Bukefalos 28 år!

Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Rosett

Trådstartare
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Jag håller med kritiken i artikeln, det känns skumt att anlita någon som jobbar med tjurfäktning(sic!) för att lära svenska bönder djurhantering. Jag är INTE glad över att mina skattepengar går till dennes ficka!!

Det är som att plocka in Walt Slade- macho cowboys för att lära ut säkerhetstänk i hästhantering... :crazy:

/Migo
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Å andra sidan borde dom vara experter på att läsa tjurar, fr a "aggresiva" sådana, och även ha kunskap hur man bäst unviker att skadas av dom. Och det är ju det man vill bidra med.

Såg att någon vill att veterinärer ska lära ut istället. Men vad har dom för kunskaper i ämnet???

LIA, som annars avskyr allt vad tjurfäktning heter.
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Jag instammer med LIA.

Dessutom tror jag knappast att veterinarer kan allt, om de inte har fordjupade kunskaper i just det amnet.
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Håller också med LIA :D Läste om det i Land för några veckor sedan och tänkte inte ens tanken att det skulle vara fel på något sätt!
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Fullständigt vansinne!!! Vi slaktar våra tjurar som vi anser är opålitliga!!!
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Vad är det som är "fullständigt vansinne"?
Att man vill öka säkerheten för bönder?

Om du är tjurvan så vet du att det är få tjurar man kan lite på helt och hållet. Plötsligt, så kan "fan" flyga i en tjur som tidigare varit snäll och foglig.
Det kan f ö även gälla kor.

LIA
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Visst kan jag förstå att en tjurfäktare kanske besitter viss kunskap och erfarenhet som skulle kunna vara till nytta även för andra personer som arbetar med kor och tjurar, men samtidigt tycker jag det känns så fel att erkänna en tjurfäktare som en duktig "tjurhanterare" när han trots allt har som yrke att reta upp tjurar och sedan plåga dem grovt. Jag kan bara inte blunda för det. Han får liksom vara hur jäkla duktig han vill; han är som tjurfäktare ändå en djurplågare i mina ögon. Och att anlita en sådan som föreläsare om hur man bör handskas med (om än arga/bångstyriga/aggressiva) djur tycker jag rent spontant känns ganska ... snett. Djurplågeri (i form av tjurfäktning i det här fallet då) är liksom verkligen ingenting jag tycker att man bör stödja, på något plan.
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Vad gör man om man har en fullständigt opålitlig tjur som går ute i en buskig hage och inte vill fångas in då?


Jag tycker det är bra, de ska ju inte få lära sig att sätta knivar i ryggen på tjurarna. De ska ju bara få lära sig läsa av djuren när de är som opålitligast. Det kan ju faktiskt rädda liv. Ska man hindra folk från att ha en chans att överleva en attackerande tjur? Tvivlar mycket starkt på att de flesta veterinärer sitter inne med samma skills som matadorerna i fråga. De har ju förmodligen blivit snudd på födda i en kohage och växt upp med "arga" och opålitliga tjurar. Vilken svensk veterinär har det?
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Tanken är ju väldigt god, men jag har också svårt att se det lämpliga i att anlita just en tjurfäktare för uppdraget.
Det finns ju andra som arbetar med tjurar (te.x. inom semin, köttproduktion m.m.) som inte har gjort sig en karriär som djurplågare. En tjurfäktare lär visserligen inneha den högsta graden av expertis vad gäller att läsa av djuren, men... Det känns inte bra.

Det lär säkert finnas en eller ett par veterinärer med mycket nötkreatursvana. Generellt som yrkesgrupp har nog målgruppen, lantbrukarna, större erfarenheter än vad veterinärer har.
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Man skulle kanske valt en person som sysslar med den typen av "tjurfäktning" där man INTE dördar tjuren utan som går ut på att ta en rosett från tjurens horn?
 
Sv: Länsstyrelsen anordnar kurs med tjurfäktare

Jag förstår inte varför man ska lägga skattepengar på det, finansieringen borde kunna gå att ordna på annat sätt. Men visst, tanken är god, på sitt sätt.

Däremot tycker jag artikeln var rätt kul formulerad...

Joselito Ortega framträder tillsammans med svenske Emil von Schultz, som har ett förflutet som tjurfäktare i Spanien tills han blev allvarligt stångad av en tjur.
Hans uppgift är att upplysa om hur man inte ska göra, eller...?

Hittills har 15 lantbrukare anmält sig till förmiddagens teori och eftermiddagens praktiska övningar i gymnastiksalen.
Tjurar i gympasalen? Vad säger Astma- och allergiförbundet om det? :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp