Lämplig pocketbok? (SvA, ungdomar)

Jag läser gärna fantasy och scifi själv. Läslust och matnyttighet är ibland olika saker, ibland samma.

Men jag förslår fortfarande något som är kopplat till den egna personen och som går att relatera till. Då särskilt om du inte är helt läsvan, och/eller på ett nytt språk. Ju mer abstrakt desto svårare är det.
Absolut, det var därför jag föreslog Tam drakriddaren, om man inte är läsvan. Utan föräldrar, får klara sig själv i en ny okänd miljö, börja i ny skola, svälta, överväga att stjäla så man får mat för dagen. Fantasy för ungdomar brukar vara väldigt oabstrakt och mycket verklighetsnära, mat för dagen, ta hand om din drake/häst, lära dig nya saker genom att kämpa och öva, skaffa vänner, hantera mobbing osv, krig, ondska, kämpa för det goda, samarbeta om en uppgift.

Men samtidigt så långt från ens verklighet att man inte får ont i magen av att läsa det utan får ett avstånd till historien och kan bli spänd för hur det slutar och det slutar sannolikt bra :).

Det kan vara svårt att få till hela den biten med kämpa för sin överlevnad i "verkligheten" utan att det blir för hemskt och för nära. Att mobbarna lyckas en i en fängelsehåla för stöld av juvel är jättehemskt, men är det lika magont hemskt som om de drar ned byxorna och underbyxorna på huvudpersonen i ett verkligt klassrum (som egentligen är "mindre hemskt" än en fängelsehåla).
 
Senast ändrad:
Absolut, det var därför jag föreslog Tam drakriddaren, om man inte är läsvan. Utan föräldrar, får klara sig själv i en ny okänd miljö, börja i ny skola, svälta, överväga att stjäla så man får mat för dagen. Fantasy för ungdomar brukar vara väldigt oabstrakt och mycket verklighetsnära, mat för dagen, ta hand om din drake/häst, lära dig nya saker genom att kämpa och öva, skaffa vänner, hantera mobbing osv, krig, ondska, kämpa för det goda, samarbeta om en uppgift.

Så länge det funkar och de är nöjda och läser.

Fantasy har inte gått hem i mina grupper. Men tas det emot väl för någon annan så är det ju bara positivt.

Dumpad handlar om en svenskfödd pojke som lämna ensam av sin mamma under en resa till släkten i Somalia, som tar sig till Etiopien och svenska ambassaden i Addis, försöker få ihop pengar till resan hem. Sånt funkar här, väldigt konkret och verklighetsnära. Inte drakar och magi.
 
Så länge det funkar och de är nöjda och läser.

Fantasy har inte gått hem i mina grupper. Men tas det emot väl för någon annan så är det ju bara positivt.

Dumpad handlar om en svenskfödd pojke som lämna ensam av sin mamma under en resa till släkten i Somalia, som tar sig till Etiopien och svenska ambassaden i Addis, försöker få ihop pengar till resan hem. Sånt funkar här, väldigt konkret och verklighetsnära. Inte drakar och magi.
Exakt, om man inte gillar fantasy är det helt omöjligt att förstå lockelsen i det. Men de här barnen kanske tyckte om det.

Jo jag läste om boken när du nämnde den första gången. Den är kanske perfekt (men den låter väldigt väldigt hemsk, det är fruktansvärt att sådant händer (i ganska stor omfattning har jag för mig).).

Dessutom berättar nästan alla kulturer och samhällen sagor och har gjort det i evinnerliga tider, det är inget extra konstigt och obegripligt med sagolitteratur.
 
Exakt, om man inte gillar fantasy är det helt omöjligt att förstå lockelsen i det. Men de här barnen kanske tyckte om det.

Jo jag läste om boken när du nämnde den första gången. Den är kanske perfekt (men den låter väldigt väldigt hemsk, det är fruktansvärt att sådant händer (i ganska stor omfattning har jag för mig).).


De enkla lösningarna i fantasy kan vara frustrerande också, och kännas som om de minimerar människorna ute i verkligheten. Istället för militärmilis så kommer en magisk juvel - för de läsovana så kan det kännas väldigt abstrakt, för de som har mycket bagaget kan det kännas förlöjligande. Min rädsla löses inte av en magisk drake liksom.

Eller så kan det bli så som du beskriver, att läsaren dras in i fantasyvärlden och uppskattar den. Som en fabel som visar den moraliska vägen.

Jag läser som sagt gärna fantasy själv - och tycker oavsett att det viktiga inte är exakt Vad elever i SVA och SFI läser utan Att de läser. Så som lärare får du ju göra en bedömning själv utifrån respektive grupp. Här väljer de oftast böcker själva, jag kör inte med klassuppsättningar så ofta, och då väljer eleverna nästa uteslutande historier av typen Dumpad. Kulturnära och realistiskt, med tydlig koppling till dem själva.
 
Jag vet inte om det är en lagom nivå (rent språkligt) men kommer att tänka på Engelsfors-trilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag har inte sett Supernatural, men har sett att folk drar liknelser mellan den serien och de här böckerna.

Bra och spännande ungdoms-/ fantasyböcker är det hur som helst! :) Den första boken, Cirkeln, finns ju som film också (inte i närheten så bra som böckerna dock :p).
 
Ett lite mer udda tips skulle kunna vara Astrid Lindgrens Mina påhitt, en samlingsbok med Astrids sagor och biografier och kan vara en väg in i det svenska samhället i och med att de flesta svenskar är uppvuxna med hennes sagor. En del av dem finns inlästa av henne på Spotify! :up:
 
De enkla lösningarna i fantasy kan vara frustrerande också, och kännas som om de minimerar människorna ute i verkligheten. Istället för militärmilis så kommer en magisk juvel - för de läsovana så kan det kännas väldigt abstrakt, för de som har mycket bagaget kan det kännas förlöjligande. Min rädsla löses inte av en magisk drake liksom.

Eller så kan det bli så som du beskriver, att läsaren dras in i fantasyvärlden och uppskattar den. Som en fabel som visar den moraliska vägen.

Jag läser som sagt gärna fantasy själv - och tycker oavsett att det viktiga inte är exakt Vad elever i SVA och SFI läser utan Att de läser. Så som lärare får du ju göra en bedömning själv utifrån respektive grupp. Här väljer de oftast böcker själva, jag kör inte med klassuppsättningar så ofta, och då väljer eleverna nästa uteslutande historier av typen Dumpad. Kulturnära och realistiskt, med tydlig koppling till dem själva.
Jo jag håller med, det är nog andra sidan av myntet, de kan övervinna svårigheter som normalt skulle vara omöjliga, men det gör säkert också att det känns just frustrerande om man inte vill ha avståndet.

Det beror nog på om man är van vid sagor från när man var liten eller inte om man uppskattar sagans problemlösning (Rödluvan och vargen tex fick ju en väldigt enkel lösning på ett ganska hopplöst problem).

Välja böcker själva tror jag är absolut bästa vägen när man läser i klass! om man vill främja läsglädje snarare än plöja en viss klassiker.
 
@Jozze Om det ska vara magiska inslag så rekommenderar jag Neil Gaimans Oceanen vid vägens slut. Riktar sig mot unga vuxna, finns som billig pocket och är nog lagom lång även för någon som inte är helt intresserad av läsning. Mer magisk realism än fantasy vilket borde underlätta det rent språkliga. Dessutom är den helt fantastisk (nej, jag är inte alls partisk eller så :angel: ).
 
Tror du inte Locke Lamoras lögner är för komplicerad? Man sugs inte in så snabbt i den heller direkt. Nu har jag bara läst den på engelska så de kanske översatt ned den till enklare.
Jag tror språket är något enklare på svenska men du kan nog ha rätt i det du säger om att den inte är tillräckligt medryckande.

Då är nog andra böcker, som ex magi av Angie Sage eller redan nämnda böcker av Philip Pullman, kanske mer lämpliga sett till språk och insugningsbarhet i historien :up:
 
Jag tror språket är något enklare på svenska men du kan nog ha rätt i det du säger om att den inte är tillräckligt medryckande.

Då är nog andra böcker, som ex magi av Angie Sage eller redan nämnda böcker av Philip Pullman, kanske mer lämpliga sett till språk och insugningsbarhet i historien :up:
Mm den gav mig aldrig en känsla av att vara direkt lättläst egentligen, om än bra. (Då menar jag inte att jag tycker lättlästa böcker är bättre, jag föredrar ofta lite "svårlästa", men ungdomarna har ju bara pratat svenska i tre år.)
 
Ondskan av Jan Guillou finns som LL. Har undervisat i Sva i fyra år. ALLA (!) mina elever under de åren älskade boken. Verkligen älskade. Vi såg filmen ihop ibland också (eleverna byttes ju ut)
Och jag får säga tvärtom här, helt genomvidrig bok och jag känner typ ingen som gillar den :o (vi fick läsa den i skolan)
@Jozze Om det ska vara magiska inslag så rekommenderar jag Neil Gaimans Oceanen vid vägens slut. Riktar sig mot unga vuxna, finns som billig pocket och är nog lagom lång även för någon som inte är helt intresserad av läsning. Mer magisk realism än fantasy vilket borde underlätta det rent språkliga. Dessutom är den helt fantastisk (nej, jag är inte alls partisk eller så :angel: ).
Den hade jag helt glömt - konstigt nog - för det är ju verkligen en superbra bok och säkert väldigt lagom :)

@Jozze Böckerna om Hicke Hiskelig av Cressida cowell kan säkert passa bra till den yngre personen och beroende på hur "barnslig" den äldre är så även till honom. Det är ju väldigt enkelt språk men mycket "vuxna" referenser.

Sen är en bok som jag läser varje år och som jag älskar sedan jag var 7 typ Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Fint språk (finns nog även som lättläst skulle jag tro?) och en väldigt lagom spännande och realistisk berättelse.
 
@Jozze Om det ska vara magiska inslag så rekommenderar jag Neil Gaimans Oceanen vid vägens slut. Riktar sig mot unga vuxna, finns som billig pocket och är nog lagom lång även för någon som inte är helt intresserad av läsning. Mer magisk realism än fantasy vilket borde underlätta det rent språkliga. Dessutom är den helt fantastisk (nej, jag är inte alls partisk eller så :angel: ).

Denna tänkte jag också på till den äldre, och Ursula Le Guin som också nämnts till den yngre. Inte alltför tjocka böcker också, även om du själv tänke ge dem Harry Potter i och för sig. Nu utgick jag ifrån fantasyspåret, annars hade jag spanat in t ex Nyckelbarnen av Sara Kadefors.
 
Oj, vilket gensvar! :D Tusen tusen tack för alla tips! Verkligen! :bow: Jag ska sätta mig och kolla igenom dem så snart jag har möjlighet. Det var en hel del nytt som jag inte känner igen och annat som jag blev påmind om finns. Stort tack!

Gällande Hungerspelen så berättade faktiskt den äldre att hen läst del 2 och 3 på engelska. Kanske är det lämpligt att ge hen del 1 på svenska då?

Någon frågade var de kom från. Den äldre kommer från Syrien och den yngre från Irak, men närmast från (flyktingläger i?) Jordanien. Hur länge hen befunnit sig i Jordanien vet jag inte. Båda har arabiska som modersmål.

Nu har jag en del att forska i och fundera på! :up:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Har någon här läst "Jag är Zlatan Ibrahimovic" och kan säga något om den? Den äldre eleven sa att hen hade läst den på arabiska och den yngre är ju intresserad av fotboll. Den finns som lättläst också - LL till den yngre och originalboken till den äldre? Eller är de för svåra? Den äldre har bra läsförståelse men svårt att formulera sig i tal och skrift, dels för att hen inte hittar orden, dels för att hen är rädd att göra fel tror jag. Den yngre har sämre läsförståelse men pratar desto mer.
 
Har någon här läst "Jag är Zlatan Ibrahimovic" och kan säga något om den? Den äldre eleven sa att hen hade läst den på arabiska och den yngre är ju intresserad av fotboll. Den finns som lättläst också - LL till den yngre och originalboken till den äldre? Eller är de för svåra? Den äldre har bra läsförståelse men svårt att formulera sig i tal och skrift, dels för att hen inte hittar orden, dels för att hen är rädd att göra fel tror jag. Den yngre har sämre läsförståelse men pratar desto mer.
Den kan absolut vara lämplig som alternativ, den ger en bild av att hur det kan vara att växa upp i Sverige och vilka kulturkrockar som kan uppstå.
 
Har någon här läst "Jag är Zlatan Ibrahimovic" och kan säga något om den? Den äldre eleven sa att hen hade läst den på arabiska och den yngre är ju intresserad av fotboll. Den finns som lättläst också - LL till den yngre och originalboken till den äldre? Eller är de för svåra? Den äldre har bra läsförståelse men svårt att formulera sig i tal och skrift, dels för att hen inte hittar orden, dels för att hen är rädd att göra fel tror jag. Den yngre har sämre läsförståelse men pratar desto mer.
Jag är övertygad om att allt som gör att man läser är viktigare än vad man läser skulle just tipsa om den. Den är tydligen mycket populär bland personer som aldrig normalt läser böcker.
Originalboken är dessutom skriven ungefär som Zlatan pratar, så den behöver nog inte läses på lätt svenska ens för den yngre...
 
Har någon här läst "Jag är Zlatan Ibrahimovic" och kan säga något om den? Den äldre eleven sa att hen hade läst den på arabiska och den yngre är ju intresserad av fotboll. Den finns som lättläst också - LL till den yngre och originalboken till den äldre? Eller är de för svåra? Den äldre har bra läsförståelse men svårt att formulera sig i tal och skrift, dels för att hen inte hittar orden, dels för att hen är rädd att göra fel tror jag. Den yngre har sämre läsförståelse men pratar desto mer.

Jag har inte läst den men på mitt jobb, Häktet Malmö, är den en av de överlägset mest utlånade böckerna. Den går hem hos alla typer av läsare men kanske framförallt de yngre utan en tradition av att läsa böcker.
 
Det är just det, att den har rosats för att den har lockat sådana grupper som inte brukar läsa, som gjorde att jag överväger den som ett alternativ. Jag kanske ska ge dem varsitt ex av den då? Hen som redan har läst den blir ju förhoppningsvis hjälpt av att ha läst den förut, och den yngre eleven kanske lockas till läsning tack vare författaren/huvudpersonen.
 
Jag stödundervisar två elever i svenska som andraspråk; de är 13 och 16 år. Den äldre eleven är ambitiös, och när hen bad om att få i uppgift att de skulle läsa en bok hemma och sedan diskutera den på lektionen (något som vi tyvärr inte har tid till, enligt min uppfattning) kom vi in på böcker och läsning. Jag talade om vikten av att läsa mycket böcker för att lära sig språk och uppmanade dem att läsa svenska böcker i sommar. Den äldre eleven var med på noterna, den yngre sa att hen inte gillar att läsa böcker.

Då kom jag på att jag skulle vilja ge dem varsin pocket som avskedspresent när vi slutar. Mitt självklara val var Harry Potter - den serien läste jag själv på engelska för att förbättra min engelska inför ett högskoleprov och det funkade. Tyvärr verkar de inte finnas i pocketformat på svenska, och att lägga ut 160-200 kr per bok är tyvärr lite för saftigt för min just nu ansträngda plånbok.

Min fråga är således: vad för annan pocket kan jag köpa? De är båda intresserade av datorspel och typ superhjältefilmer, båda är hyfsat intresserade av träning och sport, den äldre tycker om tv-serier av typen Supernatural och Dr Who. De har båda två bott i Sverige i längre än 2 men kortare än 3 år, och därför tänkte jag att en barn-/ungdomsbok av typen Harry Potter skulle ha kunnat passat deras språknivå, men fortfarande vara utmanande.

Finns det någon liknande bok eller serie som kan vara lämplig?

Milleniumtriologin.
 

Liknande trådar

Kultur Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så...
2
Svar
38
· Visningar
1 766
Senast: Exile
·
Tjatter Det här blir långsökt, men Buke är ju känt för att hitta de mest svåråtkomliga svar, så jag testar. Som ung älskade jag Anais Nins...
Svar
13
· Visningar
980
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 672
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp