Lämplig pocketbok? (SvA, ungdomar)

Jozze

Trådstartare
Jag stödundervisar två elever i svenska som andraspråk; de är 13 och 16 år. Den äldre eleven är ambitiös, och när hen bad om att få i uppgift att de skulle läsa en bok hemma och sedan diskutera den på lektionen (något som vi tyvärr inte har tid till, enligt min uppfattning) kom vi in på böcker och läsning. Jag talade om vikten av att läsa mycket böcker för att lära sig språk och uppmanade dem att läsa svenska böcker i sommar. Den äldre eleven var med på noterna, den yngre sa att hen inte gillar att läsa böcker.

Då kom jag på att jag skulle vilja ge dem varsin pocket som avskedspresent när vi slutar. Mitt självklara val var Harry Potter - den serien läste jag själv på engelska för att förbättra min engelska inför ett högskoleprov och det funkade. Tyvärr verkar de inte finnas i pocketformat på svenska, och att lägga ut 160-200 kr per bok är tyvärr lite för saftigt för min just nu ansträngda plånbok.

Min fråga är således: vad för annan pocket kan jag köpa? De är båda intresserade av datorspel och typ superhjältefilmer, båda är hyfsat intresserade av träning och sport, den äldre tycker om tv-serier av typen Supernatural och Dr Who. De har båda två bott i Sverige i längre än 2 men kortare än 3 år, och därför tänkte jag att en barn-/ungdomsbok av typen Harry Potter skulle ha kunnat passat deras språknivå, men fortfarande vara utmanande.

Finns det någon liknande bok eller serie som kan vara lämplig?
 
Jag stödundervisar två elever i svenska som andraspråk; de är 13 och 16 år. Den äldre eleven är ambitiös, och när hen bad om att få i uppgift att de skulle läsa en bok hemma och sedan diskutera den på lektionen (något som vi tyvärr inte har tid till, enligt min uppfattning) kom vi in på böcker och läsning. Jag talade om vikten av att läsa mycket böcker för att lära sig språk och uppmanade dem att läsa svenska böcker i sommar. Den äldre eleven var med på noterna, den yngre sa att hen inte gillar att läsa böcker.

Då kom jag på att jag skulle vilja ge dem varsin pocket som avskedspresent när vi slutar. Mitt självklara val var Harry Potter - den serien läste jag själv på engelska för att förbättra min engelska inför ett högskoleprov och det funkade. Tyvärr verkar de inte finnas i pocketformat på svenska, och att lägga ut 160-200 kr per bok är tyvärr lite för saftigt för min just nu ansträngda plånbok.

Min fråga är således: vad för annan pocket kan jag köpa? De är båda intresserade av datorspel och typ superhjältefilmer, båda är hyfsat intresserade av träning och sport, den äldre tycker om tv-serier av typen Supernatural och Dr Who. De har båda två bott i Sverige i längre än 2 men kortare än 3 år, och därför tänkte jag att en barn-/ungdomsbok av typen Harry Potter skulle ha kunnat passat deras språknivå, men fortfarande vara utmanande.

Finns det någon liknande bok eller serie som kan vara lämplig?
Det finns många Facebookgrupper där folk skänker bort saker. Det finns säkert folk som vill skänka bort böcker eller sälja billigt
 
Jag stödundervisar två elever i svenska som andraspråk; de är 13 och 16 år. Den äldre eleven är ambitiös, och när hen bad om att få i uppgift att de skulle läsa en bok hemma och sedan diskutera den på lektionen (något som vi tyvärr inte har tid till, enligt min uppfattning) kom vi in på böcker och läsning. Jag talade om vikten av att läsa mycket böcker för att lära sig språk och uppmanade dem att läsa svenska böcker i sommar. Den äldre eleven var med på noterna, den yngre sa att hen inte gillar att läsa böcker.

Då kom jag på att jag skulle vilja ge dem varsin pocket som avskedspresent när vi slutar. Mitt självklara val var Harry Potter - den serien läste jag själv på engelska för att förbättra min engelska inför ett högskoleprov och det funkade. Tyvärr verkar de inte finnas i pocketformat på svenska, och att lägga ut 160-200 kr per bok är tyvärr lite för saftigt för min just nu ansträngda plånbok.

Min fråga är således: vad för annan pocket kan jag köpa? De är båda intresserade av datorspel och typ superhjältefilmer, båda är hyfsat intresserade av träning och sport, den äldre tycker om tv-serier av typen Supernatural och Dr Who. De har båda två bott i Sverige i längre än 2 men kortare än 3 år, och därför tänkte jag att en barn-/ungdomsbok av typen Harry Potter skulle ha kunnat passat deras språknivå, men fortfarande vara utmanande.

Finns det någon liknande bok eller serie som kan vara lämplig?

Två populära serier som jag dock inte läst själv, bara sett filmerna, är ju Hungerspelen och Eragorn. Den förstnämnda är ju ganska hemsk, fast det är ju Harry Potter också.
 
Flanagans böcker om Spejaren Will kanske kan vara intressanta?! Lägg ut en förfrågan på ngn byt/bortskänkessida på fb så kan du säkertfå tag på de böcker du önskar till vettigt pris!
 
Jag vill gärna avråda från Eragon, språket i boken är horribelt och boken är urdålig! Så det känns dumt med kasst språk om språkutveckling är ett mål :)

Däremot vill jag tipsa om Den skrikande trappan av Jonathan Stroud. En helt fantastisk bok Lockwood&co, en övernaturlig agentfirma beståendes av ungdomar.

Locke Lamoras lögner av Scott Lynch är även den bra med trevligt språk, men skulle tro att den kan vara svårare att få tag i som pocket.

Sen är Mördarens Apa av Jakob Wegelius även det en fantastisk typ skröna om apan Sally Jones. Fint språk, underhållande (och utan några direkta hemskheter) och en av de bästa ungdomsböckerna jag läst.
 
Jag tänkte tipsa om Artemis Fowl, men de verkar plötsligt svåra att få tag på om man inte vill ha e-bok. Tyvärr verkar första boken svår att hitta som pocket också. Synd, för de tyckte jag mycket om när jag var yngre. Förut fanns de i många bokhandlar, men det var ju några år sedan jag var där och letade efter just dessa böcker, så hur det ser ut nu vet jag inte... Skulle du råka snubbla över ett par exemplar så är de läsvärda i alla fall!

Och som andra redan sagt så är Hungerspelen väldigt bra!

Det fanns så många böcker jag hade tänkt tipsa om, men det tycks vara som så att de, liksom Artemis Fowl, är svåra att få tag på på svenska. :(
 
Jag stödundervisar två elever i svenska som andraspråk; de är 13 och 16 år. Den äldre eleven är ambitiös, och när hen bad om att få i uppgift att de skulle läsa en bok hemma och sedan diskutera den på lektionen (något som vi tyvärr inte har tid till, enligt min uppfattning) kom vi in på böcker och läsning. Jag talade om vikten av att läsa mycket böcker för att lära sig språk och uppmanade dem att läsa svenska böcker i sommar. Den äldre eleven var med på noterna, den yngre sa att hen inte gillar att läsa böcker.

Då kom jag på att jag skulle vilja ge dem varsin pocket som avskedspresent när vi slutar. Mitt självklara val var Harry Potter - den serien läste jag själv på engelska för att förbättra min engelska inför ett högskoleprov och det funkade. Tyvärr verkar de inte finnas i pocketformat på svenska, och att lägga ut 160-200 kr per bok är tyvärr lite för saftigt för min just nu ansträngda plånbok.

Min fråga är således: vad för annan pocket kan jag köpa? De är båda intresserade av datorspel och typ superhjältefilmer, båda är hyfsat intresserade av träning och sport, den äldre tycker om tv-serier av typen Supernatural och Dr Who. De har båda två bott i Sverige i längre än 2 men kortare än 3 år, och därför tänkte jag att en barn-/ungdomsbok av typen Harry Potter skulle ha kunnat passat deras språknivå, men fortfarande vara utmanande.

Finns det någon liknande bok eller serie som kan vara lämplig?
Narnia kom precis ut på pocket för den yngre och Trollkarlen från Övärlden för den äldre (Ursula Le Guin som skrivit är dessutom supercreddig som författare).

Om de inte är så bra på att läsa än så måste jag bara rekommendera http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Drakriddare Tam Drakriddare. Eller så kan jag rekommendera det för när någon ska lära sig nästa gång. Läste för min sexåring och de är verkligen väldigt underhållande och spännande trots att kapitlen är världens kortaste, boken är full av fina bilder, ritade av en mangatecknare, det är stor text och går snabbt att läsa (jag tjuvläste dem själv i förväg :D)

Faktum är att för den yngre som inte gillar att läsa böcker är nog Tam bättre än Narnia, mycket bättre. Man sugs rakt in i boken snabbt och gör man inte det tar den i alla fall slut fort. Huvudpersonen är föräldralös pojke, det kan spela roll och vara lättare att läsa om än flicka kanske.
 
Senast ändrad:
Jag vill gärna avråda från Eragon, språket i boken är horribelt och boken är urdålig! Så det känns dumt med kasst språk om språkutveckling är ett mål :)

Däremot vill jag tipsa om Den skrikande trappan av Jonathan Stroud. En helt fantastisk bok Lockwood&co, en övernaturlig agentfirma beståendes av ungdomar.

Locke Lamoras lögner av Scott Lynch är även den bra med trevligt språk, men skulle tro att den kan vara svårare att få tag i som pocket.

Sen är Mördarens Apa av Jakob Wegelius även det en fantastisk typ skröna om apan Sally Jones. Fint språk, underhållande (och utan några direkta hemskheter) och en av de bästa ungdomsböckerna jag läst.
Tror du inte Locke Lamoras lögner är för komplicerad? Man sugs inte in så snabbt i den heller direkt. Nu har jag bara läst den på engelska så de kanske översatt ned den till enklare. Men jag håller med om helhemska Eragon (tror den blev upphaussad för att barnet som skrev bokens föräldrar var förläggare)

Då säger jag hellre Ondvinter av Anders Björkelid, skrivna på svenska och kan passa båda barnen. Väldigt bra och man fastnar snabbt i boken och huvudpersonerna är i ungefär rätt ålder.
http://www.bokus.com/bok/9789127138223/ondvinter/ 44 kronor kostar den också, som hittat!
 
Inte i linje med din fråga om datorspel eller liknande men vad sägs om något av följande:

Nässlorna blomma av Harry Martinson
Pojkarna av Jessika Schiefauer
Doktor Glas
 
Divergent-serien är också spännande och ganska lättkonsumerad :)
Kanske även serien Den mörka material av Philip Pullman, i alla fall för den yngre av dem.

Artemis Fowl kanske också kan vara aktuell.
 
Ondskan av Jan Guillou finns som LL. Har undervisat i Sva i fyra år. ALLA (!) mina elever under de åren älskade boken. Verkligen älskade. Vi såg filmen ihop ibland också (eleverna byttes ju ut)
 
Jag stödundervisar två elever i svenska som andraspråk; de är 13 och 16 år. Den äldre eleven är ambitiös, och när hen bad om att få i uppgift att de skulle läsa en bok hemma och sedan diskutera den på lektionen (något som vi tyvärr inte har tid till, enligt min uppfattning) kom vi in på böcker och läsning. Jag talade om vikten av att läsa mycket böcker för att lära sig språk och uppmanade dem att läsa svenska böcker i sommar. Den äldre eleven var med på noterna, den yngre sa att hen inte gillar att läsa böcker.

Då kom jag på att jag skulle vilja ge dem varsin pocket som avskedspresent när vi slutar. Mitt självklara val var Harry Potter - den serien läste jag själv på engelska för att förbättra min engelska inför ett högskoleprov och det funkade. Tyvärr verkar de inte finnas i pocketformat på svenska, och att lägga ut 160-200 kr per bok är tyvärr lite för saftigt för min just nu ansträngda plånbok.

Min fråga är således: vad för annan pocket kan jag köpa? De är båda intresserade av datorspel och typ superhjältefilmer, båda är hyfsat intresserade av träning och sport, den äldre tycker om tv-serier av typen Supernatural och Dr Who. De har båda två bott i Sverige i längre än 2 men kortare än 3 år, och därför tänkte jag att en barn-/ungdomsbok av typen Harry Potter skulle ha kunnat passat deras språknivå, men fortfarande vara utmanande.

Finns det någon liknande bok eller serie som kan vara lämplig?


Var kommer de ifrån? Lättlästa förlaget har ju mycket att välja på. Eller leta på bokbörsen.

"Dumpad" av Per Brinkebo? http://www.bokus.com/bok/9789188879615/dumpad/
Den läser mina elever på SVA1 nu.

Utvandrarna finns som lättläst, är ju skoj om ni jobbat med migration och kanske sett filmen?

Jag skulle satsat på någon av de lättlästa klassikerna eller en ren ungdomsbok med koppling till dem själva. Hellre det än någon av fantasyserierna.
 
Ondskan av Jan Guillou finns som LL. Har undervisat i Sva i fyra år. ALLA (!) mina elever under de åren älskade boken. Verkligen älskade. Vi såg filmen ihop ibland också (eleverna byttes ju ut)
Den tror jag på! Den kommer man snabbt in i också.
 
Var kommer de ifrån? Lättlästa förlaget har ju mycket att välja på. Eller leta på bokbörsen.

"Dumpad" av Per Brinkebo? http://www.bokus.com/bok/9789188879615/dumpad/
Den läser mina elever på SVA1 nu.

Utvandrarna finns som lättläst, är ju skoj om ni jobbat med migration och kanske sett filmen?

Jag skulle satsat på någon av de lättlästa klassikerna eller en ren ungdomsbok med koppling till dem själva. Hellre det än någon av fantasyserierna.
Fördelen med fantasy om folk gillar det i alla fall lite är att de snabbt blir sugna på mer och det finns jättemycket mer. De brukar också ha en händelselinje som får folk som läser lite att läsa vidare. Alla killar jag känner/har känt som läser många böcker i veckan läser SF eller Fantasy. Målet var ju egentligen inte att killarna ska läsa någonting matnyttigt utan att de ska inspireras att läsa alls och sedan läsa en bok till och en bok till.

(En gammal lärarinna (jättegammal nu) som jag känner fick barn med dyslexi att bli entusiastiska läsare genom att köpa in rollspelsböcker med fantasyäventyr där barnen själva fick välja hur det skulle gå och läsa det kapitlet. Många andra nöjer sig ju med om barn med dyslexi alls kan läsa, inte med att de ska bli entusiastiska bokslukare.)

Ett annat alternativ är ju deckare om man gillar det. Men det kan bli enahanda efter ett tag.
 
Senast ändrad:
Fördelen med fantasy om folk gillar det i alla fall lite är att de snabbt blir sugna på mer och det finns jättemycket mer. Alla killar jag känner/har känt som läser många böcker i veckan läser SF eller Fantasy. Målet var ju egentligen inte att killarna ska läsa någonting matnyttigt utan att de ska inspireras att läsa alls.

Ett annat alternativ är ju deckare om man gillar det. Men det kan bli enahanda efter ett tag.

Jag läser gärna fantasy och scifi själv. Läslust och matnyttighet är ibland olika saker, ibland samma.

Men jag föreslår fortfarande något som är kopplat till den egna personen och som går att relatera till. Då särskilt om du inte är helt läsvan, och/eller på ett nytt språk. Ju mer abstrakt desto svårare är det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så...
2
Svar
38
· Visningar
1 765
Senast: Exile
·
Tjatter Det här blir långsökt, men Buke är ju känt för att hitta de mest svåråtkomliga svar, så jag testar. Som ung älskade jag Anais Nins...
Svar
13
· Visningar
979
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 670
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp