Bukefalos 28 år!

Lära hästen "cirkuskonster"

Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Hur lär du hästen att Nicka och att skaka på huvudet?

Jag har börjat med att lära den att följa handen

skogstroll


När hästen kan det klockrent, så är det bara att börja låta den följa handen upp och ner, och sen röra handen snabbare och snabbare, tills hästen förstår att den ska nicka (det gör ju dom flesta hästar av sig själva också nu och då).
Samma sak för att ruska på huvudet, då ska den följa från sida till sida.
Sen minskar man ner hjälperna anefter.
Idag behöver jag på halvblodet bara vicka på pekfingret upp och ner eller åt sidorna för nicka/ruska.

Om inte ovanstående funkar kan man också för nicka prova med att kittla/nypa hästen i bringan - då ska den tro att det är en fluga där och bita efter den - det blir ju också en slags nickrörelse som man sedan kan förstärka och lägga till nån annan hjälp.
Vill du att den ska ruska ska man istället kittla i mankammen, precis framför manken,- också för att imitera en fluga.

Det är väl olika vilken teknik som fungerar på olika hästar, bara att prova sig fram.:)
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag har lärt min häst att skaka på huvet. Det är kanske inte " så spec stort" men hon kan det iaf (: JAg började med att typ ta henne på örat och då skakar hon på huvet och sen gav jag henne beröm och godis. Och så höll jag på så , och så vipps en dag så kunnde hon det (: MEN det tråkiga är att så fårt jag har godis i handen skakar hon huvet xD

Jag försöker lära henne att nicka med , det går iaf framåt xD
 
Sv: Lära hästen \"cirkuskonster\"

Heej jag vill så gärna lära min ´ponny att bugga men vissa säger att man ska göra så vissa säger man ska ta upp ena fram benet?

Men snällla skriv skriv så mkt ni vet om det snälla skulle va så kul att kunna:heart3
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Tråden som heter något med "trickträningsbilder", är mer aktiv. Läs igenom den, där står det en del tips :)
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

öm du vill lära din häst att buga då måste du först ha en godis och visa den för hästen sen ska du sätta godisen under magen så kommer han böja på huvudet och försöka ta den under magen så kommer han gå ned på knä om du göra så många gånger kommer han kunna göra det utangodis sen

Lycka till! :banana:
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Hur lär man hästen att följa handen? Har sökt och sökt och sökt men hittar inget. Får en känsla av att det är något sådär otroligt enkelt som typ håll en godis bit och be hästen följa handen.. men ändå.. haha :P
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 629
Senast: Palermo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 368
Senast: mily
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp