Bukefalos 28 år!

(Länd)ryggen på islandshästar

Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Jag har ju en fyrgångare som lätt blir styv o sänker ryggen, dock är det mkt bättre nu med rätt träning. Felaktigt ridsätt för att få fram tölten var en del av problemet, plus han (troligen) halkade under vintervilan då han gick i hingsthage o fick snett bäcken. Hela hästen var spänd som en fiolsträng efter det o att upptäcka just bäckenet var svårt. Det upptäcktes tack vare Boj här som kände igen symptomen hästen visade.

Det blev ju en lång väg för att få fram en avspänd häst som jobbade i bra form, ovanpå var det svårt hitta rätt tränare för just denna häst men jag hade tur.

Här blev det mycket stretching, massage, skrittarbete, höga cavaletti. Sedan ridning i rätt form med ryggaktivitet o ändå få fram bakdelsaktivitet OCH tölt.

Men jag vet inte riktigt om det här hör till tråden?? Hästen är iaf fyrgångare med vissa problem :-/
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Tja, jag började nog frågeställningen mot femgångare, men tycker allt mera att ALLA gångartsrelaterade svar är mycket intressanta. Och urspårningar gör att man ser saker på ett annat sätt : ) Har kollat en del böcker, men där är de flesta resonemang sadelrelaterade.

Ju mera jag läst här desto mera verkar det som om länd/ ryggproblem förebyggs eller botas med korrekt ridning bakifrån och fram samt att det gäller att vara uppmärksam och verkligen anpassa träningen (liksom så mycket annat).
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Ju mera jag läst här desto mera verkar det som om länd/ ryggproblem förebyggs eller botas med korrekt ridning bakifrån och fram samt att det gäller att vara uppmärksam och verkligen anpassa träningen (liksom så mycket annat).

Och det är alldeles väldigt sant också, med korrekt ridning motar man Olle i grinden. Men det innebär inte att hästen blir helt befriad från detta, för fortfarande föreligger olycksrisken. Dvs hästen kan trampa snett, halka till osv. Men en vältränad häst klarar detta bättre än den som inte är fullt lika vältränad, så därför skall man alltid vara uppmärksam på signaler som inte har funnits tidigare.

Men det måste ju inte vara ett rent ryggproblem, det kan ju faktiskt dyka upp andra saker också. Så uppmärksamhet på hästens signaler, det kommer man långt på. De hästar som börjar bete sig illa, bockar, rusar osv har kommit till gränsen att de måste skrika för att vi skall förstå. Och så vill ju ingen ha det.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Ja, man kan ju inte "försäkra sig" mot allt, men nog fasen kan man försöka fixa oddsen i sin riktning. Samtidigt gäller det att inte få ett för negativt synsätt - alla förändringar är ju inte av ondo, god utveckling ger ju också en förbättring vilket i sig är en ändring.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 358
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Inom ridningen pratar man ibland om snöret i naveln som går rakt bak mot ryggraden och hur man drar i/släpper efter på det som...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 924
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp