Bukefalos 28 år!

Lära hästen använda vattenkopp

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Jag har just köpt min första häst. Hon har haft vattenkopp förut, men hon verkar ha glömt bort hur den ska användas. Även om jag egentligen föredrar att vattna med hink vill jag gärna att hon lär sig att använda sin vattenkopp också, men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Jag har prövat att lägga mat (morötter och havre) i vattenkoppen för att lura henne att trycka på "kranen" så att det spolas vatten, men först blev hon skrämd av ljudet, och sedan lyckades hon äta upp maten utan att komma åt "kranen"...

Är det någon som har några bra tips?
 
Om hon egentligen är van vid att använda vattenkoppen och inte är rädd för den är det bara att vänta ut hon. Min poa va likadan när hon va ny i stallet. Betedde sig som om hon inte fattade. Eftersom hon inte va rädd för den så va de bara å vänta och när hon till slut blev törstig var de inga problem. Kan tilläggas att jag innan hade haft en bajla där inne som hon drack ur(eftersom hon stejkade när de gäller koppen). Men kort sagt. Tog ut baljan och väntade ut hon. Detta är inte att rekomendera om hästen är rädd för koppen eftersom de då är lätt för vätskebrist.
Lycka till :)
 
Jag brukade alltid fylla vattenkoppen med vatten medans hästen var i boxen för att hästen dels skulle vänja sig vid ljudet (min pålla var jätterädd för ljudet i början) och dels så fanns det ju vatten fyllt i den så hon visste vart hon skulle gå och dricka.
I början drack hon bara ur det jag fyllde i så jag fick göra om prosseduren ett antal gånger innan hon vågade själv (tog någon dag). :)
Lycka till!
 
Har samma problem med en av mina unghästar. Han fattar verkligen inte att han ska trycka nosen mot "plattan" men han har iofs aldrig kunnat det. Nån som har tips på det? Har tryckt upp vatten, låtit han törsta men han dricker så fort han kommer ut i hagen istället. Vore skönt om han också kunde lära sig. alla andra har alltid lärt sig...
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 362
Senast: mily
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 024
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 637
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 783
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp