Länsstyrelser och djurskydd

Inte alls ologiskt, en röntgen kan vara skillnaden mellan liv och död. ARN var tydlig med att det endast gällde grundläggande diagnostik dvs vad som verkligen behövs för att snabbt få en uppfattning om hur illa däran djuret är. Inte ett dugg otydligt för oss som jobbar på akutmottagning.

Frågan är ju vad som är värst: att vi avlivar en katt för att vi inte får tag i ägaren eller att vi tar en röntgen eller ett blodprov för att bedöma om och hur vi kan gå vidare.

Fast om djuret är så sjukt att man måste ta röntgen och blodprover just då och inte kan vänta 6 timmar (tills det är dag och ägaren kanske är vaken och kan svara), då är djuret ju troligen så sjuk at den även kommer behöva ordentlig behandling, och det inte kommer räcka med enbart smärtstillande/dropp/syrgas, och då är vi åter igen på hur mycket kostnader ska man lägga på ägaren utan denns godkännande?

Även om det "bara" är röntgen för dig är det kanske en kostnad på 3000 kr som ägaren inte har råd med. Sedan behandling på det, ja då är vi kanske upp i 5000-6000 kr, och sen rullar det bara på.
 
Fast om djuret är så sjukt att man måste ta röntgen och blodprover just då och inte kan vänta 6 timmar (tills det är dag och ägaren kanske är vaken och kan svara), då är djuret ju troligen så sjuk at den även kommer behöva ordentlig behandling, och det inte kommer räcka med enbart smärtstillande/dropp/syrgas, och då är vi åter igen på hur mycket kostnader ska man lägga på ägaren utan denns godkännande?

Även om det "bara" är röntgen för dig är det kanske en kostnad på 3000 kr som ägaren inte har råd med. Sedan behandling på det, ja då är vi kanske upp i 5000-6000 kr, och sen rullar det bara på.

Ja, tänk om vi kunde se hur illa däran djur är bara genom att titta på dem. Ibland mår mycket dåliga djur förvånansvärt bra och vice versa. Hur stora kostnader vi får lägga på ägaren utan dess medgivande är ju just det ARN har bedömt här. Vi får ta reda på det mest basala. Vi får inte göra någon medicinsk utredning.

Som man ser på fakturan som lagts upp tidigare kan bara understödjande behandling bli dyrt. Det kan bli betydligt billigare att slå en röntgen och sedan avliva eftersom man såg omfattande skador.
 
Jag håller helt med dig i sak. Däremot tycker jag det finns ett problem kring hur snabbt man ska avgöra. En förrymd katt kan snabbt bete sig som en förvildad dito. Och verkligen I fälla framstå som helt förvildad. Men det släpper relativt snabbt med. Men för att mätka det måste man våga prova.

Och för all del för att kunna läsa av ev märkning behöver man också ge det en tid.

Så vi ska inte hålla förvildade katter skrämda på katthem i år ut och åt in. Men heller inte - tycker jag - för snabbt avfärda.

Men det är inte en lätt fråga och finns Inget lätt svar. Jag hade ju Aldrig den där dagen för flera år sen trott att den skräckslagna otroligt skygga förvildade katten skulle bli en kelig pratkvarn till soffpotatis. Samtidigt hade han sannolikt aldrig blivit det om han vecka 2 efter sitt försiktiga uppdykande fångats i fälla och hamnat på katthem.
"Tanten" har väl en f d förvildad katt. Hur går det med den?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 549
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp