Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

feliand

Behöver hjälp!

Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll). Jag undrar om ni tror att jag på 45 kilo kan rida han trots att jag är lång (169 cm) för att bygga upp muskler eftersom lillasyster kanske vill tävla senare (hon är dock bara 6 år och lagom för han) Men eftersom inte hon klarar av ridningen riktigt fulländat, klarar han av mig och att jag rider han typ 2-3 gånger i veckan i hagen och kanske hoppar något hinder på typ 30 cm (han klarar av 100 cm i löshopp!) Jag kör ju han åxå självklart för att bygga upp muskler men då vi håller på att renovera vår rockard så måste jag ju kunna hålla han igång på något sätt. Så min fråga är alltså, kan jag på 45 kilo och 169 cm rida en shettis med normal-mycket muskler 2-3 gånger i veckan och hoppa några lååååga hinder? Eller anser ni det är för tungt? Jag har inte hållit på med shettisridning så länge så jag är inte så insatt, har mest ridit varmblod.

Och, bygger jag upp rejäla muskler med hjälp av ridning, löshopp och körning, tror ni att jag kan fortsätta rida honom regelbundet sedan?

Och om jag är på gränsen, vad kan man använda för att det inte ska bli lika jobbigt för han? Ska jag ex. rida barbacka, med sadel och stötdämpande pad OSV. Tipsa gärna!

och tack på förhand, jag vill ju så gärna kunna rida min älskling som är tokig i hoppning! (kan tyvärr inte få in bild på han, men kolla min presentation)
 
Sv: Behöver hjälp!

Du är för lång men inte för tung! Tömkör hästen för att bygga muskler istället för att rida! Du kan gå i backar och terräng osv! Om du nån gång (1 gång månaden typ) sitter upp en kort stund för att kolla igenom honom gör inget, men hoppning ska du inte ge dig på !

Om du nu så gärna vill rida så borde du köpa dig en stor D-ponny/liten häst istället!
 
Sv: Behöver hjälp!

Du är för lång men inte för tung! Tömkör hästen för att bygga muskler istället för att rida! Du kan gå i backar och terräng osv! Om du nån gång (1 gång månaden typ) sitter upp en kort stund för att kolla igenom honom gör inget, men hoppning ska du inte ge dig på !

Om du nu så gärna vill rida så borde du köpa dig en stor D-ponny/liten häst istället!

tack för svaret :) jo, alltså häst att rida har jag redan, en häst, varmblodig travare som jag själv ridit in :) Jag skulle mer rida han typ 20 minuter i hagen en gång i veckan för att kolla hoppningen m.m åt lillasyster ;)
 
Sv: Behöver hjälp!

Du är 70cm längre än vad din häst är hög, oavsett hur bra du rider så kan du inte ha så god balans (din häst kan iaf inte ha det) att hästen inte tar skada av det. Som sagt, tömkör och gå ut på promenader osv istället. Checka av ponnyn kan du göra genom tömkörning. och din lillasyrra kan ju knappast tävla innan hon har kontroll över ponnyn, så anledningen till att du behöver rida den hela 3 gånger i veckan förstår jag inte? Förslitningsskador är lätt kommna, men svårare att få bort.
 
Sv: Behöver hjälp!

tack för svaret :) jo, alltså häst att rida har jag redan, en häst, varmblodig travare som jag själv ridit in :) Jag skulle mer rida han typ 20 minuter i hagen en gång i veckan för att kolla hoppningen m.m åt lillasyster ;)

Jo men jag tycker inte att du skall hoppa honom alls! Vill du kolla hoppningen så löshoppa! Man ska inte rida shettis när man är nästan 170cm lång mer än i kanske tillrättavisningsyfte (man hoppar upp 5 min ungefär).
 
Sv: Behöver hjälp!

Nej, du är alldeles för lång och på gränsen till för tung.

Satsa på tömkörning och körning istället. Försök hitta en medryttare till ponnyn, ngn som är i lagom storlek men kan lite mer än din lillasyster.
 
Sv: Behöver hjälp!

Nej, du är alldeles för lång och på gränsen till för tung.

Satsa på tömkörning och körning istället. Försök hitta en medryttare till ponnyn, ngn som är i lagom storlek men kan lite mer än din lillasyster.

Nej, aldrig medryttare på mina hästar! ;)
 
Sv: Behöver hjälp!

Nähä...allergisk mot såna eller? Ja ja, det är ju din ensak - men att med din längd och vikt rida en shettis är direkt olämpligt.
 
Sv: Behöver hjälp!

Nja, jag tycker att vikten är ett gränsfall med tanke på att ponnyn är under metern samt att tanken var att man t o m skulle hoppa med den.

Därmed inte sagt att ponnyn skulle ramla ihop o dö av 45 kilo på ryggen...

Små hästar=små ryttare, är min personliga åsikt.
 
Sv: Behöver hjälp!

Jo fast om det är en ryttare med rätt längd (Typ 120-130 nånting :p) så tror jag nog att 45 på en ponny med bra kondis och bra muskulatur är lagom :)
 
Sv: Behöver hjälp!

Då har vi olika uppfattning i den frågan, det får man lov att ha:)
 
Sv: Behöver hjälp!

Nej du ska absolut inte sitta på den hästen, om du skulle hoppa så skulle dina ben riva hindret ju.

Kör honom eller tömkör tills vagnen är klar.

Ge inte hästen skador för att du vill rida honom.
 
Sv: Behöver hjälp!

Ja det är klart! Men hur menar du ang vikten? Jag tänker att en häst som är så nära metern klarar runt 45kilo, OM den är ordentligt musklad och har bra kondis men när jag skummar igenom TS inlägg igen så ser jag att den är utom kondis förtilfället så då bör den ju givetvis ta mindre än så länge! Och sen skulle ju hästen inte gå alla dagar i veckan utan mest bli körd i början så då kan jag tycka att det är okej :)

Roligt att bolla med någon som inte blir arg eller bara ifrågasätter för en gångs skull ;) ;)
 
Sv: Behöver hjälp!

Jag har för mig, sen jag red shettis, att maxvikten på shettis-galopp är 40 kg, så om det inte gäller jättelång ryttare och väldigt krävande ridning så borde inte 45 kg vara så stora problem, tror jag.

Å andra sidan är ju den här ponnyn tydligen dåligt musklad och i dålig kondis, och bör då såklart inte hoppas av en lång, obalanserad ryttare, det håller jag helt med om!
 
Sv: Behöver hjälp!

Jag har för mig, sen jag red shettis, att maxvikten på shettis-galopp är 40 kg, så om det inte gäller jättelång ryttare och väldigt krävande ridning så borde inte 45 kg vara så stora problem, tror jag.

Å andra sidan är ju den här ponnyn tydligen dåligt musklad och i dålig kondis, och bör då såklart inte hoppas av en lång, obalanserad ryttare, det håller jag helt med om!

Nejnej! Min ponny är i väldigt bra form! (ursäkta om det inte framgick så bra i först inlägget). Jag har ju kört han iaf 5 ggr i veckan innan jag började renovera vagnen, men nu har jag löshoppat nästan varje dag och i bland klättrat (utan någon på ryggen) Så bra kondis har han allt! ;)

Men tack för alla svar, ni får ju gärna fortsätta disskutera:)
Jag har fått ut vad jag ville av tråden och jag kanske rider han någon gång ibland i typ max 10 minuter (bara runt skrittning i hagen) det blir kanske en gång i månaden nu när mörkret börjat komma! Sedan så har vi tittat på fler annonser på korsningsston, på ca. 155 cm så jag ska få en häst att även rida mer regelbundet då mitt varmblodssto jag har nu på snart 18 år inte orkar mer (dels pga. åldern, lite pga. sin sjukdom som slog till rejält i februari 2008 och dels pga sin lilla tumör knöl som trycker lite mot luftrören vid för hård ansträngning. SKa bli kul med en ny piggare liten knatt!:)
 
Sv: Behöver hjälp!

Att löshoppa "nästan varje dag" kan ju ge förslitningsskador om något. Nog för att shettisar behöver varierat arbete, precis som alla andra, men löshoppning är ganska ansträngande trots att ingen ryttare sitter på.
 
Sv: Behöver hjälp!

jag red in min 4 åriga shettis och jag e 156 cm ochv äger 39 kg..Red mest barbacka och gjorde allt med han... Min shettis hamnade aldrig i obalans när jag red och hoppade :) rid på du :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 242
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 275
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 291
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp