Lämna ut telefonnummer, kille som inte ger sig och att bli så rädd att man börjar ha överfalls larm

Men vad ska man polisanmäla? Att killen är för på? Att han inte respekterar att man inte är intresserad? När var det brott?

Det är ju inga trakasserier. Då snackar vi flera hundra sms om dagen för att det ska anses vara det.
Hon behöver inte fundera på vilken brottsrubricering det är men det han gör är stalking vilket är ett brott. Det behöver inte handla om 100 sms om dagen. Stalking kan gå till på väldigt många olika sätt.
 
Men vad ska man polisanmäla? Att killen är för på? Att han inte respekterar att man inte är intresserad? När var det brott?

Det är ju inga trakasserier. Då snackar vi flera hundra sms om dagen för att det ska anses vara det.

Du får nog läsa på vad trakasserier faktiskt är innan du påstår sådana saker.
 
Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2 minuters gångväg bort. Jag brukar gå förbi där ett par gånger per dag och nästan varje gång är han där, vi har därför i ett års tid hälsat på varandra och lett lite men aldrig pratat. I söndags när jag gick förbi så kom han fram till mig och frågade om vi inte skulle lära känna varandra. Jag förstod först inte vad han menade för han kunde tydligen knappt svenska, han bad om mitt nummer så att vi kunde höras av, jag tvekade på att lämna ut det men visste inte hur jag skulle ta mig ur situationen och sen tänkte jag att det kanske vore trevligt att gå en promenad eller så med honom och var tydlig med det när han frågade om vi skulle ses så han inte skulle tro något annat, jag sa direkt att vi kunde gå en promenad med hunden.

Inte trodde jag att han skulle visa sig vara hur jobbig som helst, som en igel och ju mer han skrev desto värre blev det och jag började känna att han var obehaglig och då när jag började säga ifrån så lyssnade han inte alls när jag sa att jag inte var intresserad av ett förhållande och att jag tyckte åldersskillnaden var för stor och att vi är för olika, det jag sett av honom innan är ju en leende, snäll kille som jag liksom "känt" i ett år på det sättet att vi alltid hälsat, så där som grannar gör och då har han ju verkat normal. Han har nu hört av sig så otroligt mycket, upprepar samma saker och bara fortsätter trots att jag till slut var tvungen att skriva rakt ut att jag inte vill att han ska kontakta mig.

Jag tog modet till mig att ta med en kompis och prata med honom öga mot öga men han fattade inte bättre då, blev istället arg för att jag kom till hans jobb men det var ju enda stället jag kunde hitta honom på.

Han blev så obehagligt så att jag nu har överfallslarm och spray i jackfickan och är livrädd. Nu vet han ju liksom var jag bor.

Jag är så arg på mig själv som gav honom mitt nummer just för att han nu vet var jag bor och för att det kommer bli jobbigt varje gång jag måste gå förbi affären för han står typ alltid utanför konstigt nog. Försöker vara snäll mot mig själv och tänka att jag ju inte kunde ha någon aning om att han var så här, att dom allra flesta vet väldigt mycket om nya människor nu för tiden genom Facebook, att man byter nummer med nya bekanta, att det inte går att lära känna nya människor om man inte är öppen och tar kontakt och att det inte bara är jag och att om han verkligen skulle vara "galen" skulle han ju lätt veta var jag bor eftersom det bara skulle vara för honom att följa efter mig den sista vägen hem och se var jag går in osv men ändå känns det som jag är den uslaste människan i världen. Hur kunde jag vara så dum?

Är det någon som varit med om något liknande? Är jag totalt naiv och värdelös för att jag trodde jag kunde lita på någon efter att ändå ha sett honom i ett år och han verkat så himla söt och snäll? Hur gör ni om någon ber om ert nummer eller vill ta kontakt på Facebook?

Hur ska jag hantera det här? Jag är rädd, jag tycker det är jobbigt och jag vill inte att han ska ta kontakt. Pappa har sagt att om killen inte lägger av så ska pappa ringa honom eller på något vis konfrontera honom och be honom sluta. Men jag vill ju helst undvika för mycket drama...
Min erfarenhet när jag blivit uppvaktad på liknande vis från ej västerländsk kultur är att helt ignorera och göra sig omottaglig. Har inte spelat någon roll hur tydlig man varit i övrigt.
 
@Qelina Går du dit och pratar med honom så går du tvärtemot alla rekommendationer från polisen om vad man bör göra.

Ja, tycker också att du ska undvika honom så långt det är möjligt. Det verkar ju dessutom fungera, så varför ändra ett vinnande koncept? Du kan väl gå en annan väg utan att ändra din gångrutt så väldans mycket? Bara gå ett kvarter upp eller något.
 
Det verkar som att dom allra flesta tänker att det är bäst att undvika honom, han jobbar där fredag till söndag för det mesta vad jag förstått så jag kanske ska gå en annan väg just dom dagarna en period. För att komma till affären måste jag i princip gå där men i övrigt kanske jag ska gå en annan väg, det kanske är det som är säkrast även om jag skulle önska att det inte vore nödvändigt. Behöver väl inte undvika den vägen för alltid men det får nog bli så en liten period tills det varit lugnt lite längre.

Vad som känns osäkert är att han vet vad jag heter, var jag bor, att han flera gånger sprungit ikapp mig när han sett mig, att jag inte har en aning om vad han heter och att när jag sökte på honom på eniro var hans nummer kopplat till ett namn med minst 6 andra nummer så jag vet ju inget om honom, att när han ringer ringer han från hemligt nummer, att min kompis som följde med för att prata med honom sa att hon blev rädd och fick dåliga vibbar bara av att lyssna på honom IRL och när hon läste smsen, att han skrivit rakt ut att han sagt att han SKA träffa mig direkt efter jag sagt att jag inte vill och passar på att flika in att han är större än mig i just dom sms som handlar om att han vill fast jag inte vill. Känns lite olustigt. Vad menar han liksom? Att han är starkare?
 
”Öster ifrån”?

Vad menar du egentligen, Finland? Har TS skrivit något om vart mannen kommer ifrån?
och @Mia_R kommentar

Haha, ja det där är intressant, oavsett vem det gäller eller vem man pratar med så kopplar dom de allra mesta negativa sakerna till någon från något muslimskt land eller mellanöstern.

Jag vet faktiskt inte om till 100% var han kommer ifrån även om jag tror att jag vet efter dom ledtrådarna jag har när det gäller språket och vilken affär han jobbar i och lite sådana saker. Vet inte om han är kristen, muslim eller ateist. Det spelar dessutom ingen roll i det hela, han är en individ och det är han som beter sig konstigt, inte hans ursprung, religion eller medborgarskap i ett visst land.
 
Det verkar som att dom allra flesta tänker att det är bäst att undvika honom, han jobbar där fredag till söndag för det mesta vad jag förstått så jag kanske ska gå en annan väg just dom dagarna en period. För att komma till affären måste jag i princip gå där men i övrigt kanske jag ska gå en annan väg, det kanske är det som är säkrast även om jag skulle önska att det inte vore nödvändigt. Behöver väl inte undvika den vägen för alltid men det får nog bli så en liten period tills det varit lugnt lite längre.

Vad som känns osäkert är att han vet vad jag heter, var jag bor, att han flera gånger sprungit ikapp mig när han sett mig, att jag inte har en aning om vad han heter och att när jag sökte på honom på eniro var hans nummer kopplat till ett namn med minst 6 andra nummer så jag vet ju inget om honom, att när han ringer ringer han från hemligt nummer, att min kompis som följde med för att prata med honom sa att hon blev rädd och fick dåliga vibbar bara av att lyssna på honom IRL och när hon läste smsen, att han skrivit rakt ut att han sagt att han SKA träffa mig direkt efter jag sagt att jag inte vill och passar på att flika in att han är större än mig i just dom sms som handlar om att han vill fast jag inte vill. Känns lite olustigt. Vad menar han liksom? Att han är starkare?
Jag tycker absolut att du ska undvika att ha kontakt med honom, blockera honom i telefonen så han inte kan skicka sms eller ringa till dig och visa upp sms:en för polis, radera dem inte.
 
Vad menar han liksom? Att han är starkare?
Skit i vad han menar, spekulera inte i det.

Jag förstår att alltsammans är obehagligt men låt nu bli att svara honom, undvik att gå till affären och avvakta. Det är det enda du kan göra. Försök att inte frossa i kompisens dåliga vibbar och oron för vad han vet om dig för du vet inte än om det faktiskt är en farlig person. Det kan lika gärna vara så att han lämnar dig i fred nu.

Försök ha is i magen, avvakta och skit i honom.
 
Skit i vad han menar, spekulera inte i det.

Jag förstår att alltsammans är obehagligt men låt nu bli att svara honom, undvik att gå till affären och avvakta. Det är det enda du kan göra. Försök att inte frossa i kompisens dåliga vibbar och oron för vad han vet om dig för du vet inte än om det faktiskt är en farlig person. Det kan lika gärna vara så att han lämnar dig i fred nu.

Försök ha is i magen, avvakta och skit i honom.

Ja det är nog det bästa sättet att hantera det på, släppa det och liksom gå vidare. Han kanske bara är en förvirrad ung man som har svårt att uttrycka sig.
 
och @Mia_R kommentar

Haha, ja det där är intressant, oavsett vem det gäller eller vem man pratar med så kopplar dom de allra mesta negativa sakerna till någon från något muslimskt land eller mellanöstern.

Jag vet faktiskt inte om till 100% var han kommer ifrån även om jag tror att jag vet efter dom ledtrådarna jag har när det gäller språket och vilken affär han jobbar i och lite sådana saker. Vet inte om han är kristen, muslim eller ateist. Det spelar dessutom ingen roll i det hela, han är en individ och det är han som beter sig konstigt, inte hans ursprung, religion eller medborgarskap i ett visst land.
Jag har märkt att en del som inte riktigt behärskar språket missar det där med fråga, eller deras fråga framställs som ett påstående.
De säger: Vi ska ses kl 14
Istället för: vill du ses kl 14?
Jag kan tänka mig att många av dina farhågor kan bestå av språkliga problem. Om du tolkar det som en man som är tjatig och påstridig kanske du inte behöver vara så rädd?
Sen tycker jag ändå du klart ska markera att kontakt är oönskat. Jag tänkte mer att språkproblemen kanske har gett dig större oro än vad som behövs.
Så, undvik honom. Blockera numren så slipper du se sms eller om han ringt. Hälsa inte.
 
Detta har jag upplevt. Och jag förstår verkligen att du blir nojig och analyserar allt i minsta detalj.

För ca 6 år sen fick jag av en slump kontakt med en killkompis jag hängde mycket med när jag var runt 15-16 år. Det visade sig att han liksom jag flyttat långt ifrån hembyn och nu bodde vi bara ca timmen ifrån varandra. Nu hade över 20 år gått sen vi sågs. Eftersom han var på resande fot och passerade förbi hålan jag bodde i så bjöd jag hem honom på fika hos mig och sonen. Det var mitt på dagen en vanlig vardag och sonen var med så det var verkligen ingen "dejtfeeling". Vi pratade om gamla vänner och upptåg och efter nån timme for han vidare.

Sen ringde han efter någon dag, vi pratade vidare om gammalt och det var bara trevligt. Inget konstigt.
Men sen började han ringa varje dag. Och så kom smsen. Han började hinta om att han ville mer än vänner så jag förklarade mycket tydligt att jag redan träffade någon ibland och något förhållande ville jag absolut inte ha och jag hade inget intresse av att utforska relationen vidare och jag såg inte honom som mer än en vän.
Då bröt helvetet ut. Han ringde dygnet runt varje dag. På nätter, jag kunde ha 5 missade samtal när jag stämplade ut från jobbet, det kom 20-40 sms per dygn. Innehållet var det samma jämt. Han skulle visa mig vilken perfekt man han var för mig och han skulle få mig att bli kär i honom. Vi var perfekta för varandra, bara jag gav honom en chans. :crazy:
Här fick jag nog och bad honom att inte kontakta mig mer och så blockade jag honom på Facebook.
Då började han smsa att han skulle ta livet av sig.

Jag bytte nummer. En dag sitter jag och sonen på pizzerian och då ringer det på mitt nya nummer. Jag svarar och det är han!!:nailbiting:
Han berättar att han är påväg hem till mig och jag hör att han troligtvis sitter i en bil pga bakgrundsljuden.
Vi åkte raka vägen hem till vänner och sov där den natten. Jag tog kontakt med en bekant som är polis och frågade vad jag skulle göra.
Svaret jag fick var:
1- Var tydlig med att du inte vill att han kontaktar dig igen på något vis och gör han det så kommer du att anmäla.
2- Ignorera ALL kontakt. Det räcker med att man svarar "dra åt helvete" så har man gett personen bekräftelse.
3- Spara all dokumentation.

Han ringde och smsade nån gång ibland efter det. Efter 4 månader blev det tyst. En dag kom det ett litet paket hem. Det var han som hade skickat en reservdel till min grill. En grej vi pratat om ca 6 mån tidigare när han fikade hos mig. Det låg en liten lapp med " du lär väl inte ringa och tacka för den här heller".

Det hade han rätt i. Efter det har jag inte hört av honom mer. Jag har honom fortfarande blockad på fejan eftersom vi har gemensamma vänner från vår hemby.
 
Jag har märkt att en del som inte riktigt behärskar språket missar det där med fråga, eller deras fråga framställs som ett påstående.
De säger: Vi ska ses kl 14
Istället för: vill du ses kl 14?
Jag kan tänka mig att många av dina farhågor kan bestå av språkliga problem. Om du tolkar det som en man som är tjatig och påstridig kanske du inte behöver vara så rädd?
Sen tycker jag ändå du klart ska markera att kontakt är oönskat. Jag tänkte mer att språkproblemen kanske har gett dig större oro än vad som behövs.
Så, undvik honom. Blockera numren så slipper du se sms eller om han ringt. Hälsa inte.
Jag har själv tänkt det, han kanske inte uppfattar det som jag gör eller som han menar. Kan nog bero en hel del på det.
 
Detta har jag upplevt. Och jag förstår verkligen att du blir nojig och analyserar allt i minsta detalj.

För ca 6 år sen fick jag av en slump kontakt med en killkompis jag hängde mycket med när jag var runt 15-16 år. Det visade sig att han liksom jag flyttat långt ifrån hembyn och nu bodde vi bara ca timmen ifrån varandra. Nu hade över 20 år gått sen vi sågs. Eftersom han var på resande fot och passerade förbi hålan jag bodde i så bjöd jag hem honom på fika hos mig och sonen. Det var mitt på dagen en vanlig vardag och sonen var med så det var verkligen ingen "dejtfeeling". Vi pratade om gamla vänner och upptåg och efter nån timme for han vidare.

Sen ringde han efter någon dag, vi pratade vidare om gammalt och det var bara trevligt. Inget konstigt.
Men sen började han ringa varje dag. Och så kom smsen. Han började hinta om att han ville mer än vänner så jag förklarade mycket tydligt att jag redan träffade någon ibland och något förhållande ville jag absolut inte ha och jag hade inget intresse av att utforska relationen vidare och jag såg inte honom som mer än en vän.
Då bröt helvetet ut. Han ringde dygnet runt varje dag. På nätter, jag kunde ha 5 missade samtal när jag stämplade ut från jobbet, det kom 20-40 sms per dygn. Innehållet var det samma jämt. Han skulle visa mig vilken perfekt man han var för mig och han skulle få mig att bli kär i honom. Vi var perfekta för varandra, bara jag gav honom en chans. :crazy:
Här fick jag nog och bad honom att inte kontakta mig mer och så blockade jag honom på Facebook.
Då började han smsa att han skulle ta livet av sig.

Jag bytte nummer. En dag sitter jag och sonen på pizzerian och då ringer det på mitt nya nummer. Jag svarar och det är han!!:nailbiting:
Han berättar att han är påväg hem till mig och jag hör att han troligtvis sitter i en bil pga bakgrundsljuden.
Vi åkte raka vägen hem till vänner och sov där den natten. Jag tog kontakt med en bekant som är polis och frågade vad jag skulle göra.
Svaret jag fick var:
1- Var tydlig med att du inte vill att han kontaktar dig igen på något vis och gör han det så kommer du att anmäla.
2- Ignorera ALL kontakt. Det räcker med att man svarar "dra åt helvete" så har man gett personen bekräftelse.
3- Spara all dokumentation.

Han ringde och smsade nån gång ibland efter det. Efter 4 månader blev det tyst. En dag kom det ett litet paket hem. Det var han som hade skickat en reservdel till min grill. En grej vi pratat om ca 6 mån tidigare när han fikade hos mig. Det låg en liten lapp med " du lär väl inte ringa och tacka för den här heller".

Det hade han rätt i. Efter det har jag inte hört av honom mer. Jag har honom fortfarande blockad på fejan eftersom vi har gemensamma vänner från vår hemby.
Oj, jösses vilken man, det låter helgalet. Jag tror inte att det här är samma sak utan hoppas det går över och jag kan gå runt i mina kvarter som vanligt och inte oroa mig så här mycket. Det du var med om låter förskräckligt och väldigt extremt. Förstår att det där måste ha varit helt hemskt. Är det lugnt nu?
 
Oj, jösses vilken man, det låter helgalet. Jag tror inte att det här är samma sak utan hoppas det går över och jag kan gå runt i mina kvarter som vanligt och inte oroa mig så här mycket. Det du var med om låter förskräckligt och väldigt extremt. Förstår att det där måste ha varit helt hemskt. Är det lugnt nu?

Ja jag har inte hört ett dugg sen han skickade den där grejen. Men poängen är råden. Ignorera honom. Ge honom ingen uppmärksamhet alls för all uppmärksamhet, även avvisanden bekräftar hans kontaktförsök.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Hellhound
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 830
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp