Bukefalos 28 år!

Lämna katten ensam eller med andra katter

Eagle87

Trådstartare
Hej...

Jag har en bengal kille som fyller 6 i år, jag ska resa bort i 2 veckor och lyckas inte hitta någon kattvakt som kan bo hemma hos mig, min katt är sjukt social och sällskapssjuk, har testat förrut att ha honom hos vänner som bor i lägenhet men har inte funkat så bra då han är ute katt.

Fungerar bättre med folk som bor i hus trots att han inte får gå ut men då har han större yta att röra sig på,

Nu har jag 2 alternativ, antingen att någon kan komma hit varje dag i ca 1 timme och kela med honom och ge mat, men som sagt tror jag han kommer känna sig väldigt ensam.

alternativ 2 lämna honom hos en kompis som bor i lägenhet som har 2 st honkatter som är 12 år, han gillar inte grannens hankatt men han gillar min andra grannes hona så jag vet inte?

Vad tror ni?
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

Eftersom han är ensamkatt hade jag nog försökt hitta nånstans för honom att bo. Kan kompisen kanske dela av lägenheten ifall det inte går? Bättre att han får bo i ett rum hos kompisen än själv tycker jag.
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

Jag skulle aldrig sätta ihop främmande katter för att jag skulle resa bort i två veckor. Det kan ta många månader innan vuxna katter accepterar att det kommer in en ny i hemmet, speciellt en annan vuxen! Skaderiskerna är ju stora när det rör sig om förbannade katter. För att inte tala om all stress.
Att lämna hemma i två veckor med daglig tillsyn finns inte i min värld heller, inte så länge. Mina skulle gå bananas, här kan man inte ens stänga ute dom från sovrummet utan hysterisk sammanbrott från bägge :p

Hade jag inte hittat ngn som kunde bo hos mig eller ngn utan katt skulle jag inte åkt.
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

Eftersom en katt ska ha tillsyn två gånger per dag enligt lagen så blir ju första alternativet lite kruxigt. Jag hade kunnat göra det under 2-3 dagar om jag hade flera katter men inte ensam, och inte i två veckor.

Andra alternativet verkar inte så bra heller, inte i en lägenhet iaf. Har gjort en liknande lösning själv en gång men då var det i en villa så katterna kunde hålla sig på varsitt håll om dom ville och det gick jättebra.
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

Kattpensionat låter vettigast faktiskt. Skulle inte lämna katten med andra vuxna och åka bort, skaderisken är som sagt stor, kul om den blir allvarligt skadad och du är långt bort :(
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

har haft honom på kattpensionat förrut, till och med ett där de hade uteburar men han trivdes inte alls, ja letar på efter någon som kan ha honom, grannen kan visserligen komma flera ggr per dag men känns 'ndå så sjukt taskigt, han sover ju inte äns själv.... om ni k'nner någon som skulle kunna vara kattvakt i sthlm snälla skriv...
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

Det är svårt med katter som är väldigt sociala av sig, jag har två själv så jag vet!
Du kan inte annonsera? Frågan är ju bara om man skulle våga lämna bort till ngn man inte känner. Jag skulle inte göra det.
Men det känns ju som det inte finns mkt andra alternativ?
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

det finns ju några kattvakt annonser på blocket men som sagt vette fan om man vågar, har skrivit till en annan vän på facebook idag, hon har dock hamster, är nog ganska säker på att kissen kommer vilja leka (döda) den,
alt om de har hamstern inlåst i ett rum men då kommer han nog fatta att det finns något skoj i de rummet o stå utanför och jama ?:o
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

Jag hade försökt hitta ett bra kattpensionat, i stället för något av alternativen. Eftersom de inte känns optimalt någon av dom :)
 
Sv: Lämna katten ensam eller med andra katter

Om kompisen kan dela av lägenheten så att alla katter inte behöver sammanföras låter det som ett bra alternativ. Alternativ 1 är är inte förenligt med svenska djurskyddsföreskrifter och kan inte förespråkas.

Annars skulle jag köra på grannen, eftersom du provat pensionat tidigare utan framgång.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
991
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 025
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 085
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 860
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp