Bukefalos 28 år!

Lämplig ålder för att börja rida?

AmericanSpirit

Trådstartare
Är nybörjare på bukefalos och mer eller mindre på ridning med. Har en dotter 4 år som vill börja rida. Är det för tidigt? Hur kan man gå till väga? Ridskola är väl för tidigt?
 
Sv: Lämplig ålder för att börja rida?

Det finns barnridskolor/ponnyridskolor/ridlekis där barnen kan börja när de är så unga. Jag vet ju inte var i Skåne du bor men det finns iaf sådana aktiviteter runtom i länet.
 
Sv: Lämplig ålder för att börja rida?

De flesta "vanliga" ridskolor brukar väl ha antingen sex eller sju år som gräns, och det är nog faktiskt då de flesta barn är mogna att börja, samtidigt som de börjar skolan. Jag var ledare i många år på min ridskola, och de flesta som började rida där var runt sex. Vi hade en som var så liten som fyra, med en mycket hästintresserad mamma som själv red på klubben, och just det barnet fungerade det bra för (förutom det faktum att det inte fanns en tillräckligt liten häst, vi hade bara C- och D-ponnyer).

Jag började som treåring, privat, och gick över till "riktig" ridskola när jag var sju. Fördelen med privat var att tjejen bara hade hand om mig, och jag fick lära mig allt det där andra som ridskolor ganska sällan har tid med. Men som LadyCovergirl säger så finns det ju ridlekis och sånt nuförtiden, som inte fanns när jag var barn, med små hästar anpassade för yngre barn.
 
Sv: Lämplig ålder för att börja rida?

Jag började rida på Shettisar när jag var 4 år... Mindre stall brukar oftast ha mindre hästar... Något att prova ?
 
Sv: Lämplig ålder för att börja rida?

Hos oss har vi:
Knatteridning (30 min ridning med ledare som vi står för) för barn 3-5 år.
Ridlekis (30 min ridning + 30 min teori, förälder leder) för barn 5-7 år.
Från 7 år, vanlig ridgrupp.

Alla har ju olika upplägg men detta tycker vi funkar bäst! :)
 
Sv: Lämplig ålder för att börja rida?

Jobbat på ridskola där det fanns A ponnyer och någon liten B ponny inget större.
Fick börja när man var 3 år
 
Sv: Lämplig ålder för att börja rida?

För dom mindre barnen var det inte ridlektion utan rid lek så som hinderbana, pantgöme, sånger som huvud, hals och låtar om hur man ska sitta i sadeln, körning mm.
 
Sv: Lämplig ålder för att börja rida?

Jag var 4 när jag började på ridskola, eller ja 5 egentligen om man inte räknar med första ridskole passet där jag ramlade av en skenande shettis och blev trampad :p. åkte runt på grannens minishettis ett tag efter det och började på ridskolan våren efter igen.
Min syster började vid 6 -7år.
Min kusin satte jag på min ponny så fort hon kunde sitta upprätt ungefär, men ridskola började hon inte på förarens vid 10 års åldern.

På ridskolan var det mer att åka runt på hästen och typ att lära sig svänga och rida lätt. Lite gymnastik så som att göra kaptens vändning, stå i sadeln och göra kullerbytta av hästen var det efter nästan varje lektion. Sen fick man alltid välja att skritta av utan sadel ^_^. Sen blev det såklart mer och mer i takt att man utvecklades :).
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
425
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp