??
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Om jag var du skulle jag helt klart lämna hästen på det sommarbetet, 9 mil är inte såå långt. Switch funkar och stannar kvar länge!
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Tack för svaret! Jag tror jag gör så och eftersom jag ska jobba ganska mycket i sommar så skulle det vara "skönt" och slippa det dagliga ansvaret.

Ingen mer som har åsikter/erfarenheter att dela med sig av??
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Nehepp....tydligen ingen annan som lämnat iväg häst på bete förut...
Det känns ju fortfarande väldigt lockande men jag är så rädd att han ska fara illa eller att jag saknar han för mycket...saken är ju den att jag har ju tillgång till eget bete...kanske ska försöka fixa dit nån annan unghingst över sommaren bara...tänkte ju mest på han att han ska få leka av sig ordentligt med andra "stora" hästar...
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Jag har lämnat iväg min unghingst (numera valack :D ) 2 år i rad till samma ställe. 3 mil bort o jag hälsade på ca 1 gång i veckan. Switch hällde jag på ca 1 gång i månaden o han klarade sig fint med det.
Jag kände mig helt trygg med att lämna bort min, det var iofs en kompis till mig som kände de som hade betet så jag visste att de var bra att ha o göra med. Samtidigt så saknade jag honom men jag ville ju att han skulle få busa av sig ordentligt, där var ca 10 hingstar o valacker i varierande ålder.
Kan säga att min var världens snällaste när han kom hem som 1½ åring, (han var en riktig :devil: när jag lämnade honom i maj) de andra hade väl tuktat honom :D tror inte att de blir vildare av att gå på bete eftersom de fostras av flocken.
I år ska jag dock ha denna blivande 3-åring hemma men skickar istället iväg 1-års hingsten till samma ställe för jag vet att det är nyttigt även om jag kommer att sakna honom nåt oerhört.
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Har nu fått reda på lite mer om det aktuella betet. Det kommer gå en 1åring samt 3st 2åringar och allt annat låter toppen men jag ska iaf fundera en dag till.
Jag kommer ju sakna han (har bara haft han i en månad)men han kommer säkerligen inte att sakna mig :-)
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Har nu fått reda på lite mer om det aktuella betet. Det kommer gå en 1åring samt 3st 2åringar och allt annat låter toppen men jag ska iaf fundera en dag till.
Jag kommer ju sakna han (har bara haft han i en månad)men han kommer säkerligen inte att sakna mig :-)
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Lämna iväg hästen! Förutom att han behöver umgås med andra hingstar i sin egen storlek, så behöver en unghäst den rörelse som det blir när en större flock med hingstar går i samma hage. Rörelsen behövs för att unghästen ska få starka ben och leder, bli hållbarare alltså. Flugorna och insekterna klarar han säkert av!
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Du behöver absolut inte vara rädd för at få hem en vilde, ingenting är så fostrande för en ung hinst som att få gå i en flock med likasinnande. Att de dessutom skaffar sig massor med nyttiga muskler är bara en bonus. Letar med ljus och lykta efter bete åt min ettåring som iofs går med äldre mkt lekfull hingst här hemma men jag vill att han ska få en (eventuellt sista) sommar i hingstflock.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Tycker du ska lämna den på betet..
Jag har gjort det m min och den har storm trivs..
klart man kan saknar busen, men de blir extra :love: återsende.
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Tack för alla svar! Jag velar fortfarande fram och tillbaka men det lutar ändå åt att han får åka men usch vad jag kommer sakna han...
Han åker ju isf redan i mitten på maj och kommer väl inte hem försän september...det är lååång tid. Fast samtidigt vill jag att han bara ska få vara unghäst och leka en hel sommar då han blev inkörd redan som nybliven ettåring och jag har absolut inge bråttom med han på nåt vis.
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Det tycker jag är ett mycket klokt beslut, var lite osjälvisk och låt honom få gå på bete med sina kompisar ett par månader så kommer han att vara en ÄNNU bättre kompis till dig sedan!
(finns det platser kvar på betet och vilka raser och åldrar är det som ska gå där? Letar ju som sagt efter bete åt mitt monster)
 
Sv: Lämna iväg unghingst på sommarbete

Funderar starkt på att (för första gången) lämna iväg min 2åriga kallblodshingst på sommarbete så han får leka med jämnåriga/jämnstora då han nu går med 2 shettisar.
Men hittar inget närmare än 9 mil just nu. Skulle ni lämna iväg så långt??
Visst, kan ju inte hälsa på han varje dag men kanske ett par gånger/månad iaf.
Jag kommer ju inte ha möjlighet att smörja in han varje dag med insektsmedel, klarar han sig ändå eller kanske ska prova switch??
Snälla, nån med erfarenhet av detta, är det bra/tryggt/värt att lämna iväg sin ögonsten så han ska få ha kul en hel sommar?
Brukar hästarna ändras i beteende och temperament? Med tanke på att han inte kommer bli sådär väldigt mycket hanterad, kanske får hem en riktig vilde??
Vad har ni för erfarenheter??

Tycker definitivt du ska göra det om det är ett bra bete med lagom mkt hästar och bra folk som har hand om hästarna. Då är det absolut det bästa för unghästar (1 o 2 åringar främst, föl går o flock med flera mammor o föl) på somrarna.

De som tar emot hästar för bete ska kolla hästarna varje dag. Skador/insekter och smörja dem vid behov. Switchas för det mesta. Kort sagt, du betalar för hela pakatet och ska eg inte behöva titta till hästen själv, dock bör du ju självklart göra det om du nu inte känner personen mkt väl o litar på att den tar hand om hästarna som du.

Hästarna brukar snarare vara "tama" när de komemr hem. De utvecklas ngt enormt! Dessutom så umgås de ju varje dag med den som kollar betet/hästarna och blir visiterad samt infångad för verkning när det behövs.

Tänk på att avmaska NGRA DAGAR innan betet (ska alla göra, ägaren för betet brukar informera om sådana krav o vad man ska ha för medel osv), inte dagen innan.

Sluta vela om det är ett BRA ställe . skicka!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
859
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 661
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 504
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 175
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp