Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ser jag för lång ut?

Hur hög tror ni hästen är?
Hur lång tror ni jag är?
Har skrivit det i tråden tidigare men vad skulle ni gissa på?

http://www.youtube.com/watch?v=GSECwWEdKhU kvalitén vart inte den bästa när jag lagt upp filmen men de kanske går o se nått iallafall?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Glömde säga att kolla efter 0:30, där ser man mest :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag gissar att hästen är 125-130 och du är 150-155
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ohnej ;), hon är 146 och jag 165. Ser vi proportionerliga ut? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Oj, vilket ponnysteg hon har!!

Det var så jag försökte gissa. Korta små ponnysteg, så hon är säkert liten tänkte jag. :p

Jag tycker det ser helt ok ut.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

KL

tycker ni att jag är för lång/tung för att utbilda dotterns ponny?
Ponnyn är en maxad C, 4 år. New forest.

Jag är 172 cm och väger 55 kg. Min tränare tycker att jag ska hoppa upp rida till ponnyn och min magkänsla säger nej. Vad tycker ni?

bild på ponny och dotter med hjälmen på svaj
21836_239501229505_749409505_3367980_7190464_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Hej! Jag undrar bara vilka maxvikter och maxlängder är på olika ponnyer(normalstora)? Tack på förhand!:rofl:
Man brukar säga att hästen kan bära 1/6 av sin egen vikt en häst som väger 300 kg kan bära 50 kg. Längden är ingen stor fara i sig, bara det att det är lite svårt att balansera sig själv. Dock ska man inte rida på unghäst om man känner sig lite för lång eftersom deras balanssinne inte riktigt är på topp :P
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tror att hästen klarar det :) du väger ju inte mycket du kommer nog bara vara lite lång.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Undrar om jag kan få min bukekompis maromer att lägga upp en filmsnutt på när jag rider hästen.
Vill inte ridhuslånare ska tro att jag blivit galen och tryckt upp mig på alldeles för liten häst.

Syftet är ju gott egentligen.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Det är ju egentligen inget konstigt att du vill träna din dotters häst. Jag tror de flesta förstår varför du rider den. Jag tror som föregående att du kommer säkert vara lite lång, börja försiktigt så du känner att du har koll på balansen. Han är ju ganska ung, kanske inte riden så mycket innan?
Vikten är nog ingen fara.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Man brukar säga att hästen kan bära 1/6 av sin egen vikt en häst som väger 300 kg kan bära 50 kg. Längden är ingen stor fara i sig, bara det att det är lite svårt att balansera sig själv. Dock ska man inte rida på unghäst om man känner sig lite för lång eftersom deras balanssinne inte riktigt är på topp :P

Om man har dålig balans så blir det väldigt tungt för en häst att bära upp. Tyngdpunkten för ekipaget förflyttas ju högre upp ju längre ryttaren är. Om ryttaren är lång och vinglar lägger detta till väldans massa kg för hästen att försöka balansera upp. Så jag skulle säg att längden också är väldigt viktig.

Men... längden behöver inte bli ett problem, med bra balans kan man ta bort problemet väldigt mycket. Vikt däremot kan man inte ta bort, hur balanserat man än rider. Men samtidigt kan en obalanserad ryttare på 50 kg bli tyngre att bära än en balanserad ryttare på 70 kg. Så visst är längd, och framförallt balans en viktig del i det hela.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tack,
jag rider ju själv hästar på 170 så det blir ett hopp ner till 139 cm.
Balansen känns okej när jag rider henne men hon protesterar lite. KOmmer såklart åt henne lite mer än en 8 åring gör.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Har en fråga om vikt och "för storhet" för en shettis, men som inte gäller mig. Känner däremot lite medlidande (på shettisens part). Det är en tjej som rider en shettis i grannstallet, shettisen är av den mindre sorten och tjejen är kraftig, rätt kort och väger 45 kg. Fötterna är några cm från marken och shettisen bockar när hon försöker fatta galopp och slängtravar bara. Sadeln sitter dessutom helt fel. Ska man säga till när denna sorts problem uppstår och man inte riktigt vet vad man ska säga? Hon rider ofta på "vår" volt därför har jag sett detta.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker att det låter helt fel. Har inte tjejen några föräldrar som du kan prata med? Är det dem som äger hästen? Annars kan du ju prata med ägaren också.
Det kan vara svårt att prata med just den personen som är för stor, speciellt om det är någon yngre person.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Har en fråga om vikt och "för storhet" för en shettis, men som inte gäller mig. Känner däremot lite medlidande (på shettisens part). Det är en tjej som rider en shettis i grannstallet, shettisen är av den mindre sorten och tjejen är kraftig, rätt kort och väger 45 kg. Fötterna är några cm från marken och shettisen bockar när hon försöker fatta galopp och slängtravar bara. Sadeln sitter dessutom helt fel. Ska man säga till när denna sorts problem uppstår och man inte riktigt vet vad man ska säga? Hon rider ofta på "vår" volt därför har jag sett detta.


Hur stor är ponnyn och hur lång är tjejen?
Hur vet du hur mycket hon väger?

Jag satt på en shettis för inte så länge sen och hade ca 10-20 cm på varje sida. Jag är 165 cm lång..
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Hur stor är ponnyn och hur lång är tjejen?
Hur vet du hur mycket hon väger?

Jag satt på en shettis för inte så länge sen och hade ca 10-20 cm på varje sida. Jag är 165 cm lång..

Varför i hela friden gjorde du det??? Hur kan man någonsin motivera att sätta sig på en så liten häst?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jadu. Jag satt bara. Inte ett steg.

Jag ville inte göra det men ägarna "tvingade" mig.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ursäkta mig med vad skulle det vara bra för. Tycker verkligen inte att man kan skylla ifrån sig något sånt. Såvida du inte blev bunden och lyft upp på hästen.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

tycke ni att en ryttare som är nästan 170 cm kan rida en ponny på 139cm utan större problem för hästen??;) (tävlar inte bara träning)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Svårt att säg på rak arm, beror ju på hur både hästen och ryttaren ser ut. Jag är 167 (det är väl nästan 170;)) och jag kan rida vissa som är under 140. Långt ifrån alla, men vissa grövre byggda ponnys.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 098
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 098
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp