Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Behöver hjälp!

Nejnej! Min ponny är i väldigt bra form! (ursäkta om det inte framgick så bra i först inlägget). Jag har ju kört han iaf 5 ggr i veckan innan jag började renovera vagnen, men nu har jag löshoppat nästan varje dag och i bland klättrat (utan någon på ryggen) Så bra kondis har han allt! ;)


men snälla du, så ofta ska man INTE löshoppa, eller hoppa överhuvudtaget :eek: oavsett va hästen har för ras.
 
Sv: Behöver hjälp!

Som alla andra skriver - nej det är ingen bra idé.

Varför inte låta lillasystern rida i lina ?
Och så kan du tömköra och klättra för hand.

Löshoppning nästan varje dag - ingen bra idé heller.

Jag tror att du behöver läsa på lite om vad som är bra och inte för en häst.
 
Sv: Behöver hjälp!

Jag är 158. Nu väger jag nog en 48 - 49 men länge höll jag mig kring 44 - 45. Jag red en hel del B-ponny då, red in och korrigerade. Och längden ÄR ett problem redan där. Inte så att benen släpar i marken och hästen raglar runt, men det BLIR mycket överkropp för ponnyn att balansera. Jag skulle inte annat än i rent 'sittsyfte' satt mig på en shettis. Det GÅR ja, men det blir baske mig inte bra, det krävs en vuxen rutinerad ponny och en ryttare med enormt god balans för det övht ska bli fairt. Och det är ändå hur man än beter sig en nackdel för ponnyn med så mycket 'ovanpå' att balansera.

BENEN är alltså det minsta problemet, det är 'all överkropp' som är det stora abret balansmässigt. Benen ställer däremot till problem hjälpgivningsmässigt, det går inte att använda underskänklarna korrekt och man måste flytta dem för att nå sidorna, vilket om man inte är extremt duktig flyttar hela ryttarens balanspunkt mer eller mindre (annars tippar man åt något håll).

Så så lång ryttare som TS - inte en chans mer än som någon sa om det är en extremt envis avkastarkung, att sitta upp och skritta nåt varv (det gjorde 178 cm pappa på min ena B-ponny när han dängt mig i marken för många ggr, det var dock en mycket kraftig och viktbärande ponny och maxad)

Ang vikten anser jag 45 kilo är okej på en 'tillräckligt kort' ryttare, men personligen skulle jag nog vilja dra ner vikten en 5 kilo för en 'varjedagsryttare' på en enmeters, och absolut om den är ung/gammal/omusklad.
 
Sv: Behöver hjälp!

jag tycker inte att du är för tung! Men kanske en aning för lång! För att arbeta upp musklerna på honom kan du skritta långa promenader på honom och gärna i upp och nerförsbackar! Men jag tycker inte att du ska hoppa, det väger du för mycket för!
Men att bara rida lite i hagen tror jag inte hjälper dig med att bygga upp musklerna! Som sagt skritta långa promenader istället! Gör jag på min shettis/islänning på 115cm. Han har byggt upp sig rejält av det! :) Och de får jättebra kondition! :bump: Du kan också gärna rida bredvid stigen, altså mycket i skogen så han får lyfta på benen, de får bra muskler av det! :P
 
Sv: Behöver hjälp!

Skulle kunna tänka mig att du kan sitta upp och rida kortare stunder, och om hästen måste ridas på hinder för din lillesyrra ska klara det sedan skulle jag ta några få språng som är låga. Det blir för mkt belastning på frambenen i landningen annars. Och balansen blir åt helskotta när du är så lång.

Sedan kan du ju både muskla och träna upp lydnaden på hästen med hjälp av tömkörning. :)Skulle inte fortsätta rida när du blir längre/tyngre, bara som lydnadsträning för hästen för att lillesyrran ska kunna ta över på bästa vis. Vikten är ju inte så farlig annu, den klarar ponnyn säkert, men du är ju lång och kommer snart att väga mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp!

Absolut ska du inte rida shettisen!
Menar varför ens rida den om du vart ösäker på om din läng & vikt var för mkt?
Borde väl kollat upp det först!!? Eller ja veta det :S
Vikten är väl på gränsen vad jag tycker, men längden är ett stort problem, alldelles för långt!
Själv väger jag ca 45 och är 160cm lång, och rider inte ens B ponnysar,
eftersom jag redan då känner att det inte är bra, inte för att de inte funkar, utan för det är jobbigt..
Jag väljer då D-ponnysar till häst, eftersom jag tycker att det är det jag anpassar mig bäst till!
Och får min ridning att fungera & utvecklas som allra bäst! ^^

Inget illa menat, men verkligen sjukt att löshoppa den så många gånger i veckan!
Även om hästen inte ''protesterar'' och hoppas, är det inte bra för den!

Detta var bara jag tänker och tycker, tänker på hästen välmående i första hand, alltid!
 
Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 1040 svar i den.

Nu startar jag en ny sån här tråd och kommer stänga alla andra. :bow: Jag släpper ner den andra och har stängt den.

***************************************************

Här har ni en tråd där alla frågor och svar om ryttarens vikt och längd kan läggas så slipper vi en massa trådar som går ut på samma sak. :idea:

När är man för tung och lång? vad är för tungt eller långt för:

A ponny
B ponny
C ponny
D ponny
stora hästar från 148
grova kallblod
grova varmblod

Personligen tycker jag, IngelaH, att denna fråga är väldigt individuell och svår att svara exakt på. Hästar är olika höga, olika kraftiga, olika musklade, i olika kondition. Ryttare är olika långa, tunga, olika musklade, olika balanserade med mera, med mera.

Det ÄR svårt att svara entydigt på en fråga om Hans som är 1.75 lång, väger 93 kg, bara kan rida Big Mac, Shirevalack på 1.80, lätt riden och körd i skogen... eller om han lika gärna kan rida Sergej Knaper, korsning fullblod/varmblodig travare på 1.68, mkt riden för tränare och riden i mening att tävla lättare fälttävlan, exempelvis. OBSERVERA, Hans, Big Mac och Sergej Knaper, är HELT fiktiva individer, tagna ur luften och finns inte i verkligheten.
 
vikt och längd!

Hej, jag och en kompis har fått i uppdrag att rida två d-ponnys i helgen, lördag och söndag. Jag är ca 170 och väger runt 67 kg, är det möjligt för mig att rida någon av dessa? de är ganska grova, iallafall en av dem.
ägaren känner mig, men hon frågade inte mig utan min kompis, Då hon sa att hon och en vän kunde få rida dem under helgen. förstår ni, haha?

lite luddigt kanske, men jag blev verkligen glad nu!!
 
Sv: vikt och längd!

Jo det ska absolut gå, enligt mej:) hHar själv en häst på 150 cm, grövre modell, och hon verkar inte ha tagit nån skada av det:D

Väger runt 70-75 kg.
 
Sv: vikt och längd!

tänkte om jag var för tung? blir så orolig om jag skulle vara det, då det skulle vara dags att BANTA!
 
Sv: vikt och längd!

En D-ponny som motioneras aktivt tycker jag borde klara upp till 70 kilo alla gånger.
Är den grövre och mer musklad kan den nog bära uppåt 75-80 också för den delen.
 
Sv: vikt och längd!

Ja inga problem.. OM du rider balanserat och hästen i en bra grundform samt att hästen är i god kondition
 
Sv: vikt och längd!

En D-ponny som motioneras aktivt tycker jag borde klara upp till 70 kilo alla gånger.
Är den grövre och mer musklad kan den nog bära uppåt 75-80 också för den delen.

Min ponny är rejäl, grov och välmusklad.
Jag skulle själv aldrig sätta upp någon som väger mer än 60 kg på henne. Om det inte vore en ryttare som är riktigt
duktig och välbalanserad i sin ridning, så som tex. min tränare. Det är för att jag är rädd om hennes rygg.
 
Sv: vikt och längd!

Jag tror ändå du underskattar hennes förmåga. Har sett din häst på bilder du lagt ut här och hon ser väldigt välarbetad och korrekt ut, tror säkert hon skulle kunna bära mer.
Visst är hon väl kat D?
 
Sv: vikt och längd!

Tack så mycket för den fina kommentaren om att hon ser "väldigt välarbetad och korrekt ut"!

Ja hon är kat. D, enligt mätintyget 147 cm, när jag mätte henne i somras när hon vilat på grund utav överansträngning (Inga muskler) så var hon 144 ;)

Aldrig kanske är fel ord att skriva, men jag ser helst inte att personer över 60 kg sitter upp på min häst.
Jag tror säkert på att hon skulle kunna ridas utan större ansträngning av person på 70-80 kg.
Men, är det verkligen nödvändigt? Jag vill hennes bästa, och vill därmed ha det så skonsamt för
henne som möjligt = lättare ryttare, blir mindre slitage. (Självklart så kan ju även en lättare,
orutinerad skapa mer slitage på en häst eller ponny än en som är tyngre och rutinerad.)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Kan inte säga om ni är förstora för att rida ponny. Det beror ju även på vad det är för ponny, om den är lite kraftigare i kroppen.
Jag har en D-ponny på 145cm och han är Korsning Connemara/Cob dvs kraftigare i kroppen. Men jag själv är endast 160cm och väger 47kg, och är 20år. Ägaren hade nog inte frågat er/din kompis om hon tyckte att ni var "för stora" för ponnyerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 942
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 262
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 327
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 417
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp