Längd och kvalite på tömmar

B

Bamses husse

Hur långa tömmar skall man ha om man skall köra redskap och eller vagn med stor arbetshäst typ ardenner?
Var finns det bra kvalite på tömmar med rätt tyngd och smidighet?
Är 20 mm en bra bredd, smalare känns lite futtigt för mina händer?
:) Tacksam för tips :bow:
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

Bamses husse skrev:
Hur långa tömmar skall man ha om man skall köra redskap och eller vagn med stor arbetshäst typ ardenner?
Var finns det bra kvalite på tömmar med rätt tyngd och smidighet?
Är 20 mm en bra bredd, smalare känns lite futtigt för mina händer?
:) Tacksam för tips :bow:

Hej. Längden bör vara 20-22 meter. Det har vi när vi kör i skogen.
Vi har 10-12mm rep töm. Det gillar vi bäst när man kör med häst......... :idea:
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

åke skrev:
Hej. Längden bör vara 20-22 meter. Det har vi när vi kör i skogen.
Vi har 10-12mm rep töm. Det gillar vi bäst när man kör med häst......... :idea:

Varför använder ni inte lädertömmar?
Är det någon fördel med reptöm bortsett från att dom är billigare, löper dom bättre genom ringarna?
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

Bamses husse skrev:
Varför använder ni inte lädertömmar?
Är det någon fördel med reptöm bortsett från att dom är billigare, löper dom bättre genom ringarna?

Vi har inte läder pga. att dom blir hala, tunga, finns ej i dom längder vi vill ha. Vi har läder längst fram på tömmen därimot. Tycker att det är lite synd på så fint material att ha i skogen då man slänger tömmen på backen i ur och skur. Tycker även att dom löper bra i ringarna som du skrev.
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

åke skrev:
Vi har inte läder pga. att dom blir hala, tunga, finns ej i dom längder vi vill ha. Vi har läder längst fram på tömmen därimot. Tycker att det är lite synd på så fint material att ha i skogen då man slänger tömmen på backen i ur och skur. Tycker även att dom löper bra i ringarna som du skrev.

Det går att smörja in lädertömmarna med fett som innehåller bivax då blir dom inte så hala :idea:
Jag har funderat på lädertöm men nu vet jag inte :confused:
Jag vet kanske en,som kan få tag på så lång lädertöm som du prata om.
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

åke skrev:
Vi har inte läder pga. att dom blir hala, tunga, finns ej i dom längder vi vill ha. Vi har läder längst fram på tömmen därimot. Tycker att det är lite synd på så fint material att ha i skogen då man slänger tömmen på backen i ur och skur. Tycker även att dom löper bra i ringarna som du skrev.
Vilken typ av rep använder du till tömmarna, plast eller hampa.....?
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

Bamses husse skrev:
Vilken typ av rep använder du till tömmarna, plast eller hampa.....?

Jag vet faktiskt inte. Jag tror att det är blandning. Kolla i båt tillbehörs affären. Där har vi köpt. Där kan du även prova vilken tjocklek du vill ha.
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

Inte för att jag kör Ardenner, men vid harvning, skogskörning och liknande så föredrar jag också reptömmar. Vi har läder i partömmarna för brukskörningen och näe, klumpigt och halkiga upplever jag dom.
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

jag kör med läder tömmar. tror att det är 12 meter på dom. men när vi kör i skogen så har vi rep (hampa) med läder längst fram. (köpt från tärnsjö). personligen så gillar jag bäst läder tömmar.
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

Jag tycker bara om lädertömmar. Har bara kört med det. Dom andra känns lite taniga.
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

Hur håller man tömmen i en bruksfattning. Kan inte tänka mig att jag skulle kunna få repet genom pekfinger o långfinger på ett bekvämt sätt :)

Bränner inte repet?
/jenny
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

dom gångerna som jag kör med rep töm så håller jag precis lika som när jag kör med läder töm. alltså mellen pekfingret och långfingret.

Har då aldrig känt att rep tömmen bränns mellen fingrana. kör med ganska lösa tömmar när jag kör min häst.
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

plumpen skrev:
dom gångerna som jag kör med rep töm så håller jag precis lika som när jag kör med läder töm. alltså mellen pekfingret och långfingret.

Har då aldrig känt att rep tömmen bränns mellen fingrana. kör med ganska lösa tömmar när jag kör min häst.

Och jag håller med. Vi kör ju inte rally. ;) :D
 
Sv: Längd och kvalite på tömmar

plumpen skrev:
jag kör med läder tömmar. tror att det är 12 meter på dom. men när vi kör i skogen så har vi rep (hampa) med läder längst fram. (köpt från tärnsjö). personligen så gillar jag bäst läder tömmar.

12 meter är på tok för kort om du skall gå bakom HELA ekipaget. Tänk dig hästen,släden och stocken på det. Då blir det lite snålt med 12meter.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
886
Senast: Gulis
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 989
Senast: Barbabelle
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp